У запитанні спершу зазначено про платні дороги в Німеччині. Але в призначенні платежу наведено адресу: www.etoll.gov.pl.
Це електронна адреса сервісу e-TOLL, який створено, впроваджено, підтримується та контролюється податковим органом Польщі з метою збору плати за послуги на ділянках платних доріг у Польщі.
Тобто згідно з наведеним призначенням платежу оплата здійснена за користування платними дорогами у Польщі, а не в Німеччині.
У розділі «Запитання і відповіді» цього сайту зазначено, що електронний збір є державним збором, а дебетове повідомлення (також електронне повідомлення, доступне в IKK) є офіційним бухгалтерським документом і може бути включене до бухгалтерського обліку компанії.
Тобто документом, який підтверджує суму нарахованого до сплати збору, є дебетове повідомлення, доступне в особистому кабінеті платника в e-TOLL.
Очевидно, що такий документ в електронному вигляді буде підтвердженням суми нарахованих витрат. А виписка банку, де зазначено про списання коштів, буде документом, яким підтверджується оплата таких витрат.
На вимогу податкових органів такі документи потрібно роздрукувати (див. ч. 6 ст. 9 Закону про бухоблік). ФОП може використовувати цю норму Закону про бухоблік, яка регулює особливості первинних документів у діяльності юросіб, за аналогією.
Таким чином, за формального підходу, для повноцінного підтвердження витрат, на наш погляд, потрібні два документи: і документ про нарахування збору, і документ про його сплату.
Хоча за зваженого підходу досить і одного документа — виписки з банківського рахунку. Адже у ній міститься повна інформація про платіж, з якої зрозуміло, за який період оплата, і що це оплата дорожнього збору.
Але яким підходом користуватиметься конкретний перевіряльник, ми не знаємо. Тож доречно мати обидва документи.
Згідно з нормами п. 177.4 ПКУ, до переліку витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів ФОПа, належать:
— суми податків, зборів, пов’язаних із провадженням госпдіяльності ФОПа (пп. 177.4.3 ПКУ);
— інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов’язані з провадженням госпдіяльності, які не зазначені в пп. 177.4.1 — 177.4.3 ПКУ, до яких належать витрати на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов’язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов’язаних із виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (див. пп. 177.4.4 ПКУ).
Сплату дорожнього збору за проїзд платними дорогами можна вважати і сумою зборів, пов’язаних із провадженням госпдіяльності ФОПа, й оплатою послуг, прямо пов’язаних із наданням послуг.
На наш погляд, сплата зазначеного збору — це, з одного боку, сплата збору, пов’язаного з провадженням госпдіяльності ФОПа-перевізника, з іншого — це вартість придбаних послуг, прямо пов’язаних із наданням послуги автоперевезення. Тож сплата зазначеного збору, на наш погляд, належить до витрат ФОПа.
Але для уникнення непорозумінь із податковою службою може бути доречним отримати ІПК.