• Посилання скопійовано

Акцизні марки для підакцизних товарів

Розглянемо особливості застосування акцизних марок для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Що таке акцизні марки

Марка акцизного податку — спеціальний знак для маркування (див. пп. 14.1.107 ПКУ):

алкогольних напоїв,

тютюнових виробів та

рідин, що використовуються в електронних сигаретах,

віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.

Акцизні марки для вироблених в Україні та імпортованих виробів відрізняються дизайном і кольором (див. п. 226.4 ПКУ).

Зразки марок затверджені Постановою №188.

Кожна марка акцизного податку на (див. п. 226.7, 226.8 ПКУ):

алкогольні напої — повинна мати окремий номер, місяць і рік випуску марки та позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції, крім суми акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв;

тютюнові вироби — повинна мати окремий номер та позначення про квартал і рік випуску марки. На марку акцизного податку на сигарети, цигарки та сигарили додатково наноситься кількість штук у пачці (упаковці);

рідини, що використовуються в електронних сигаретах, — повинна мати окремий номер та позначення про квартал і рік випуску марки.

Докладніше про реквізити, колір марок зазначено в п. 5 Положення №1251.

Яка продукція маркується

Маркуються всі (крім наведених у п. 226.10 ПКУ) алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об’ємних одиниць (п. 226.6 ПКУ). Тож алкогольні напої з меншим вмістом спирту етилового не маркуються.

Крім того, маркуються всі тютюнові вироби і рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Замовлення і використання марок

Згідно з нормами ст. 226 ПКУ маркування продукції здійснюють:

1) виробники;

2) імпортери зазначених вище виробів.

Таким чином, саме такі особи мають замовляти і використовувати марки, тобто наклеювати їх на продукцію.

Щоправда, імпортери самі не маркують продукцію, а тільки придбавають марки і передають для маркування нерезидентам — виробникам відповідної продукції. Ці останні і маркують продукцію.

Особливості замовлення, придбання марок встановлені п. 226.12 — 226.14 ПКУ, Положенням №1251.

Подання попередньої заявки-розрахунку

Щоб отримати марки, виробники та імпортери (покупці марок) повинні для задоволення через два місяці потреби в марках щомісяця до 8 числа подати податковим органам (продавцям марок) в електронній формі (див. п. 3 Положення №1251):

попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами (за формою, затвердженою Наказом №102);

реквізити платіжного документа/платіжних документів (номер, дата платіжного доручення та сума перерахованих коштів) на перерахування плати за виготовлення марок;

звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці (за формою, затвердженою Наказом №102).

Корегування попередньої заявки-розрахунку

До 18 числа цього самого місяця покупці марок мають право відкоригувати подану раніше заявку-розрахунок у бік збільшення, що не перевищує визначеного у ній обсягу, подавши додаткову попередню заявку-розрахунок.

Якщо протягом 24 годин від податкового органу не отримано підтвердження про отримання документів, покупці марок можуть не пізніше 20 числа цього самого місяця подати продавцям марок заявку-розрахунок у паперовій формі.

Якщо протягом 24 годин від податкового органу не отримано підтвердження про отримання документів, покупці марок можуть не пізніше 10 числа цього самого місяця подати продавцям марок згадані документи в паперовій формі.

Тож перед поданням цих документів потрібно спершу оплатити виготовлення марок.

Розмір плати за одну марку для (див. п. 5 Положення №1251):

алкогольних напоїв — 0,1926 грн;

тютюнових виробів, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, — 0,091 грн.

Отримання марок

Якщо покупці оплатили виготовлення певної кількості марок і подали заявки-розрахунки, то в разі відмови від отримання таких марок їх вартість не відшкодовується (п. 3 Положення №1251).

Щоб отримати марки, покупець марок подає до податкової служби за місцем реєстрації платником акцизного податку документи в електронній формі, наведені в п. 10 Положення №1251, п. 226.12 — 226.14 ПКУ.

Вітчизняні виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований, подають:

довідку про сплату суми податку, яка розрахована за ставками для готової продукції, за формою, затвердженою Наказом №709. Причому суми податку сплачуються при придбанні марок акцизного податку (див. пп. 222.1.2 ПКУ);

заявку-розрахунок кількості марок.

Згідно з пп. 222.1.3 ПКУ підприємства, які виробляють вина виноградні з додаванням спирту та міцні, вермути, інші зброджені напої з додаванням спирту, суміші зі зброджених напоїв з додаванням спирту, суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями з додаванням спирту, сплачують податок при придбанні марок акцизного податку на суму, розраховану зі ставок податку на готову продукцію, вироблену з виноматеріалів чи сусла, при виробництві яких використовується спирт етиловий.

Виробники тютюнових виробів та алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, подають:

заявку-розрахунок кількості марок, де визначають потребу в марках акцизного податку з урахуванням планових щомісячних обсягів реалізації продукції.

Суми податку з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку, чинних відповідно до норм ПКУ, виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету протягом 15 робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (за потреби) на день подання податкової декларації.

Якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробниками тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримано марки.

Так само сплачують податок з рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

А податок з алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, сплачують протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації (пп. 222.1.1 ПКУ).

Імпортери подають:

заявку-розрахунок кількості марок;

— копію платіжного документа про перерахування суми акцизного податку з позначкою банку про дату виконання платіжного доручення.

Податок сплачують під час придбання марок акцизного податку з доплатою (за потреби) на день подання митної декларації (пп. 222.2.2 ПКУ).

Строк одержання марок акцизного податку — не більше трьох робочих днів від дати подання наведених вище документів (п. 10 Положення №1251).

Зберігання марок

Згідно з п. 7 Положення №1251 приміщення, в якому зберігаються марки, мають бути ізольовані, технічно укріплені, обладнані засобами охороннопожежної сигналізації.

Марки слід зберігати у металевих шафах, які після закінчення роботи замикаються та опечатуються.

Матеріально відповідальна особа, що займається зберіганням марок, зберігає ключі від металевих шаф та печатку і зобов’язана забезпечувати вжиття заходів щодо їх схоронності. Забороняється передавати ключі і печатку стороннім особам або виготовляти їх дублікати. Ключі від приміщення, де розміщуються марки, зберігаються в порядку, визначеному керівником покупця марок.

Обов’язки зі зберігання марок покладаються на матеріально відповідальну особу наказом керівника покупця марок, яка під підпис ознайомлюється з порядком їх зберігання та ведення обліку, після чого марки передаються їй під звіт. І зазначена особа несе повну матеріальну відповідальність за забезпечення схоронності прийнятих марок та за будь-яке заподіяння їм шкоди внаслідок умисних дій чи внаслідок недбалого або несумлінного ставлення до своїх обов’язків відповідно до законодавства.

У разі зміни матеріально відповідальної особи марки передають іншій посадовій особі, яка перераховує їх у присутності членів комісії, призначених керівником (його заступником або уповноваженою особою) покупця марок. Про результати перерахування і передачі марок складають акт, що підписується зазначеними особами.

У встановлені керівником (його заступником або уповноваженою особою) покупця марок строки, але не рідше одного разу на квартал проводять позапланову перевірку наявності марок та ведення їх обліку. Для проведення цієї перевірки наказом керівника (його заступника або уповноваженої особи) призначається комісія, яка складає відповідний акт. У разі виявлення за результатами позапланової перевірки нестачі або надлишку марок в акті зазначають причини, кількість забраклих марок або кількість надлишкових марок.

Які товари не треба маркувати

Згідно з п. 226.10 ПКУ не підлягають маркуванню:

— алкогольні напої і тютюнові вироби, які постачаються для реалізації магазинам безмитної торгівлі безпосередньо вітчизняними виробниками такої продукції за прямими договорами, укладеними між вітчизняними виробниками алкогольних напоїв і тютюнових виробів і власниками магазинів безмитної торгівлі. При цьому переміщення алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що спрямовуються виробниками до магазинів безмитної торгівлі, здійснюється під митним контролем із застосуванням заходів гарантування доставки;

— алкогольні напої і тютюнові вироби, які ввозяться в Україну і розміщуються у митному режимі магазину безмитної торгівлі;

— еталонні (моніторингові) чи тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну);

— тестові зразки алкогольних напоїв, які не призначені для роздрібного продажу і ввозяться на митну територію України суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на право оптової торгівлі відповідною продукцією, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну), але не більше 3 літрів кожного виробу;

— звичайні (неігристі) вина та зброджені напої, що класифікуються у товарній позиції 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00) та у товарних підкатегоріях 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 згідно з УКТ ЗЕД, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.

Використання марок (маркування продукції)

Особливості маркування встановлені в п. 20 — 24 Положення №1251.

Вітчизняні виробники маркують продукцію самостійно.

Імпортери придбавають акцизні марки і передають виробникам-нерезидентам. Таким чином, маркування здійснюють ці останні. На митну територію України ввозиться вже промаркована продукція. Особливості ввезення розглянуті в ст. 227 ПКУ.

Консультують податківці

Чи потрібно в зв’язку зі зміною розміру ставок акцизного податку переклеювати МАП на алкогольних напоях та тютюнових виробах, що перебувають в обігу?

Алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані акцизними марками, на яких суму акцизного податку за одиницю маркованої продукції зазначено відповідно до ставок акцизного податку, що діяли до зміни їх розміру, перебувають в обігу в межах строку придатності до повної реалізації.

ЗІР, підкатегорія 114.08

Особливості маркування під час воєнного стану

Щодо імпортованих тютюнових виробів

Згідно з пп. 69.20 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, якщо на сайті податкової служби буде розміщено інформацію про неможливість забезпечити імпортерів продукції марками, дозволяється маркувати марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку, та марками, надрукованими за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів.

Такі марки повинні мати розміри, кольорову гаму та реквізити, що й марки українського виробництва, згідно з п. 5 Положення №1251.

Акцизний податок в такому разі сплачується платниками податку до подання митної декларації.

Разом із митною декларацією подають платіжний документ про сплату акцизного податку та інформацію про марки акцизного податку (серії, номери), якою марковано імпортовану продукцію.

Обіг маркованих таким чином тютюнових виробів здійснюється до їх повної реалізації кінцевому споживачу, але не пізніше ніж через три місяці після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану.

Щодо тютюнових виробів за кодом КВЕД 2402 20 90 20

Відповідно до пп. 69.8 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ на період до припинення або скасування воєнного стану дозволяється виробництво та імпорт тютюнових виробів, віднесених до коду 2402 20 90 20 згідно з УКТ ЗЕД, маркованих марками акцизного податку:

— «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» — «ТВЕН В»;

— «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» — «ТВЕН І»;

— у разі якщо ставка акцизного податку є однаковою.

Обіг маркованих відповідно до цього підпункту тютюнових виробів здійснюється до їх повної реалізації кінцевому споживачу.

Повернення марок

Особливості повернення марок наведені в п. 25 — 32 Положення №1251. Тут скажемо тезово.

Пошкоджені марки

Якщо марки пошкоджені, їх повертають, відшкодовуючи суму зайво сплаченого податку або зараховуючи її у рахунок майбутніх платежів.

Марки наклеюють на аркуш паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів).

Аркуші з наклеєними марками передають до податкової разом із заявою (в довільній формі) про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів. Крім того, до податкової в електронній формі подають реєстр пошкоджених марок, форма якого затверджена Наказом №102.

Якщо марки наклеїти на аркуш неможливо, покупець марок має утворити комісію, до складу якої входять представник територіального органу ДПС за місцезнаходженням виробника (голова комісії) і представник відповідної місцевої держадміністрації. Комісія складає акт про списання.

Акт списання вноситься представником територіального органу ДПС до електронної бази марок.

Аналогічний порядок знищення марок поширюється і на партії неякісної продукції, що повертається підприємству-виробнику.

При цьому плата за марки поверненню не підлягає.

Непошкоджені марки

Повертаються до податкової разом із заявою (в довільній формі) про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів. Крім того, до податкової в електронній формі подають реєстр невикористаних марок, форма якого затверджена Наказом №102.

Якщо протягом 24 годин від податкової не надійшло підтвердження про отримання зазначених документів, покупець марок може подати продавцю марок (податковій службі) таку інформацію у паперовому вигляді.

Вартість марок не відшкодовується.

Якщо імпортер не може повернути невикористані марки

У такому разі імпортер видає продавцю марок (податковій) документ Торгово-промислової палати або іншого органу (за процедурою, визначеною країною нерезидента) про підтвердження такого факту з обов’язковим зазначенням кількості використаних та/або пошкоджених марок, який легалізується в установленому порядку. Вартість марок та акцизний податок у такому разі не відшкодовуються.

Відповідальність за ввезення, продаж немаркованої продукції

Умови, за яких алкогольні напої та тютюнові вироби вважаються немаркованими, визначено п. 226.9 ПКУ.

Контролюючі органи вилучають такі товари з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію) (п. 228.3 ПКУ).

Конфіскована продукція підлягає знищенню (п. 228.6, 228.7 ПКУ).

Відповідно до п. 228.8 ПКУ у разі виявлення нестачі марок акцизного податку в їх покупця (у зв’язку з їх розкраданням, знищенням, маркуванням алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, призначених для продажу на експорт, тощо) покупці марок несуть повну майнову відповідальність у розмірі розрахункової суми податку, яка повинна бути сплачена до бюджету в разі реалізації підакцизних товарів, для маркування яких придбавалися марки акцизного податку.

Відповідальність

За зберігання, транспортування, продаж немаркованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів до суб’єкта господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів, передбачених ст. 17 Закону №481, а до посадових осіб такого суб’єкта господарювання — адміністративна відповідальність відповідно до вимог ст. 156 та 164-5 КУпАП. У разі вчинення однією особою двох або більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.

Облік марок

Облік марок ведеться за видами (п. 16 Положення №1251).

Позначення виду марки складається зі слів та літер (див. п. 5 Положення №1251):

— «алкоголь вітчизняний (лікеро-горілчана продукція)» — «АВ ЛГП»,

— «алкоголь вітчизняний (виноробна продукція)» — «АВ ВП»,

— «алкоголь імпортний (лікеро-горілчана продукція)» — «АІ ЛГП»,

— «алкоголь імпортний (виноробна продукція)» — «АІ ВП»,

— «тютюн вітчизняний (сигарети з фільтром)» — «ТВ ЗФ»,

— «тютюн вітчизняний (сигарети без фільтра, цигарки)» — «ТВ БФ»,

— «тютюн вітчизняний (сигарили)» — «ТВ СГ»,

— «тютюн імпортний (сигарети з фільтром)» — «ТІ ЗФ»,

— «тютюн імпортний (сигарети без фільтра, цигарки)» — «ТІ БФ»,

— «тютюн імпортний (сигарили)» — «ТІ СГ»,

— «тютюн вітчизняний (інші вироби)» — «ТВ ІНШІ»,

— «тютюн імпортний (інші вироби)» — «ТІ ІНШІ»,

— «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» — «ТВЕН В»,

— «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» — «ТВЕН І»,

— «рідина імпортна» — «РІ»,

— «рідина вітчизняна» — «РВ».

У бухгалтерському обліку марки акцизного податку, на наш погляд, слід обліковувати на субрахунку 209 «Інші матеріали», за вартістю придбання:

— Д-т 631 К-т 311 — оплата марок;

— Д-т 209 К-т 631 — отримання марок.

Крім того, їх, як бланки суворого обліку, обліковують на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку». Аналітичний облік на субрахунку 209 і рахунку 08, повторимося, ведуть у розрізі видів марок.

Виробники продукції списують вартість марок, використаних на маркування продукції, на її виробничу собівартість: Д-т 23 К-т 209 — за вартістю придбання. Водночас марки списують з рахунку 08.

Імпортери включають вартість марок, використаних виробником-нерезидентом на маркування продукції, до первісної вартості імпортованої продукції: Д-т 28 К-т 209. Водночас марки списують з рахунку 08.

У виробника продукції вартість марок, пошкоджених унаслідок технологічних причин (технічно неминучий брак), але не вище від установлених норм витрат, залишається в складі собівартості продукції (див. п. 14 НП(С)БО 16). Наднормативні витрати списують на собівартість реалізації — на субрахунок 901 (див. п. 11 НП(С)БО 16). Вартість марок, списаних з інших причин, у тому числі повернених продавцю марок (податковій), списують на субрахунок 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

На субрахунок 947 списують також вартість пошкоджених, невикористаних, повернених податковій марок імпортером продукції.

До з’ясування винної особи, якщо така встановлюватиметься, вартість списаних марок відображають на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей». Зменшення суми на субрахунку 072 показують після вирішення питання про винуватців з одночасними записами: Д-т 375 К-т 716 — у сумі, що належить до відшкодування винуватцями.

Приклад 1  Виробник тютюнових виробів сплатив продавцю марок (податковій) за придбання марок 910 грн.

Отримано марки на цю суму.

Марки на 864,50 грн використано у виробництві.

Марки на суму 45,50 грн пошкоджено внаслідок технічно неминучого браку і повернено продавцю марок (податковій).

Бухгалтерський облік за даними прикладу 1 наведено в таблиці 1.

Таблиця 1

Бухгалтерський облік марок акцизного податку у виробника тютюнових виробів (до прикладу 1)


з/п
Зміст господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн
Д-т К-т
1. Оплата акцизних марок податковій 631 311 910,00
2. Отримано акцизні марки в податковій 209 631 910,00
3. Відображено акцизні марки в позабалансовому обліку 08 910,00
4. Використано акцизні марки при маркуванні продукції 23 209 864,50
5. Списано використані акцизні марки з позабалансового обліку 08 864,50
6. Списано вартість пошкоджених акцизних марок 23 209 45,50
7. Повернено пошкоджені акцизні марки продавцю (податковій) 08 45,50

Приклад 2  Імпортер алкогольних напоїв за придбання марок сплатив 963 грн.

Отримано марки на цю суму і передано виробнику-нерезиденту.

Виробник використав марки на суму 943,74 грн. Пошкоджені марки на суму 19,26 грн виробник повернув імпортеру, а імпортер — продавцю марок (податковій).

Бухгалтерський облік за даними прикладу 2 наведено в таблиці 2.  

Таблиця 2

Бухгалтерський облік акцизних марок акцизного податку в імпортера алкогольних виробів (до прикладу 2)


з/п
Зміст господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн
Д-т К-т
1. Оплата акцизних марок податковій 631 311 963,00
2. Отримано акцизні марки в податковій 209с 631 963,00
3. Відображено акцизні марки в позабалансовому обліку 08с 963,00
4. Передано акцизні марки виробнику-нерезиденту 209н 209с 963,00
5. Відображено передачу в позабалансовому обліку 08н 08с 963,00
6. Надано нерезидентом звіт про використання акцизних марок 28 209н 943,74
7. Списано використані акцизні марки з позабалансового обліку 08н 943,74
8. Повернено нерезидентом пошкоджені акцизні марки 209с 209н 19,26
9. Відображено повернення акцизних марок в позабалансовому обліку 08с 08н 19,26
10. Повернено пошкоджені акцизні марки продавцю (податковій) 947 209с 19,26
11. Списано повернені акцизні марки з позабалансового обліку 08с 19,26

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. №8073-X.
  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №481 — Закон України від 19.12.1995 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
  • Наказ №102 — Наказ Мінфіну від 15.02.2021 р. №102 «Про затвердження форм заявок-розрахунків на виготовлення та придбання марок акцизного податку, переліків марок акцизного податку, звіту про використання марок акцизного податку та журналів для обліку марок акцизного податку».
  • Наказ №709 — Наказ Мінфіну від 21.08.2017 р. №709 «Про затвердження форм Довідки про цільове використання легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану як сировини у виробництві етилену, Довідки про сплату суми акцизного податку, яка розрахована за ставками на готову продукцію, та Журналу обліку погашення податкових векселів».
  • Положення №1251 — Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затверджене постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1251.
  • Постанова №188 — Постанова КМУ від 13.03.2013 р. №188 «Деякі питання маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів».

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру