Ми вже писали («ДК» №36/2022), що наказом Мінфіну від 29.07.2022 р. №225 затверджено Порядок визнання можливості та неможливості виконувати податкові обов’язки під час війни (далі — Порядок №225). Ознайомитись із ним можна у «ДК» №37/2022.
Порядок №225 діє є з дня його офіційного опублікування — 06.09.2022 р.
Якими будуть підстави неможливості виконання обов’язків?
Порядком №225 запроваджено окремі підстави для юросіб та фізосіб.
Для юросіб
Підставами неможливості виконання платниками податків — юрособами та їхніми відокремленими підрозділами податкових обов’язків (у тому числі обов’язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я посадової особи платника податків або неможливе у зв’язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов’язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об’єктів оподаткування або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ, що може бути пов’язана з такими обставинами:
— посадова особа є одночасно одним із власників юрособи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
— юрособа заснована на власності окремої фізособи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юрособи;
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, в якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Для фізосіб
Підставами неможливості виконання платником податків — фізособою, зокрема самозайнятою особою, податкових обов’язків, крім підстав, установлених підпунктами 102.6.1 — 102.6.5 пункту 102.6 статті 102 глави 9 розділу II ПКУ, є:
1) перебування на території населеного пункту, який є податковою адресою такого платника та в якому ведуться воєнні (бойові) дії, який оточено (заблоковано) або тимчасово окуповано збройними формуваннями Російської Федерації;
2) перебування на стаціонарному лікуванні у закладах охорони здоров’я (у тому числі закордонних) у зв’язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов’язаним із виконанням обов’язків військової служби, або у відпустці у зв’язку з хворобою або для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської комісії;
3) перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров’я (у тому числі закордонних) у зв’язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), захворюванням, одержаними в результаті бойових дій і пов’язаних із ними нещасних випадків або внаслідок ушкоджень, отриманих від насильницьких дій службовців збройних формувань Російської Федерації у районі бойових дій або тимчасової окупації;
4) призов на військову службу під час загальної мобілізації, оголошеної Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №65 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 3 березня 2022 року №2105-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію», або перебування в підрозділах територіальної оборони;
5) належність до працівників правоохоронних органів, військовослужбовців або працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міноборони, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб, які беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації;
6) втрата/відсутність (смерть, визнання безвісно відсутнім тощо) осіб, на яких відповідно до абзацу другого пункту 179.6 статті 179 розділу IV ПКУ покладається обов’язок щодо заповнення та подання податкової декларації від імені платника податків, що є малолітньою/неповнолітньою або визнаною судом недієздатною особою, якщо такі особи не перебувають на повному утриманні інших осіб або держави;
7) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) воєнні (бойові) дії, які оточено (заблоковано) або тимчасово окуповано збройними формуваннями Російської Федерації;
8) неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення воєнних (бойових) дій, оточення (блокування) або якщо територія, де знаходяться документи, комп’ютерне та інше обладнання, тимчасово окупована збройними формуваннями Російської Федерації;
9) використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я платника податків або неможливе у зв’язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
10) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов’язків);
11) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Граничний строк подання заяви до ДПС про неможливість виконання обов’язків
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов’язку платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов’язку щодо реєстрації АН та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість, до ДПС.
Як правильно скласти заяву?
Затвердженої форми заяви так і немає. Її подають у довільній формі. Але п. 3 Порядку №225 містить її обов’язкові реквізити. Так, вона має містити:
— повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) платника податків;
— код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
— податкову адресу платника податків;
— найменування контролюючого органу, до якого подається заява;
— дату подання заяви;
— чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
— вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
— які саме податкові обов’язки не мав / не має можливості виконати платник податків;
— інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов’язки, або інформацію щодо обставин, пов’язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;
— підписи платника податку — фізособи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Як ДПС розглядатиме заяву?
Порядок №225 містить окремий розділ щодо розгляду ДПС документів платників податків стосовно можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок.
За ним заяви платників податків разом з документами мають розглядатися ДПС у межах 20 к. д. за днем їх отримання.
А в разі недостатності документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов’язків, ДПС направляє попереднє рішення з пропозицією щодо надання конкретних додаткових документів на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов’язків.
Зверніть увагу!
Підтвердні документи щодо неможливості виконання податкових обов’язків потрібно зберігати протягом 1095 к. д.
Платники податків зобов’язані зберігати протягом строку давності, встановленого ПКУ (за загальними правилами — 1095 к. д.), оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку.
Платник податку може подати до ДПС додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов’язків протягом 10 к. д. з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.