• Посилання скопійовано

Закон №2455: права виконавців обмежено

З 25.08.2022 р. Законом №2455 зупинено тимчасові обмеження на вогнепальну зброю, заборонено примусове виконання виконавчих написів нотаріусів, запроваджено скасування документів приватних виконавців з їхньої ініціативи або Мін’юстом.

Зупинення з 25.08.2022 р. обмежень користування зброєю

Доповнено п. 10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №1404. Зокрема, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється дія постанов державних виконавців про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, спорядженими гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії.

Отже, позаяк таке зупинення набирає чинності закону, то незалежно від того, буде державним виконавцем винесено відповідні документи чи ні, право особи на користування переліченою вище зброєю відновлюється з дати набрання чинності Законом №2455, тобто з 25.08.2022 р.

Крім того, зупиняється у період дії воєнного стану вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях з виконання рішень, боржниками за якими є підприємства оборонно-промислового комплексу, визначені в порядку, встановленому КМУ, органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, які входять до складу ЗСУ. Дія цієї заборони не поширюється на рішення, стягувачами за якими є держава, органи ПФУ, інші державні цільові фонди, наведені у попередньому реченні суб’єкти, а також на рішення про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю внаслідок кримінального правопорушення.

Заборонено виконання виконавчих написів нотаріусів

Найголовніша зміна: забороняється у період дії воєнного стану примусове виконання виконавчих написів нотаріусів.

Звісно, постає важливе запитання: що робити з тими виконавчими провадженнями, які є зупиненими? Чи потрібно використати порядок подання скарг, інших звернень до осіб, які можуть ініціювати вчинення виконавчого напису? Наразі ці запитання не мають відповіді.

До того ж до Закону «Про нотаріат» не вносилося жодних змін, які б стосувалися процедури вчинення виконавчих написів чи встановлювали заборону на вчинення нотаріусами виконавчих написів.

Щоправда, вчинення виконавчих написів на боргових документах, що випливають із кредитних правовідносин, зокрема кредитних договорів, які не є нотаріально посвідченими, заборонено.

Нагадаємо!

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 р. у справі №826/20084/14 визнано незаконною та нечинною постанову КМУ від 26.11.2014 р. №662, яка допускала вчинення виконавчих написів за кредитними договорами, які не є нотаріально посвідченими та за якими боржниками допущено прострочення грошових оплат.

Крім цього, відповідно до п. 2 Постанови КМУ від 28.02.2022 р. №164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» забороняється вчинення виконавчих написів на кредитних договорах, які не є нотаріально посвідченими (див. інформаційний лист Нотаріальної палати України від 27.08.2022 р. «Щодо заборони примусового виконання виконавчих написів нотаріусів»).

Обмеження дій приватних виконавців

Щодо приватних виконавців, то є ще одне нововведення. Так, у період дії воєнного стану постанова або інший процесуальний документ (або їх частина), винесені приватним виконавцем, можуть бути скасовані за зверненням:

— сторони виконавчого провадження;

— особи, права якої порушені.

Відповідне звернення подається до керівника структурного підрозділу Міністерства юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, або особи, що виконує його обов’язки, який виносить відповідну постанову. Вочевидь, йдеться про керівників структурних підрозділів з примусового виконання рішень органів ДВС міжрегіональних управлінь Мін’юсту — керівників Управлінь забезпечення примусового виконання рішень по області. Але варто отримати відповідні роз’яснення від Мін’юсту.

Отже, що сталося? Раніше, у разі якщо під час виконавчого провадження приватні виконавці виносили рішення (приймали інші документи), що суперечать вимогам законодавства щодо примусового виконання рішень, то для їх скасування всі ми змушені були йти до суду або вдаватися до порядку оскарження, передбаченого ст. 74 Закону №1404.

З 25.08.2022 р. достатньо звернутися безпосередньо до керівника структурного підрозділу Мін’юсту зі зверненням про скасування того чи іншого документа чи постанови приватного виконавця. Надалі банкам чи іншим фінансовим установам відповідне рішення (постанова) керівника структурного підрозділу Мін’юсту надсилається поштою або на офіційну електронну адресу, а також може бути вручено під підпис. 

Увага!

Наведена вище спрощена (позасудова) процедура скасування документів у процесі здійснення виконавчого провадження стосується лише приватних виконавців. У межах такої спрощеної процедури скасування документів приватний виконавець наділений правом і з власної ініціативи (а не лише за заявою сторони провадження) скасовувати ним самим виданий документ (постанову тощо). Щоправда, для цього мають бути певні об’єктивні підстави, переліку яких наразі не визначено. У будь-якому разі, якщо приватний виконавець не зробить цього самостійно або за заявою сторони виконавчого провадження, можна сміливо звертатися до керівника структурного підрозділу Мін’юсту та просити скасувати відповідний документ.

Заборона відкриття виконавчих проваджень на окупованих територіях

Мін’юст у роз’ясненні від 05.09.2022 р. «Порядок та організація примусового виконання рішень судів та інших органів у період воєнного стану» зауважує, що забороняється відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Перелік таких територій постійно оновлюється (див., зокрема, на нашому сайті).

Позаяк вжиття заходів примусового виконання рішень державними виконавцями на зазначених територіях є об’єктивно неможливим, Мін’юст України вживає заходів щодо визначення органів державної виконавчої служби, на які покладатимуться повноваження з примусового виконання рішень.

Інформація про зміну місцезнаходження органів державної виконавчої служби або про визначення органу державної виконавчої служби, на який покладатиметься повноваження з примусового виконання рішень, місцем виконання яких є тимчасово окупована територія України або територія, включена до переліку, публікується на вебсайті Міністерства юстиції України та вебсайтах міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України у міру її оновлення.

І насамкінець: Мін’юст на виконання Закону №2455 має затвердити Порядок направлення державними виконавцями платіжних вимог на примусове списання коштів у період дії воєнного стану.

Нормативна база

  • Закон №1404 — Закон України від 02.06.2016 р. №1404-VIII «Про виконавче провадження».
  • Закон №2455 — Закон України від 27.07.2022 р. №2455-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності приватних виконавців та примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру