• Посилання скопійовано

Сплата податків та подання звітності під час воєнного стану

7 березня опубліковано закон щодо незастосування штрафів за порушення строків подання звітності, реєстрації ПН та РК, а також АН, щодо звільнення від штрафів за РРО-порушення, зупинення податкових перевірок тощо.

Нагадаємо, що 3 березня 2022 депутати ВРУ прийняли законопроєкт №7125. Президент підписав його 4 березня, а 7 березня він був опублікований у «Голосі України» і набрав чинності з дня його опублікування (тобто з 7 березня) як Закон №2118.

Ним передбачено, що у зв’язку з Указом №64/2022 щодо запровадження воєнного стану з 24 лютого виникла необхідність внести зміни до ПКУ.

А саме: підрозділ 10 розділу XX ПКУ доповнено новим пунктом 69. За ним тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України податки і збори справляються з урахуванням нижченаведених особливостей.

Відсутність відповідальності за несплату податків, незвітування та нереєстрацію ПН та РК

Підпунктом 69.1 ПКУ встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Це стосується:

  • дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, зокрема звітності, передбаченої пунктом 46.2 ПКУ;
  • реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
  • подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Але наголосимо ще раз: це стосується саме тих платників, які не можуть виконувати свої обов’язки!

Таку умову й раніше висувала ДПС разом із Мінфіном. Але тепер це питання врегульовано на законодавчому рівні.

Перевірки ДПС на час війни припиняються

За новим пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Але таке правило діє тільки на воєнний час.

І незрозуміло, як буде з камеральними перевірками. Адже ця норма не уточнює вид податкових перевірок, які заборонили. Сподіваємося, на них зазначене положення теж поширюється.

Доля самозайнятих фізосіб (ФОПів, фермерів та «незалежників»)

Про те, що треба врахувати під час війни самозайнятим фізособам, ми ще розповімо в окремій статті. Бо це цікава тема, і до нас надходить багато запитань щодо цього. А зараз поговоримо про норми нового Закону щодо ФОПів.

За пп. 69.3 п. 69 ПКУ платники податків, які через наслідки їх безпосередньої участі у воєнних діях (ось такий ось евфемізм, який, на нашу думку, означає саме фізосіб) не дотрималися термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків за умови:

  • наявності наслідків (на нашу думку, радше підстав!), які унеможливили виконання таких обов’язків;
  • виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії воєнного стану.

Якщо немає реєстрації АН: що з переміщенням пального?

За пп. 69.4 п. 69 ПКУ у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної.

Але вона має містити всю інформацію, що має бути у відповідній акцизній накладній, яку слід зареєструвати в ЄРАН протягом строків, визначених у цьому пункті.

Підакцизні та інші товари, передані ЗСУ

За пп. 69.5 п. 69 ПКУ операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у т. ч. підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для потреб оподаткування. Тож акцизу не буде. А от чи буде при цьому нарахування ПДВ, де об’єктом оподаткування є не реалізація, а постачання, або чи не виникне ПЗ за п. 198.5 ПКУ в разі використання товарів не в господарській діяльності, — це питання, яке не визначено цим пунктом.

Ми вже писали про податкові наслідки у разі надання допомоги ЗСУ. Але наразі законотворці це вже зафіксували у ПКУ.

Так от, за пп. 69.6 коригування, встановлені пп. 140.5.9 ПКУ (щодо коригування фінрезультату в разі надання допомоги), не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за кошти державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

А за пп. 69.7 п. 69 ПКУ сума відшкодування вартості пального, витраченого під час надання послуг з перевезення для забезпечення потреб Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до оподатковуваного доходу фізосіб, які надають такі послуги.

Виробництво та імпорт тютюнових виробів за кодом 2402 20 90 20 УКТ ЗЕД

На період до припинення або скасування воєнного стану дозволяється виробництво та імпорт тютюнових виробів, віднесених до коду 2402 20 90 20 згідно з УКТ ЗЕД, маркованих марками акцизного податку «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» — «ТВЕН В», «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» — «ТВЕН І», у разі якщо ставка акцизного податку є однаковою.

Обіг маркованих відповідно до підпункту 69.8 тютюнових виробів здійснюється до їх повної реалізації кінцевому споживачеві.

Перебіг строків

За пп. 69.9 ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.

Про які строки йдеться? Насамперед — про строки давності, встановлені ст. 102 ПКУ. Але докладніше про це ми теж поговоримо окремо.

Доля ліцензій, за які не внесено платіж

За пп. 69.10 ПКУ вважаються чинними ліцензії, за які до припинення або скасування воєнного стану на території України не сплачено чергового платежу та/або закінчився їх термін дії на право:

  • виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Але увага: обов’язки щодо сплати чергових платежів/дії за продовження ліцензії мають бути виконані суб’єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні!

Штрафи за порушення у сфері РРО

Усі штрафи щодо роботи з РРО/ПРРО та їх незастосування на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.

Бонус: щодо неподаткової звітності!

Новим законом установлено, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України будь-яка звітність, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, подається з урахування строків, визначених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.

Тобто штрафів за неподання звітності до решти держорганів не буде, якщо ви справді не мали можливості подати її. Це стосується і фондів, і Держстату тощо.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №2118 — Закон України від 03.03.2022 р. №2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану».
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.1995 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Указ №64/2022 — Указ Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24.02.2022 р. №2102-IX.

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру