Кому в селах не потрібен РРО

Кабмін з 01.01.2022 р. вносить зміни до Переліку №1336, які передбачають, що реалізація товарів на території села звільнена від обов'язкового використання РРО/ПРРО. Розгляньмо, в яких випадках таке звільнення може бути застосоване та які є винятки.

Через зміни в ПКУ щодо «єдинників», які почнуть діяти з 2022 року, уряд мав оновити і Перелік №1336, що визначає окремі форми та умови проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО/ПРРО, але з використанням розрахункових книжок та КОРО.

Першою зміною стало вилучення з цього Переліку платників ЄП II — IV груп (фізособи-підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року перевищив 220 розмірів мінімальної заробітної плати. Але це ще не все!

Постановою №1359 до Переліку №1336 внесено й низку інших доволі істотних змін. Зокрема, звільнення від застосування РРО/ПРРО (із застосуванням РК та КОРО) під час продажу товарів на території села (проте з певними умовами й обмеженнями).

Усі ці зміни почали діяти вже з 1 січня 2022 року! Розгляньмо, як їх мають застосовувати суб'єкти господарювання.

Продаж товарів на території села

Якщо раніше п. 1 Переліку №1336 передбачав право підприємців, платників ЄП (незалежно від обсягу доходу), що здійснюють торгівлю продовольчими товарами (крім підакцизних), на застосування замість РРО/ПРРО розрахункових книжок та КОРО, то з 01.01.2022 р. правила цього пункту змінилися.

По-перше, його дію розширено: він поширюватиметься не лише на продовольчі товари, а й на всі товари (крім підакцизних).

По-друге, діятиме він лише для тих підприємців — платників ЄП, які здійснюють торгівлю на території села.

По-третє, якщо раніше для цього пункту обмеження в обсязі розрахункових операцій не було, то тепер ліміт для його застосування становить 167 розмірів МЗП станом на 1 січня звітного року (у 2022 році — це 1085500 грн) на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів).

Зверніть увагу, що ліміт встановлюється на окремий пункт продажу, а не на загальний обсяг доходу підприємця. Тобто за наявності декількох магазинів ліміт обсягу розрахункових операцій у розмірі 167 МЗП встановлюється на кожен із них окремо.

По-четверте, діє він лише за відсутності таких умов:

— така роздрібна торгівля здійснюється в торговельному об'єкті, в якому також здійснюється торгівля підакцизними товарами;

— такі фізособи-підприємці також здійснюють дистанційну торгівлю, зокрема через Iнтернет;

— сільські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом, прийняли рішення про обов'язкове застосування на території села РРО/ПРРО для форм і умов проведення діяльності, зазначених вище.

Довідково: з'ясуймо терміни, наведені у цих умовах. Згідно з Порядком №833, торговельними об'єктами є:

— магазин;

— павільйон;

— кіоск, ятка;

— палатка, намет;

— лоток, рундук;

— склад товарний;

— крамниця-склад, магазин-склад.

Якщо ж виходити з п. 6.19 ДСТУ 4303:2004, торговельний об'єкт — це майновий комплекс, який займає окрему капітальну споруду або який розміщено в спеціально призначеному та обладнаному для торгівлі приміщенні іншої капітальної або некапітальної споруди та має приміщення для провадження торговельної діяльності.

Iнші зміни

Також Постанова №1359 вилучає з Переліку №1336 певні види діяльності, під час здійснення яких до 01.01.2022 р. можна було застосовувати РК та КОРО замість РРО та ПРРО. Зокрема, це:

— страхування майнових та особистих ризиків фізосіб, що його провадять страхові агенти за межами приміщення страховика;

— організація приймання та обслуговування туристів в Україні, розрахунки за які проводяться у безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків), а також надання туристичних та екскурсійних послуг за умови проведення розрахунків за межами стаціонарних приміщень суб'єктів туристичної та екскурсійної діяльності;

— надання побутових послуг на території села з хімічного чищення (послуги хімчистки).

Таким чином, з 01.01.2022 р. під час здійснення розрахункових операцій у наведених вище видах діяльності застосування РРО/ПРРО є обов'язковим і не може бути замінено використанням РК та КОРО.

Своєю чергою, цілісний майновий комплекс — це об'єкт, сукупність активів якого забезпечує провадження окремої діяльності, що визначає загальнодержавне значення підприємства, на постійній і регулярній основі.

Тобто вважаємо: якщо в одній будівлі розміщено окремо відділені один від одного різні магазини (зокрема, які мають окремі входи та не мають спільних активів), то це все ж таки різні торговельні об'єкти. I якщо один із них здійснює продаж підакцизних товарів, то інші все-таки можуть скористатися звільненням, передбаченим п. 1 Переліку №1336. А от якщо в одному приміщенні зі спільним входом працюють два різні підприємці, один з яких здійснює торгівлю підакцизними товарами, то тут уже РРО/ПРРО доведеться застосовувати й іншому підприємцю. Проте почекаймо ще роз'яснень податківців з цього питання, бо їхній підхід може бути фіскальніший. Обережні платники податку можуть отримати від них власну IПК для роз'яснення, що ж вважати торговельним об'єктом у розумінні Переліку №1336.

З іншими термінами вже дещо простіше. Дистанційна торгівля — це форма продажу товарів поза торговельними або офісними приміщеннями, за якої вибір товару та його замовлення не збігаються в часі з безпосереднім переданням обраного товару споживачем. Тобто якщо покупець обирає товар без своєї фактичної фізичної присутності у магазині (наприклад, на сайті), то це дистанційна торгівля і звільнення від РРО/ПРРО не застосовується. I така умова поширюється лише на конкретних підприємців, які планують застосовувати таке звільнення. Тобто в одному торговельному приміщенні один підприємець може здійснювати дистанційну торгівлю із застосуванням РРО/ПРРО, а інший — надавати вибір товарів лише у приміщенні магазину із застосуванням РК та КОРО.

Щодо «території села», то нагадаємо, що адміністративно-територіальними одиницями є район у місті, село, селище, місто, район, область, АР Крим. Рішення про віднесення села до категорії селищ або селища до категорії сіл приймає Верховна Рада АР Крим або відповідна обласна рада. Отже, аби впевнитися, що торгівля здійснюється саме на території села, а не селища, слід звернутися із запитом до відповідної обласної ради.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Перелік №1336 — Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. №1336.
  • Порядок №833 — Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. №833.
  • Постанова №1359 — Постанова КМУ від 23.12.20 f21 р. №1359 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 р. №1336»

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

Доступ до повних текстів статей «Дебету-Кредиту» можливий лише для передплатників пакетів «Експерт», «Профі» та паперового журналу. Якщо ви незнайомі з нашим ресурсом, оформіть ознайомчу передплату.

Оформити передплату