• Посилання скопійовано

Зміни Звіту про платежі видобувних підприємств

Законом №1974 внесено зміни до Закону №2545, а також низки інших законів, унаслідок чого оновлено порядок підготовки і подання суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, звіту та консолідованого звіту про платежі на користь держави (далі — Звіт). Зміни набрали чинності з 15.01.2022 р. Розгляньмо їх нижче

Як досі складали і подавали звіти

Ми з’ясували це в статті «Новий звіт про платежі на користь держави» у «ДК» №41/2020.

Форми зазначених звітів затверджені Постановою №858.

Під час заповнення форм можна використовувати проєкт Інструкції, розміщений на сайті Міненерго.

Звіти подавали не пізніше 1 вересня року, наступного після звітного періоду, суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, до яких належали як юрособи, так і ФОПи.

Звіти в електронній формі потрібно було подавати Міненерговугілля і незалежним адміністраторам.

Якщо неможливо було подати в електронній формі, подавали у паперовій — поштовим відправленням з описом вкладеного. Водночас електронна версія Звіту розміщується на вебсайті суб’єкта господарювання, який склав і подав Звіт (якщо сайт є).

Що змінив Закон №2545?

В першу чергу уточнено, хто і кому має подавати Звіт.

Уточнено поняття видобувних галузей (ст. 1 Закону №2545). Така діяльність має здійснюватися на підставі спецдозволу на користування надрами та угоди про умови користування надрами, на підставі договору (угоди) щодо користування надрами.

Водночас до суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, належать, зокрема, учасники договору про СД незалежно від їх володіння спецдозволом на користування надрами, на підставі якого здійснюється відповідна проєктна діяльність.

Платіж на користь держави. Раніше до них належали загальнодержавні податки та збори, місцеві податки, загальнодержавні внески, крім ПДВ та ПДФО. Нині ПДВ та ПДФО не вилучаються з поняття платежу згідно зі змінами до визначення цього терміна у ст. 1 Закону №2545. Тобто ці податки також мають зазначатися у Звіті.

Звіт подають до Міненерго, а не Міненерговугілля. Причому тепер суб’єкт господарювання не подає Звіт незалежному адміністратору. Замість нього це робить Міненерго, подаючи копію Звіту незалежному адміністратору протягом трьох робочих днів з дня його отримання від суб’єкта (п. 1 ч. 1 ст. 5, ч. 2 ст. 12 Закону №2545).

Строк подання Звіту не змінився — подати слід до 1 вересня наступного за звітним року.

Звіт подають шляхом надсилання електронної версії, а якщо це неможливо, — у паперовому вигляді поштовим відправленням з описом вкладеного або розміщення в електронній системі подання та аналізу звітності. Електронна система розміщена за адресою: https://eiti.gov.ua/.

Електронні звіти подають із накладенням електронного підпису уповноваженої особи суб’єкта розкриття інформації в порядку, визначеному Законом №2155.

Звіт має містити, зокрема, загальну суму платежів із рентної плати  за користування надрами для видобування корисних копалин, плати за землю та екологічного податку (з визначенням окремо суми платежів за викиди двоокису вуглецю) за кожним видом платежів щодо кожної окремої проєктної діяльності. Раніше суми платежів за викиди двоокису вуглецю зазначати було не потрібно.

Зверніть увагу!

В оновленій статті 6 Закону №2545 сказано, що у разі неможливості відображення загальної суми плати за землю та/або екологічного податку (з визначенням окремо суми платежів за викиди двоокису вуглецю) за кожним видом платежів щодо окремої проєктної діяльності такі платежі відображають у розрізі адміністративно-територіальної одиниці, на території якої здійснюється така проєктна діяльність. У такому разі загальну суму платежів з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, плати за землю та екологічного податку щодо окремої проєктної діяльності відображають лише за тими видами платежів, за якими можливе відображення платежів щодо окремої проєктної діяльності.

Звіт має містити середньооблікову кількість працівників, які працювали протягом звітного періоду, з визначенням кількості працівників кожної статі.

Звіт має містити інформацію, в тому числі, про належність бенефіціарних власників до політично значущих осіб.

Стаття 6 Закону №2545 доповнена нормою щодо додаткової інформації, яку має містити Звіт суб’єкта господарювання державного сектору економіки:

— структура власності такого суб’єкта господарювання;

— суб’єкти господарювання, у структурі власності яких такий суб’єкт господарювання є власником істотної участі;

— органи або особи, уповноважені здійснювати функції з управління об’єктами державної власності у такому суб’єкті господарювання;

— фінансові відносини з державою, включаючи, але не виключно, інформацію про сплачені на користь держави дивіденди, здійснені квазіфіскальні операції, залучені під державні гарантії кредити та інші фінансові ресурси;

— прибуток суб’єкта господарювання, включаючи інформацію про реінвестований прибуток та нерозподілений прибуток, що залишається у розпорядженні такого суб’єкта господарювання.

Складання Звіту в разі реалізації проєктної діяльності на підставі договору про СД. Раніше такий Звіт складали всі учасники СД. Нині всі учасники складають Звіт, тільки якщо відповідно до договору кожний учасник має право діяти від імені всіх учасників СД або такі учасники повинні діяти спільно, незалежно від того, чи здійснюється будь-який платіж такими суб’єктами господарювання безпосередньо, і незалежно від участі (частки участі) таких суб’єктів господарювання у проєктній діяльності. Якщо ж договором про СД передбачено ведення обліку результатів СД окремим її учасником, готує Звіт у частині виконання договору про СД такий учасник.

Чи буде оновлений Звіт?

Про це в Законі №1974 не сказано. Але Закон набрав чинності з 15.01.2022 р. (дня, наступного за днем опублікування Закону). Тож можемо припустити, що, вже складаючи у 2022 році Звіт за 2021 рік, зміни потрібно буде брати до уваги.

Водночас наразі чинна форма Звіту не містить запровадженої змінами нової інформації — про політично значущих осіб, додаткову інформацію для суб’єктів державного сектору економіки тощо.

Хоча відповідно до ч. 2 р. ІІ Закону №1974 КМУ повинен протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом:

— привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цього Закону;

— забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону.

Тож можемо очікувати викладення форм Звіту в новій редакції. Припускаємо, що в такому разі Міненерго вимагатиме подання Звіту за 2021 рік у новій формі. Але спершу дочекаймося зміненої форми Звіту.

Нормативна база

  • Закон №1974 — Закон України від 16.12.2021 р. №1974-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях».
  • Закон №2155 — Закон України від 05.10.2017 р. №2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
  • Закон №2545 — Закон України від 18.09.2018 р. №2545-VIII «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях».
  • Постанова №858 — Постанова КМУ від 23.09.2020 р. №858 «Деякі питання забезпечення прозорості у видобувних галузях».

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру