У 2019 р. на субрахунку 154 капіталізовано витрати на створення НМА. Але потім проєкт було заморожено. Зі зміною намірів, техможливостей прийнято рішення про списання витрат. Якими документами оформити? На який рахунок списати? Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?
Бухгалтерський облік
Відповідно до п. 7 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи», нематеріальний актив, отриманий унаслідок розроблення, слід відображати в балансі, за умови що підприємство має:
— намір, технічну можливість та ресурси для доведення нематеріального активу до стану, в якому він придатний для реалізації або використання;
— можливість отримання майбутніх економічних вигід від реалізації або використання нематеріального активу;
— інформацію для достовірного визначення витрат, пов'язаних із розробленням нематеріального активу.
Відповідно до п. 8 НП(С)БО 8, якщо нематеріальний актив не відповідає наведеним критеріям визнання, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого їх було здійснено без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом.
Відповідно до п. 2.12 Методрекомендацій №13271 фактичні витрати на придбання, створення та вдосконалення об'єктів нематеріальних активів, використання яких на дату балансу за призначенням не відбулося (не введені в господарський оборот), відображають у складі незавершених капітальних інвестицій у нематеріальні активи. Тобто на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів».
Якщо розуміти п. 7 і 8 НП(С)БО 8 буквально, то складається враження: якщо підприємство у 2019 р. мало витрати на створення НМА, не ввело їх у господарський оборот і вони відображені на субрахунку 154, то, прийнявши у 2021 р. рішення про неможливість отримання економічних вигід, списати на витрати потрібно у 2019 р., а не в 2021 р. Фактично це означає, що списання варто здійснити в порядку виправлення помилок. Тобто витрати списують на рахунок 44: Д-т 44 К-т 154.
1 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку нематеріальних активів, затверджені наказом Мінфіну від 16.11.2009 р. №1327.
Але насправді це не так.
У пунктах 7 і 8 НП(С)БО 8 йдеться про первісну оцінку понесених витрат на створення НМА. Якщо підприємство первісно очікувало створити НМА, ввести в господарський оборот і використовувати у власній діяльності, воно правильно зробило, відобразивши витрати 2019 року на субрахунку 154.
Якщо згодом рішення змінилося, варто діяти так, як написано в п. 34 НП(С)БО 8.
Згідно з п. 34 НП(С)БО 8, нематеріальний актив списують з балансу в разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або неможливості отримання підприємством надалі економічних вигід від його використання.
Тобто списати на витрати потрібно в тому періоді, коли підприємство змінило власні очікування. Фактично це сталося 2021 року. Списання необоротних активів відображають на субрахунку 976 «Списання необоротних активів».
Таким чином, якщо рішення про списання прийнято підприємством 2021 року, то саме на дату такого рішення і відображають списання: Д-т 976 К-т 154.
Якими документами оформити?
Встановленого нормативними документами порядку документування немає, тож кожне підприємство робить це самостійно.
У запитанні зазначено, що підприємство прийняло рішення про списання. У такому разі це рішення і буде підставою для списання. Якщо рішення прийняв керівник, то він складає наказ по підприємству про списання НМА. Якщо рішення прийняли засновники, воно оформляється протоколом зборів. Тоді на підставі протоколу керівник пише наказ.
У наказі керівник може дати доручення бухгалтеру списати НМА з балансу. У такому разі на підставі наказу бухгалтер може скласти бухгалтерську довідку, на підставі якої здійснити списання.
Списати можна також на підставі інвентаризації капітальних інвестицій на рахунку 15. Тоді списання здійснюють на підставі інвентаризаційних документів, затверджених керівником підприємства. Iнвентаризацію проводить призначена наказом керівника підприємства інвентаризаційна комісія. Спершу комісія складає інвентаризаційні відомості. Потім — протокол засідання комісії, в якому наводить підставу для списання НМА і дає пропозицію керівникові підприємства списати їх. Керівник затверджує ці документи, після чого вони передаються бухгалтеру і є підставою для списання.
До документів на списання мають додаватися документи (їх копії), за якими відображали накопичення витрат на субрахунку 154.
Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?
Якщо у витратах є ті, які отримані з ПДВ, треба нарахувати компенсувальне ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ, склавши ПН і зареєструвавши в ЄРПН.
Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»