Закон про олігархів офіційно опубліковано
! Усім
У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 06.11.2021 р. наступного дня набрав чинності Закон «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)», уже відомий як сумнозвісний закон про олігархів.
Закон було опубліковано незважаючи на те, що Венеційська комісія дасть йому свою оцінку лише 15-16 грудня.
Рішення про те, кого визнати олігархом, приймає РНБО. Рішення РНБО є підставою для включення таких осіб до Реєстру олігархів.
Особі, визнаній олігархом та включеній до Реєстру, забороняється:
здійснювати внески у вигляді власних коштів, виконання робіт, надання товарів, послуг чи у вигляді коштів, виконання робіт, надання товарів, послуг пов'язаними особами та/або юрособами, кінцевим бенефіціарним власником яких є така особа, на підтримку політичних партій відповідно до Закону «Про політичні партії в Україні», здійснювати внески до виборчих фондів кандидатів (крім власного виборчого фонду), політичних партій під час виборчого процесу відповідно до Виборчого кодексу;
бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об'єктів великої приватизації;
фінансувати будь-яку політичну агітацію або проведення мітингів чи демонстрацій з політичними вимогами.
Особа, визнана олігархом, з моменту її включення до Реєстру зобов'язана подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом «Про запобігання корупції».
Закон вводиться в дію з 07.03.2022 р. та втрачає чинність 07.03.2032 р.
Закон України від 23.09.2021 р. №1780-IX чинний з 07.11.2021 р.
ФОПам встановили правила ведення обліку товарних запасів
! Фізособам-підприємцям
Міністерство економіки затвердило Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку.
Цей Порядок визначає правила ведення обліку товарних запасів та поширюється на ФОПів, у тому числі платників єдиного податку, які відповідно до Закону про РРО зобов'язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, та осіб, які фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об'єкті) такого ФОПа.
Облік товарних запасів здійснюється ФОПом шляхом постійного внесення до Форми ведення обліку товарних запасів інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід'ємною частиною такого обліку.
ФОП, що здійснює діяльність у декількох місцях продажу (господарських об'єктах), веде облік товарних запасів також за кожним окремим місцем продажу (господарським об'єктом) на підставі первинних документів, які підтверджують отримання товарів таким ФОПом або окремим місцем продажу (господарським об'єктом), та/або первинних документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОПом та його окремими місцями продажу (господарськими об'єктами). Первинні документи на внутрішнє переміщення товарів є невід'ємною частиною такого обліку.
Первинні документи, на підставі яких внесено записи до Форми ведення обліку товарних запасів, є обов'язковими додатками до такої форми. Дані до Форми ведення обліку товарних запасів щодо надходження товарів на підставі первинних документів вносяться до початку їх реалізації.
Форма ведення обліку товарних запасів ведеться за вибором ФОПа у паперовій або в електронній формі.
Докладніше читайте в наступному номері «ДК».
Наказ Мінфіну від 03.09.2021 р. №496
набирає чинності через 10 днів з дня його офіційного опублікування,
станом на 10.11.2021 р. офіційно не опублікований
Iнформацію про публічні закупівлі розміщуватимуть у форматі PDF
! Учасникам публічних закупівель
Міністерство економіки внесло зміну до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 р. №1082: додало п. 15, відповідно до якого договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Наказ Мінекономіки від 05.10.2021 р. №686-21
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 10.11.2021 р. офіційно не опублікований
Зарплати працівників «Дія Сіті» індексують
! Учасникам «Дія Сіті»
Кабмін вніс зміни до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 р. №1078.
Зокрема, пункт 2 Порядку доповнено нормою, згідно з якою підтримка купівельної спроможності винагород, компенсаційних та інших виплат, що сплачуються резидентами «Дія Сіті» працівникам та гіг-спеціалістам, забезпечується встановленою Законом «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» вимогою до резидентів «Дія Сіті» щодо забезпечення визначеного таким Законом розміру середньої місячної винагороди працівників та гіг-спеціалістів, а також періодичними переглядами розміру винагороди, що здійснюються резидентами «Дія Сіті» в межах їх компетенції.
Також уточнено, що у разі коли особа працює / служить неповний робочий / службовий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу / кількості календарних днів у місяці, а виплачується пропорційно до відпрацьованого / службового часу.
Постанова КМУ від 03.11.2021 р. №1141 чинна з 09.11.2021 р.
Зміни в Положенні про ордер адвоката на надання правової допомоги
! Адвокатам і їхнім клієнтам
Рада адвокатів України внесла зміни до Положення про ордер адвоката на надання правничої (правової) допомоги, затвердженого в новій редакції рішенням РАУ від 12.04.2019 р. №41.
Положення доповнено нормою, відповідно до якої адвокати можуть використовувати за межами України типову форму ордера, викладену англійською мовою, яку затверджує Рада адвокатів України.
Водночас затверджено і зразок такої типової форми, викладеної англійською мовою.
Рішення РАУ від 11.09.2021 р. №107 чинне з 11.09.2021 р.
Оновлено методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок
! Платникам земельного податку
Кабмін затвердив Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка встановлює методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом «Про оцінку земель».
Об'єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки всіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини).
Межі території територіальної громади, а також межі населених пунктів (сіл, селищ, міст), що входять до складу територій територіальних громад, використовуються на підставі відомостей Державного земельного кадастру, а у разі коли відомості про такі межі не внесені до Державного земельного кадастру, — на підставі проєктів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад або інших матеріалів, за якими відповідно до законодавства, яке діяло на момент їх затвердження, здійснювалося встановлення (зміна) їх меж. У разі відсутності таких матеріалів і до моменту внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі сіл, селищ, міст відомостями про такі межі, а також межі території територіальної громади (сільської, селищної, міської) ради вважаються дані, що збігаються з межами, відображеними на індексних кадастрових картах (планах) сіл, селищ, міст, районів згідно з відомостями Державного земельного кадастру, а межами територіальної громади вважаються дані згідно із зовнішніми межами юрисдикції ради територіальної громади (населених пунктів), що увійшли до її складу.
Установлено, що затверджена з урахуванням вимог п. 271.2 ст. 271 ПКУ до набрання чинності цією Методикою технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Крім цього, внесено зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру.
Водночас втратили чинність Методика нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджена постановою КМУ від 23.03.1995 р. №213, Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджена постановою КМУ від 23.11.2011 р. №1278, і Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затверджена постановою КМУ від 16.11.2016 р. №831.
Постанова КМУ від 03.11.2021 р. №1147 чинна з 10.11.2021 р.
Діє форма висновку лікаря щодо протипоказань до вакцинації від COVID
! Працівникам і працедавцям
Міністерство охорони здоров'я затвердило Форму первинної облікової документації №028-1/о «Висновок лікаря щодо наявності протипоказань до вакцинації проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та Iнструкцію щодо її заповнення.
Відповідні зміни внесено до Наказу МОЗ від 14.02.2012 р. №110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування».
Форма №028-1/о заповнюється лікуючим лікарем суб'єкта господарювання незалежно від форми власності та підпорядкування.
Форма №028-1/о заповнюється на підставі медичних записів про стан здоров'я (функцій організму) пацієнта з урахуванням критеріїв щодо встановлення наявності протипоказань до вакцинації проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які визначаються відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень.
Форма №028-1/о видається пацієнту для надання за місцем вимоги.
Нагадаємо, що не можуть бути відсторонені від роботи у зв'язку з відсутністю вакцинації від COVID-19 особи, які мають протипоказання до вакцинації та які надали відповідний медичний висновок форми №028-1/о, який виданий закладом охорони здоров'я.
Наказ МОЗ від 02.11.2021 р. №2394 чинний з 09.10.2021 р.
Затверджено форму Розширеного звіту про експорт-імпорт послуг з будівництва
! Експортам та імпортерам послуг з будівництва
Державна служба статистики України затвердила форму державного статистичного спостереження №1-ЗЕЗ (буд) (річна) «Розширений звіт про експорт-імпорт послуг з будівництва».
Зазначена форма поширюється на юросіб відповідно до затвердженої методології та вводиться в дію зі звіту за 2021 рік.
Наказ Держстату від 19.10.2021 р. №261 чинний з 19.10.2021 р.
Діє Положення про порядок розкриття інформації небанківськими фінустановами
! Надавачам фінпослуг
Національний банк затвердив Положення про порядок розкриття інформації небанківськими фінансовими установами.
Положення встановлює обсяг та порядок розкриття інформації, визначеної в ст. 12, ч. 1 та 4 ст. 12-1 Закону про фінпослуги, небанківськими фінустановами та юрособами, які не є фінустановами, але мають право надавати окремі фінпослуги, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюється Нацбанком (далі — надавач фінансових послуг), шляхом розміщення інформації на всіх власних вебсайтах надавачів фінансових послуг, а також у місцях надання послуг клієнтам.
Вимоги Положення не поширюються на розкриття інформації надавачем фінансових послуг як емітентом відповідно до вимог законодавства про цінні папери та інформування споживачів фінансових послуг про умови та порядок надання фінансових послуг.
Вимоги Положення поширюються на юросіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, в частині розкриття інформації, визначеної в пп. 1 — 10 п. 7, п. 11, 13 розд. II Положення.
Надавачі фінпослуг зобов'язані протягом 4 місяців з дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення, крім пункту 23 розділу II Положення, на приведення у відповідність до вимог якого виділено 6 місяців: надавач фінпослуг у разі розміщення інформації на власному вебсайті повинен забезпечити можливість навігації, пошуку і використання інформації з вимкненою в браузері (вебоглядачі) функцією відображення графічних елементів сторінок із метою правильного розуміння суті фінансової(их) послуги(г), яка (які) ним надається(ються).
Постанова НБУ від 05.11.2021 р. №114 чинна з 10.11.2021 р.
Затверджено Ліцензійні умови клірингової діяльності
! Кліринговим установам
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на ринках капіталу — клірингової діяльності.
Ці Ліцензійні умови встановлюють вимоги, обов'язкові для виконання при отриманні ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу — клірингової діяльності, при провадженні такої діяльності кліринговими установами, операторами організованого ринку (у тому числі товарними біржами) та Центральним депозитарієм цінних паперів, та особливості поєднання цієї діяльності з окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Вимоги до початкового капіталу особи, яка має намір здійснювати клірингову діяльність центрального контрагента, передбачені пунктом 1 розділу III цих Ліцензійних умов, застосовуються:
з дня набрання чинності цим рішенням до 31.12.2023 р. — з коефіцієнтом 0,25;
у період з 01.01.2024 р. до 31.12.2025 р. — з коефіцієнтом 0,5;
у період з 01.01.2026 р. до 31.12.2027 р. — з коефіцієнтом 0,75.
Вимоги цих Ліцензійних умов, яким повинен відповідати ліцензіат під час провадження клірингової діяльності центрального контрагента, не застосовуються до ліцензіатів, які відповідно до пунктів 5, 6 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», пункту 5 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про товарні біржі» мають право на підставі ліцензії на провадження клірингової діяльності з визначення зобов'язань провадити клірингову діяльність центрального контрагента, до 01 січня 2023 року та/або до отримання ліцензії на провадження клірингової діяльності центрального контрагента відповідно до цих законів.
Рішення НКЦПФР від 19.08.2021 р. №665 набирає чинності з дня офіційного опублікування
Мінфін затвердив вимоги до характеристик пломб спеціального типу
! Транскордонним вантажоперевізникам
Міністерство фінансів відповідно до ч. 4 ст. 42 гл. 2 розд. IV Закону «Про режим спільного транзиту та запровадження національної електронної транзитної системи», ч. 4 ст. 326-1 гл. 47 розд. XI МКУ затвердило Вимоги до характеристик пломб спеціального типу, ведення їх обліку та зберігання.
Тип пломб обирається підприємством з урахуванням зовнішніх факторів, що впливають на пломбу протягом всього часу її застосування, а також вимог перевізників відповідних видів транспорту.
Облік пломб здійснюється підприємством шляхом внесення посадовими особами підприємства, відповідальними за облік та зберігання пломб, до Реєстру обліку пломб інформації про пломби, визначеної п. 4 розд. II.
Зберігання пломб здійснюється підприємством із:
виключенням несанкціонованого доступу осіб, не уповноважених підприємством на їх зберігання;
забезпеченням вільного доступу працівників митних органів до місця зберігання пломб.
Митні органи здійснюють контроль за дотриманням підприємствами порядку обліку пломб.
Вимоги до характеристик пломб спеціального типу, ведення їх обліку та зберігання набирають чинності через 30 днів з дня офіційного опублікування наказу, протягом цього часу ДМСУ має допрацювати відповідне ПЗ.
Наказ Мінфіну від 29.10.2021 р. №568
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 10.11.2021 р. офіційно не опублікований
Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»