• Посилання скопійовано

Оскарження недоїмки з ЄСВ за новим порядком

Недоїмка, тобто недоплата з ЄСВ, може з'явитися у будь-якого суб'єкта господарювання — як у роботодавця, так і в самозайнятої фізособи. Нараховують недоїмку податківці, але це не означає, що платники завжди згодні з її сумою або зі штрафами та пенею, які вона спричиняє. Як оскаржити цю суму по-новому?

Про те, що оскаржувати в ДПС суми недоїмки з ЄСВ, а також штрафи та пеню, які вона спричиняє, ми будемо за новим порядком, ми вже писали в «ДК» №44/2021.

Тому уважні читачі вже знають, що Мінфін наказом від 30.08.2021 р. №489 (зареєстрований у Міністерстві юстиції 13.10.2021 р. за №1341/36963) виклав у новій редакції:

— Порядок розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу (Порядок №1124);

— форму Рішення про залишення скарги без розгляду (додаток 1 до Порядку №1124);

— форму Рішення про результати розгляду скарги (додаток 2 до Порядку №1124).

Цей наказ мав набрати чинності через 10 днів з дня його офіційного опублікування. Наказ опубліковано в «Офіційному віснику» 29.10.2021 р. Отже, зміни запрацювали з 9 листопада.

Iдеться про процедуру так званого адміністративного оскарження — одного з двох варіантів оскарження рішень податківців, передбачених ПКУ і Законом про ЄСВ. Це досудовий варіант вирішення спору, другий варіант, як ви пам'ятаєте, — це судове оскарження.

Але не підлягають адміністративному оскарженню (і далі про ці випадки ми говорити не будемо!):

— зобов'язання зі сплати ЄСВ, самостійно визначені платником;

— вимоги та/або рішення, які вже оскаржувалися та скарги щодо яких вже були розглянуті згідно з вимогами цього Порядку;

— вимоги та/або рішення, оскаржені платником у судовому порядку.

Тобто повторного оскарження цей Порядок не передбачає. Й оскаржувати за ним слід лише рішення податківців, а не звітність з ЄСВ, у якій платник сам визначив суму ЄСВ до сплати (помилки в такій звітності він теж виправляє сам).

Що каже Закон про ЄСВ?

У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник ЄСВ узгоджує її з податковим органом шляхом оскарження вимоги про сплату ЄСВ в адміністративному або судовому порядку.

Скарга на вимогу про сплату ЄСВ подається до податкового органу вищого рівня у письмовій формі протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником ЄСВ вимоги про сплату ЄСВ, з повідомленням про це податкового органу, який прийняв вимогу про сплату ЄСВ.

Податковий орган, який розглядає скаргу платника ЄСВ, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику ЄСВ протягом 20 к. д. з дня отримання скарги на адресу платника ЄСВ поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. Керівник (його заступник або уповноважена особа) податкового органу може прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника ЄСВ понад встановлений строк, але не більше 60 к. д., та письмово повідомити про це платника ЄСВ до закінчення 20-денного строку. Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику ЄСВ не надсилається протягом 20-денного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника ЄСВ з дня, наступного за останнім днем закінчення строків.

Частина 4 ст. 25 Закону про ЄСВ

У яких випадках подається скарга?

Чітко це не зазначено ні в старій редакції Порядку №1124, ні в новій. Напевно, тому що це досить зрозуміло. Якщо ви отримуєте від податківців інформацію про недоїмку (недоплату) з ЄСВ, часто відразу зі штрафом та пенею, у формі вимоги про сплату, то ви маєте право оскаржити нарахування такої недоїмки, штрафу або пені.

Якщо ви не бажаєте оскаржувати і готові заплатити недоїмку та штрафи разом із нарахованою пенею, то зробити це треба протягом 10 календарних днів з дня надходження вимоги про сплату (ч. 4 ст. 25 Закону про ЄСВ).

Якщо платити не бажаєте, то таку вимогу можна оскаржити у податковому органі вищого рівня. I тоді ви можете подати скаргу протягом уже згаданих 10 календарних днів з дати отримання вимоги.

Подання скарги за Порядком №1124 передбачає початок процедури адміністративного (досудового) оскарження.

Коли скарга не розглядається

Апарат ДПС залишає скаргу без розгляду повністю або частково, в разі якщо:

— скаргу не підписано особою, яка подала скаргу, чи її представником, або до скарги не додано належно оформлених та завірених документів, які підтверджують повноваження представника на її підписання;

— скаргу подано з пропущеним строком для подання такої скарги;

— скарга надійшла до податкового органу, який не уповноважений її розглядати;

— до прийняття рішення за скаргою від платника єдиного внеску, який її подав, надійшла заява про її відкликання (відмова від скарги) повністю чи частково;

— платник єдиного внеску оскаржив до суду рішення податкового органу;

— платник єдиного внеску до апарату ДПС раніше подав скаргу з цього самого питання.

Форма скарги

Типової форми скарги знову ж таки немає.

Проте зазначено, що вона може подаватися не лише в паперовому (особисто або рекомендованим листом), а й в електронному вигляді (з дотриманням усіх вимог чинного законодавства, зокрема, щодо підписів таких документів), зокрема, за допомогою Електронного кабінету платника податків.

I зазначено обов'язкові реквізити, які має містити така скарга:

— повне найменування юрособи, прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) громадянина або фізособи-підприємця, податкову адресу платника єдиного внеску, який подає скаргу. Зверніть увагу: код ЄДРПОУ та IПН (серія та номер паспорта) з обов'язкових реквізитів зникли;

— найменування податкового органу. Тут ідеться саме про той податковий орган, чиє рішення або вимога оскаржуються;

— реквізити оскаржуваного документа (вимога та/або рішення);

— підстави, за якими оскаржується вимога та/або рішення, обставини справи, які, на думку платника єдиного внеску, встановлені податковим органом неправильно чи не встановлені взагалі;

— обґрунтування незгоди платника єдиного внеску з вимогою та/або рішенням податкового органу з посиланням на норми законодавства;

— вимоги та клопотання платника єдиного внеску, який подає скаргу;

— відомості щодо повідомлення податкового органу, вимога та/або рішення якого оскаржується, про подання скарги до апарату ДПС;

— відомості про оскарження вимоги та/або рішення податкового органу до суду;

— адресу, на яку потрібно надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;

— інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено суму єдиного внеску, що належить до сплати, або застосовано штрафну санкцію, нараховано пеню;

— зауваження та пояснення, якщо вони були подані платником єдиного внеску під час перевірки та прийняття вимоги та/або рішення;

— висновки податкового органу щодо поданих зауважень і пояснень;

— перелік документів, які додаються до скарги.

Тобто перелік інформації, яку обов'язково слід зазначити у скарзі, істотно — не сказати «розширили», радше — уточнили. У ній і раніше треба було зазначити суть порушеного питання, прохання чи вимогу. А тепер треба буде робити це докладно й обґрунтовано.

I не забувайте: платник ЄСВ одночасно з поданням скарги до апарату ДПС зобов'язаний повідомити про це у паперовій або електронній формі податковий орган, який прийняв оскаржувані вимогу та/або рішення.

Форми повідомлення також немає, як немає й обов'язкових реквізитів такого документа. Проте в самій скарзі відомості про такий документ обов'язково треба зазначити (що він був поданий і які його реквізити — дата, номер тощо).

Якщо цих правил не виконати, скарга може залишитися без розгляду!

Про залишення скарги без розгляду апарат ДПС повідомляє платника єдиного внеску у письмовій формі згідно з додатком 1 «Рішення про залишення скарги без розгляду» до цього Порядку із зазначенням причин повернення.

Строк розгляду скарги

Скарга, як ми вже зазначили вище, розглядатиметься податковим органом вищого рівня, ніж орган, рішення або вимога якого оскаржується. Реєструється скарга в день її надходження до апарату ДПС.

Днем подання платником єдиного внеску скарги є:

— при поданні скарги безпосередньо до апарату ДПС — день фактичного отримання скарги ДПС;

— у разі надсилання скарги відділенням поштового зв'язку — дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника єдиного внеску поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті;

— у разі надсилання скарги в електронній формі — день фактичного отримання скарги апаратом ДПС.

За відсутності повідомлення про вручення або відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги, днем подання скарги вважається день надходження скарги до апарату ДПС.

Відмова у прийнятті скарги на вимоги та/або рішення визначена у таких випадках:

— зобов'язання зі сплати єдиного внеску були самостійно визначені платником єдиного внеску у звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб;

— аналогічні вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржувались та були розглянуті згідно з вимогами цього Порядку;

— вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржені платником у судовому порядку.

Апарат ДПС зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиного внеску протягом 20 календарних днів з дня отримання скарги (до 09.11.2021 р. — 30 календарних днів!) на адресу платника єдиного внеску через відділення поштового зв'язку з повідомленням про вручення або надати йому під підпис.

Вмотивованість рішення ДПС

Вмотивованим є рішення, яке відповідає таким ознакам:

— зазначені конкретні посилання на статті Закону та інші нормативно-правові акти, на яких воно ґрунтується, з урахуванням матеріалів скарги;

— по суті вимог чи заперечень платника єдиного внеску апарат ДПС висловив свою позицію.

Рішення надсилається на адресу, зазначену платником єдиного внеску у скарзі, а в разі незазначення такої адреси — на податкову адресу платника єдиного внеску.

Керівник апарату ДПС (його заступник або уповноважена особа) може прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника єдиного внеску у разі невідповідності до норм розділу IV цього Порядку, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника єдиного внеску до закінчення строку, визначеного для надсилання рішення (ті самі 20 днів, про які ми говорили вище).

Рішення вважається надісланим (наданим) платникові єдиного внеску, якщо його вручено посадовій особі або уповноваженій особі такої особи (фізособі може бути вручено особисто), під підпис або надіслано листом із повідомленням про вручення на адресу, зазначену в скарзі як адреса, на яку потрібно надіслати рішення за результатами розгляду скарги, а в разі незазначення такої адреси в скарзі — на податкову адресу платника єдиного внеску, або надіслано у порядку, визначеному п. 42.4 ПКУ.

Якщо відділення поштового зв'язку не може вручити платникові єдиного внеску рішення у зв'язку з його відсутністю за місцезнаходженням, відмовою отримати рішення, незнаходженням фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, рішення вважається врученим платникові податків у день, зазначений відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення із уточненням причини невручення.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику єдиного внеску не надсилається протягом 20-денного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника чи уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску з дня, наступного за останнім днем закінчення строків!

Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску, якщо рішення керівника апарату ДПС (його заступника або уповноваженої особи) про продовження строків її розгляду не було надіслано платникові єдиного внеску до закінчення 20-денного строку.

Якщо останній день зазначених вище строків для прийняття рішення та надання відповіді припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший робочий день, наступний за вихідним, неробочим або святковим днем.

Розгляд скарги і рішення за ним

Апарат ДПС у разі розгляду скарги перевіряє правомірність та обґрунтованість рішення, що оскаржується.

Зверніть увагу!

Апарат ДПС має право виправити описки чи арифметичні помилки, допущені під час оформлення рішення на скаргу платника єдиного внеску, не змінюючи при цьому суті такого рішення. Виправлення роблять шляхом надсилання листа платникові єдиного внеску, в якому зазначають зміст виправлених помилок.

Також апарат ДПС приймає рішення про результати розгляду скарги за формою згідно з додатком 2 «Рішення про результати розгляду скарги» до цього Порядку.

За результатами розгляду скарги апарат ДПС приймає одне з таких рішень:

1) повністю задовольняє скаргу платника єдиного внеску та скасовує вимогу та/або рішення податкового органу, що оскаржується;

2) частково задовольняє скаргу платника єдиного внеску та в окремій частині скасовує вимогу та/або рішення податкового органу, що оскаржується;

3) залишає скаргу без задоволення, а вимогу та/або рішення податкового органу, яке оскаржується, — без змін;

4) збільшує суму єдиного внеску, пені та штрафів, що підлягають сплаті, або недоїмки з раніше надісланих вимог та/або рішень.

Зверніть увагу! У разі збільшення апаратом ДПС суми єдиного внеску, пені та штрафів, які підлягають сплаті, або недоїмки раніше надіслані вимоги та/або рішення не відкликаються, а на суму такого збільшення податковий орган надсилає окремо вимогу та/або рішення.

Адже копія рішення, прийнятого апаратом ДПС за результатами розгляду скарги платника єдиного внеску, надсилається для виконання до податкових органів, вимоги та/або рішення яких оскаржувалися.

А платник ЄСВ зобов'язаний самостійно сплатити узгоджену внаслідок такого розгляду скарги суму недоїмки (суми пені, штрафів) протягом 10 календарних днів після отримання рішення за результатом розгляду скарги.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
  • Наказ №489 — Наказ Мінфіну від 30.08.2021 р. №489 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 09 грудня 2015 року №1124».
  • Порядок №1124 — Порядок розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2015 р. №1124.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру