Юрособа має одне орендоване приміщення за місцем реєстрації юрособи та 15 орендованих торгових приміщень, розташованих у 8 різних територіальних громадах Закарпатської області. Які податки (ПДФО чи ВЗ) платити на рахунки територіальних громад? Як здавати об'єднану звітність за головне підприємство та за відокремлені підрозділи і до якої податкової подавати?
Юрособа відповідно до ч. 1 та 4 ст. 64 ГКУ може складатися зі структурних підрозділів, а також створювати філії, представництва, відділення й інші відокремлені підрозділи. Такі підприємства самостійно визначають свою внутрішню структуру, а отже, можуть вирішувати, що їм необхідно створити: структурний підрозділ чи, наприклад, філію.
ПДФО, що його сплачує (перераховує) податковий агент — юрособа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) чи представництво нерезидента-юрособи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізособі (абз. 2 ч. 2 ст. 64 БКУ).
Суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізосіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу (пп. 168.4.3 ПКУ).
Згідно з п. 63.3 ПКУ з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юросіб, відокремлених підрозділів юросіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Так, пп. 7.1 Порядку №1588 визначено: якщо відповідно до законодавства у платника податків, крім обов'язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів на території адміністративно-територіальної одиниці за своїм місцезнаходженням, виникають такі обов'язки на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, то такий платник податків зобов'язаний стати на облік за таким неосновним місцем обліку у відповідному контролюючому органі.
Крім того, ч. 2 ст. 58 ГКУ передбачено, що відомості про відокремлені підрозділи підприємства долучають до реєстраційної справи та включають до Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.
З огляду на вищезазначені норми податківці, зокрема, в IПК від 22.02.2019 р. №666/5/99-99-13-02-03-15/IПК зазначають: якщо платник податку має власні або орендовані приміщення в різних регіонах, в яких працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, то він зобов'язаний стати на облік як платник окремих видів податків та перераховувати ПДФО до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких структурних підрозділів (неосновним місцем обліку) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України.
А якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) ПДФО за такий відокремлений підрозділ, усі обов'язки податкового агента виконує юрособа. ПДФО, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
Щодо місця подання Розрахунку
Пунктом 3 розділу II Порядку [№4] визначено, що податковий розрахунок подається до контролюючих органів за основним місцем обліку.
У разі якщо відокремлений підрозділ юридичної особи не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету та не має окремого балансу і самостійно не веде розрахунки із застрахованими особами для сплати єдиного внеску на небюджетні рахунки, то податковий розрахунок за такий підрозділ подає юридична особа до контролюючого органу за основним місцем обліку.
Юридична особа під час подання податкового розрахунку за відокремлений підрозділ зазначає дані про відокремлений підрозділ у рядку 032 заголовної частини податкового розрахунку.
Отже, податковий розрахунок подається за основним місцем обліку, тобто до контролюючого органу за основним місцем реєстрації юридичної особи.
Отже, якщо платник податку має власні та/або орендовані приміщення (будівлі) в різних регіонах (районах), в яких працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, то він зобов'язаний перераховувати ПДФО з доходів у вигляді заробітної плати до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) таких приміщень (неосновне місце обліку) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби.
Виходить, що й додаток №4ДФ об'єднаної звітності за найманих працівників, які працюють у цих орендованих приміщеннях, слід подавати до того самого податкового органу, тобто за основним місцем обліку. Iз зазначенням у рядку 032 Розрахунку та додатку 4ДФ коду Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад.
У запитанні зазначено, що підприємство має 8 неуповноважених відокремлених підрозділів, таким чином, підприємству потрібно сформувати та подати 9 податкових розрахунків:
— один за головне підприємство, із зазначенням у рядку 032 його коду Кодифікатора за місцем обліку та з відображенням у додатку 1 сум нарахованого ЄСВ щодо всіх працівників та в додатку 4ДФ — інформації щодо працівників, які працюють на головному підприємстві, та з відображенням інформації про військовий збір щодо працівників відокремлених підрозділів;
— вісім окремих розрахунків щодо працівників неуповноважених відокремлених підрозділів із зазначенням у рядку 032 коду Кодифікатора кожного окремого відокремленого підрозділу за їх місцезнаходженням, з відображенням у табличній частині додатка 4ДФ нарахованих доходів працівників та сум утриманого/сплаченого із них ПДФО та військового збору.
Таким чином, юридична особа у додатку 4ДФ, який подає за відокремлений підрозділ, не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету, відображає інформацію по військовому збору. Відповідно до п. 12 ч. 2 ст. 29 БКУ військовий збір, що сплачується (перераховується) згідно з п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, належить до доходів загального фонду Державного бюджету України.
Нарахування, утримання та сплату (перерахування) військового збору до бюджету здійснюють у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ (пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).
Норма пп. 168.4.3 ПКУ регламентує порядок перерахування ПДФО за відокремлені підрозділи до місцевого бюджету, а позаяк військовий збір зараховується до державного бюджету, зазначена в абз. 2 п. 168.4.3 ПКУ норма для військового збору не може бути застосована.
Таким чином, юрособа перераховує військовий збір як за себе, так і за неуповноважені відокремлені (структурні) підрозділи до бюджету за своїм місцезнаходженням (за місцем реєстрації). Відповідно, військовий збір, утриманий з доходу найманих працівників, які працюють у цих орендованих приміщеннях, зазначається в додатку 4ДФ об'єднаної звітності, яка подається до податкового органу за основним місцем обліку юрособи.
Нормативна база
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. №1588.
- Порядок №4 — Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 р. №4.
Світлана ЩЕРБИНА, «Дебет-Кредит»