Однією зі складових річної інвентаризації є інвентаризація необоротних активів, до яких належать основні засоби, нематеріальні активи та капітальні інвестиції у такі необоротні активи.
Загальні терміни інвентаризації необоротних активів становлять три місяці (1 жовтня — 31 грудня). I якщо передбачається тимчасове вибуття ОЗ з підприємства (наприклад, передача на відповідальне зберігання), то інвентаризацію таких об'єктів слід провести до дати їх тимчасового вибуття.
Щодо земельних ділянок, будівель, споруд та інших нерухомих об'єктів інвентаризацію проводять один раз на три роки.
А щодо інструментів, приладів, інвентарю (меблів) інвентаризацію можуть проводити за рішенням керівника підприємства щороку обсягом не менше ніж 30% усіх зазначених об'єктів, але з обов'язковим охопленням інвентаризацією всіх інструментів, приладів, інвентарю (меблів) протягом трьох років.
Особливості інвентаризації ОЗ
До початку інвентаризації основних засобів має бути перевірено:
— наявність і стан технічних паспортів та іншої технічної документації на основні засоби;
— наявність документів на основні засоби, здані чи прийняті підприємством в оренду, на зберігання, у тимчасове користування.
Якщо під час такої перевірки будуть виявлені розбіжності і неточності у бухгалтерському обліку або технічній документації, то вносять відповідні виправлення й уточнення.
Під час безпосереднього проведення перевірки наявності ОЗ інвентаризаційний опис складають за об'єктами ОЗ чи групами та окремо за кожною матеріально відповідальною особою.
Що писати в інвентаризаційному описі
В інвентаризаційному описі мають бути зазначені:
— найменування відповідно до основного призначення об'єкта;
— інвентарний номер (правильність його присвоєння має бути перевірена інвентаризаційною комісією);
— виробник (назва виробника);
— заводський номер (у разі його наявності);
— рік випуску;
— первісна (переоцінена) вартість;
— сума зносу;
— строк корисного використання;
— інші відомості (за потреби).
Однотипні за технічними характеристиками, призначенням та умовами використання, однакової вартості об'єкти основних засобів, що надійшли одночасно на підприємство та щодо яких ведеться груповий облік, в інвентаризаційному описі наводять за найменуванням із зазначенням кількості цих об'єктів.
Водночас допускається складання групових інвентаризаційних описів МНМА, виданих в індивідуальне користування працівників, із зазначенням у них відповідальних за ці предмети осіб (на яких ведуться особові картки) з їхніми підписами в інвентаризаційному описі.
В аналогічному порядку можна складати інвентаризаційні описи інших необоротних матеріальних активів.
Якщо під час відновлення, реконструкції, розширення чи переобладнання об'єкта ОЗ змінилось основне його призначення, то такий об'єкт вносять до інвентаризаційного опису за найменуванням, що відповідає новому основному призначенню.
Під час інвентаризації машин, обладнання та транспортних засобів перевіряють заводські номери кузова, двигуна, шасі тощо.
Iнвентаризацію земельних ділянок, будівель, споруд, іншої нерухомості, водоймищ та інших об'єктів природних ресурсів слід здійснювати разом із перевіркою наявності документів, що підтверджують право власності підприємства на ці об'єкти.
Окремий інвентаризаційний опис має бути складено щодо ОЗ, які не придатні для використання або експлуатації та не підлягають ремонту чи відновленню.
До речі, не завжди фактична відсутність ОЗ свідчить про їх нестачу. Наприклад, ОЗ можуть перебувати на ремонті на інших підприємствах — тоді їх вносять до інвентаризаційного опису на підставі документів про передачу в ремонт.
Якщо ж, навпаки, виявлено об'єкти, що не перебувають на обліку, а також об'єкти, даних про які немає в обліку, то до інвентаризаційного опису слід внести відсутні відомості. I технічні показники про такі об'єкти вносять, наприклад, так: про будівлі — зазначають їх призначення, основні матеріали, з яких вони побудовані, об'єм (зовнішній чи внутрішній обмір), площу (загальну корисну площу), кількість поверхів, підвалів, напівпідвалів, рік побудови тощо. Оцінюють такі об'єкти за справедливою вартістю.
Бухгалтерський облік результатів інвентаризації розгляньмо у таблиці 1.
Таблиця 1
Бухгалтерський облік результатів інвентаризації
Операція
|
Д-т
|
К-т
|
Виявлено нестачу ОЗ |
976 «Списання необоротних активів»
072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей»
|
10 «Основні засоби» |
Виявлено лишки, на які немає первинних документів | 10 «Основні засоби» | 69 «Доходи майбутніх періодів» |
Нараховано амортизацію на виявлені лишки без первинних документів | 23, 91 — 94 | 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» |
Визнано дохід пропорційно нарахованій амортизації | 69 «Доходи майбутніх періодів» | 746 «Iнші доходи від звичайної діяльності» |
Виявлено лишки внаслідок облікових помилок | 15 «Капітальні інвестиції» | 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» |
Донараховано амортизацію за поточний звітний рік | 23, 91 — 94 | 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» |
Донараховано амортизацію за минулий звітний рік | 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)» | 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» |
Особливості інвентаризації нематеріальних активів
Звісно, що перевірити в натурі наявність таких об'єктів ми не можемо, тому наявність встановлюємо за документами, які були підставою для оприбуткування, або за документами, якими оформлено майнові права. Одночасно з перевіркою їх наявності перевіряємо й обґрунтованість їх оприбуткування.
До інвентаризаційного опису таких активів слід внести такі дані:
— назву;
— характеристику;
— призначення;
— дату придбання (введення в експлуатацію);
— первісну (переоцінену) вартість;
— суму накопиченої амортизації;
— строк корисного використання;
— кількість та вартість об'єкта чи групи об'єктів.
Такий опис складають за об'єктами нематеріальних активів чи групами однотипних за призначенням і умовами використання об'єктів нематеріальних активів та окремо за кожною матеріально відповідальною особою.
Якщо під час інвентаризації будуть виявлені лишки об'єктів, то їх вносять до інвентаризаційного опису із зазначенням вищенаведених даних, а оцінюють виходячи зі справедливої вартості.
В обліку виявлені нематеріальні активи відображають записами, показаними в таблиці 2.
Таблиця 2
Облік виявлених під час інвентаризації нематеріальних активів
Операція
|
Д-т
|
К-т
|
Оприбуткування за результатами інвентаризації раніше не врахованих на балансі об'єктів нематеріальних активів | 12 «Нематеріальні активи» | 746 «Iнші доходи» |
Оприбуткування за результатами інвентаризації об'єктів нематеріальних активів, що створені за рахунок коштів цільового фінансування або належать державі та не були враховані в балансі | 12 «Нематеріальні активи» | 69 «Доходи майбутніх періодів» |
Оприбуткування за результатами інвентаризації об'єктів нематеріальних активів, що були отримані підприємством безоплатно | 12 «Нематеріальні активи» | 424 «Безоплатно одержані необоротні активи» |
Якщо оприбутковують розробки (незавершені або завершені, щодо яких оформлюються або не оформлюються правовстановлювальні документи — патенти, свідоцтва, ліцензії тощо, то замість рахунку 12 використовують субрахунок 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів» |
Особливості інвентаризації незавершених капітальних інвестицій
Термін для проведення річної інвентаризації таких активів становить два місяці (тобто інвентаризацію необхідно провести у термін з 1 листопада до 31 грудня).
Iнвентаризацію незавершених капітальних інвестицій проводять шляхом перевірки їх у натурі та встановлення фактичної наявності та обсягу. Щодо таких активів у інвентаризаційних описах зазначають найменування об'єкта та обсяг виконаних і оплачених робіт за видами, конструктивними елементами, устаткуванням.
Окремі інвентаризаційні описи складають щодо таких об'єктів:
— збудовані об'єкти, що фактично введені в дію повністю або частково, але прийняття і введення в дію яких не оформлено належними документами, а також завершені, але з якихось причин не введені в дію об'єкти (із зазначенням причин, з яких виникла затримка оформлення здачі в експлуатацію наведених об'єктів);
— будівництво яких припинене та проєктно-вишукувальні роботи щодо нездійсненого будівництва, які мають бути списані з балансу (із зазначенням даних про характер виконаних робіт і їх вартість згідно з кошторисом та причин припинення (нездійснення) будівниц-тва);
— обладнання й устаткування, передані для монтажу, який фактично не розпочато, а також законсервовані і тимчасово зупинені будівельні об'єкти, розробки, нематеріальні активи.
У бухгалтерському обліку списання капітальних інвестицій, в тому числі і за результатами інвентаризації, оформлюють записами, показаними в таблиці 3.
Таблиця 3
Облік списання капітальних інвестицій
Операція
|
Д-т
|
К-т
|
Списано вартість капінвестицій | 976 «Списання необоротних активів» | 15 «Капітальні інвестиції» |
Сплачено за послуги сторонній організації, пов'язані з ліквідацією капінвестицій | 976 «Списання необоротних активів» | 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» |
Оприбутковано матеріальні цінності (металобрухт, запчастини й інші матеріали), що утворилися внаслідок ліквідації капінвестицій | 209 «Iнші матеріали» | 746 «Iнші доходи» |
Виявлено раніше не враховані об'єкти незавершеного будівництва | 151 «Капітальне будівництво» | 746 «Iнші доходи» |
Виявлено відсутність об'єкта незавершеного будівництва | 977 «Iнші витрати звичайної діяльності» | 151 «Капітальне будівництво» |
Податок на прибуток
Окремих податкових різниць, що стосуються оформлення результатів інвентаризації, у ПКУ не передбачено. Проте, виявивши нестачу ОЗ або, навпаки, факт невідображення в обліку їх придбання, високодохідному підприємству слід звернути увагу на амортизаційні різниці, передбачені п. 138.1 та 138.2 ПКУ. Зокрема, якщо ОЗ не оприбутковано в минулому періоді, то попри те, що виправляти таку помилку в бухгалтерському обліку будуть поточним роком, слід подати уточнюючий розрахунок до декларації за такий період, відобразивши амортизаційні різниці.
Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»