З 05.08.2021 р. значно розширено права дорослих та дітей, які мають інвалідність, а також осіб, які їх супроводжують. Зокрема, вони отримали право першочергового обслуговування в будь-яких касах при наданні послуг населенню. I це право мають забезпечити суб'єкти господарювання всіх форм власності. Як це зробити?
Нагадаємо, що й раніше особи з інвалідністю першої та другої груп (ч. 7 ст. 38 Закону №875) мали право на позачергове обслуговування:
— в касах міського та міжміського транспорту;
— на підприємствах, установах та організаціях усіх форм власності та підпорядкування, які надають будь-які послуги населенню.
Але Законом №1664 право на першочергове обслуговування для осіб з інвалідністю та їх супроводу з 05.08.2021 р. значно розширено.
Тепер позачергове обслуговування стосується:
— осіб з інвалідністю;
— дітей з інвалідністю;
— осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю першої групи або дітей з інвалідністю. Але ця пільга стосується лише однієї з таких супровідних осіб (якщо їх декілька).
Де має бути реалізовано право на позачергове обслуговування
1. У будь-яких касах — це стосується кас продажу будь-яких товарів/робіт/послуг, зокрема магазинів, супермаркетів, банків, інших фінансових установ (у т. ч. у пунктах обміну валют), аптек, при оплаті будь-яких медичних послуг у закладах охорони здоров'я, освітніх послуг у закладах освіти, в органах державної та виконавчої влади, місцевого самоврядування, ЦНАПах, у будь-яких інших установах, підприємствах та організаціях незалежно від форми власності, де є можливість здійснення готівкових розрахунків.
Чи стосується це банкоматів, паркоматів, платіжних терміналів тощо?
Щодо банкоматів, то слід пам'ятати: право позачергового обслуговування для зазначеного вище кола осіб установлено і для кас банків. А каса банку — це сукупність операційних кас банку (філій, відділень), пунктів дистанційного обслуговування, пунктів обміну іноземної валюти, а також ПТКС та банкоматів (п. 12 ч. 4 Iнструкції №103).
Під час розрахунків у закладах громадського харчування особи з інвалідністю теж мають першочергове право проведення розрахунків — і це стосується не лише розрахунків на касі (біля РРО тощо), а й у разі використання «переносних» платіжних терміналів (мобільні фіскальні реєстратори) при розрахунках у кафе, барах, ресторанах, а також за допомогою вбудовуваних РРО для кас та кіосків самообслуговування.
2. На підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності і підпорядкування, які надають будь-які послуги населенню. Зокрема, це стосується надання всіх видів побутових послуг, будь-яких інших послуг, які надаються населенню.
Проте це не стосується продажу товарів. Тобто у разі роботи консультанта у магазині продажу будь-яких товарів обов'язковості першочергового обслуговування покупця з інвалідністю закон прямо не вимагає. Але немає й заборони власнику магазину встановити такі правила на добровільних засадах.
Як повідомити чергу про наявність пільг?
За приписами ч. 8 ст. 38 Закону №875, інформація про право на позачергове обслуговування має бути розташована на видному місці. Проте жорстких правил, який саме вигляд мусить мати така інформація (крім, звісно, застосування державної мови в оголошенні), немає.
Отже, йдеться про будь-яку матеріальну форму інформування. Останнім часом перевага віддається табличкам з оголошеннями (звичайний текст, а також шрифтом Брайля для людей з вадами зору (Національний стандарт України ДСТУ-Н В.2.2-31-2011 «Будинки та споруди. Настанова з облаштування будинків і споруд цивільного призначення елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху»)).
Iнші права осіб/дітей з інвалідністю (та їх супроводу)
Першочергове обслуговування під час пропуску через державний кордон України
Пріоритет перед іншими особами на проходження передбачених законодавством видів контролю в пунктах пропуску через державний кордон України мають особи з інвалідністю, які прямують на лікування (за наявності підтвердних документів), особи з інвалідністю першої групи та діти з інвалідністю.
Увага! Разом із такими особами у пріоритетному порядку можуть прямувати особи, які їх супроводжують (кількість супроводу- не більше двох), та у разі необхідності — близькі родичі першої лінії спорідненості.
У пунктах пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення пріоритет може надаватися при прямуванні у пішому порядку або на легковому автомобілі.
При цьому такий пріоритет не застосовується, якщо у транспортному засобі є інші особи, крім особи/дитини з інвалідністю, двох супровідних осіб та близьких родичів.
Наразі нам відомо, що перетинання державного кордону в пунктах пропуску пішим ходом чи на автомобілі в окремих випадках нагадує випробування нервової системи. Тож або прикордонники мають встановити окрему чергу для таких осіб, що не завжди є можливим на відповідному пункті пропуску, або мають оголошувати час, коли пропуск можливий лише для таких осіб. Проте, звісно, словосполученням «може надаватися» законодавець відніс це питання на розсуд прикордонної служби.
Першочергове обслуговування при в'їзді/виїзді на окуповану територію
Знову ж таки, пріоритет у контрольних пунктах в'їзду на тимчасово окуповані території та виїзду з таких територій також стосується лише осіб з інвалідністю, які прямують на лікування (за наявності підтвердних документів), особи з інвалідністю першої групи та дітей з інвалідністю разом зі супроводом (не більше двох осіб), та у разі необхідності — близькими родичами першої лінії спорідненості.
I може надаватись як у разі прямування в пішому порядку, так і на легковому автомобілі — тож і тут ситуація залежить від держорганів, які контролюють таку зону. А враховуючи режимність таких об'єктів, при плануванні перетину лінії розмежування у таких пропускних пунктах супроводу або близьким родичам варто заздалегідь з'ясувати наявність пріоритету для осіб/дітей з інвалідністю.
Нормативна база
- Закон №875 — Закон України від 21.03.1991 р. №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
- Закон №1664 — Закон України від 15.07.2021 р. №1664-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальних гарантій для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю».
- Iнструкція №103 — Iнструкція про ведення касових операцій банками в Україні, затверджена постановою НБУ від 25.09.2018 р. №103.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»