Про електронні листки непрацездатності ми вже писали досить багато і докладно. Але час минає, відбуваються зміни у нормативних актах, тож знання доводиться коригувати — і нам, і вам. Розгляньмо, які правила оформлення й оплати лікарняних та декретних діють у липні 2021 року. А також яких змін очікувати найближчим часом.
Важливі дати!
Навесні ми повідомляли, що нарешті відбудеться запуск Електронного реєстру листків непрацездатності. Тоді це планувалося з 1 травня 2021 року.
Потім законотворці вкотре усе переграли, і ми повідомили, що:
— повноцінний запуск Електронного реєстру листків непрацездатності очікується з 1 вересня 2021 року;
— а з 4 червня до 31 серпня 2021 року діє перехідний період, коли листки непрацездатності створюватимуться як в електронній формі (тими лікарями, які мають відповідні технічні можливості), так і в паперовій формі (якщо можливості скласти е-лікарняний лікар не матиме).
Таку зміну хронології внесено Порядком №1066, який почав діяти якраз 4 червня.
При цьому якщо листок непрацездатності відкривається у паперовій формі за одним випадком тимчасової непрацездатності, то його продовження аж до повного закриття незалежно від того, в якого суб'єкта господарювання продовжує лікування пацієнт, відбувається виключно в паперовій формі: так роз'яснює ФСС.
ФСС — про перехідний період
Під час дії перехідного періоду впровадження е-лікарняних (із червня до серпня 2021 року) особам можуть видаватися і електронні лікарняні, і паперові листки непрацездатності. Під час перехідного періоду обидва види документів є підтвердженням установленого факту тимчасової непрацездатності та підставою для здійснення страхових виплат застрахованим особам.
Якщо листок непрацездатності відкривається за паперовою формою, за одним випадком тимчасової непрацездатності, то його продовження аж до повного закриття незалежно від того, в якого суб'єкта господарювання продовжує лікування пацієнт, відбувається виключно в паперовій формі, навіть якщо суб'єкт господарювання протягом періоду непрацездатності особи, яка має відкритий листок непрацездатності, перейшов на формування медичних висновків у Реєстрі.
Якщо особі, в якої відкрито паперовий листок непрацездатності, працівник суб'єкта господарювання встановлює факт тимчасової непрацездатності за новим випадком тимчасової непрацездатності і в цей період суб'єкт господарювання має технічну можливість формування медичних висновків у Реєстрі, то лікуючий лікар суб'єкта господарювання за новим випадком тимчасової непрацездатності формує медичний висновок у Реєстрі, тобто з подальшим формуванням е-лікарняного.
Якщо під час дії перехідної моделі особа, в якої сформовано медичний висновок у Реєстрі в одного суб'єкта господарювання, звернулася для проходження обстеження, консультації, доліковування, проходження реабілітації тощо до іншого суб'єкта господарювання, який ще не має технічної можливості формування медичних висновків у Реєстрі, то для такої особи відкривається паперовий листок непрацездатності як новий випадок тимчасової непрацездатності.
Увага: 1 вересня — це теж не «залізна», а лише орієнтовна дата. До цього числа передбачається під'єднати всіх лікарів по Україні до відповідних інформаційних баз та програмного забезпечення. Але зрозуміло, що, крім ПЗ, лікарі мусять мати ще й оргтехніку та Iнтернет. Чи вдасться реалізувати це по всій країні до 1 вересня 2021 року — побачимо.
Якщо все пройде вдало і повний перехід на е-лікарняні відбудеться, про це буде розміщено офіційну заяву на сайті МОЗ! А доти триває перехідний період, коли по Україні «гуляють» як електронні, так і паперові лікарняні.
I ще один момент. Навіть якщо ця програма буде вдало реалізована і від складання паперових лікарняних відмовляться, це не означає, що ті паперові лікарняні, які будуть складені до 1 вересня, з 1 вересня є недійсними. Звісно, їх треба буде оплатити у порядку, який діяв до цієї дати щодо паперових лікарняних. Зокрема, це передбачатиме право працівника надати лікарняний до оплати протягом 12 календарних місяців (ч. 5 ст. 32 Закону №1105).
Паперовий листок непрацездатності працівник зможе надати роботодавцю і після 1 вересня 2021 року. Таке право зберігатиметься 12 календарних місяців!
Чим е-лікарняні відрізняються від паперових?
Насамперед і головно тим, що е-лікарняний не треба буде випрошувати у працівника. Доступ до таких листків непрацездатності буде онлайн і відразу у всіх зацікавлених осіб: у лікаря і ФСС, у працівника і роботодавця.
Докладніше про це йдеться у новому Порядку №1234 (на сьогодні він ще не опублікований і не набрав чинності, проте ФСС вже використовує його норми для консультацій).
Про те, що таке електронний листок непрацездатності, як медичному закладу розпочати формування е-лікарняних, як заповнювати е-лікарняний і де шукати інформацію про складені е-лікарняні, читайте у консультації від МОЗ тут.
Як оплачувати лікарняні і декретні у 2021 році?
Як це було до 4 червня, ми докладно (на прикладах) розглядали в «ДК» №8/2021.
У частині розрахунку середньої зарплати для оплати лікарняних та декретних відтоді нічого не змінилося. А що змінилося в алгоритмі оформлення і призначення цих виплат?
Алгоритм дій (працівник-роботодавець-ФСС)
До тестового запровадження е-лікарняних діяв такий алгоритм.
1. Прийняття рішення комісією або уповноваженим зі соціального страхування про матзабезпечення або відмову в оплаті листка непрацездатності — не пізніше 10 днів з дня їх надходження.
2. Бухгалтерія на підставі листка непрацездатності (копії, якщо йдеться про сумісника) і протоколу нараховує матзабезпечення та не пізніше 5-ти робочих днів з дати прийняття рішення комісією зі соцстраху надає до робочого органу ФСС заяву-розрахунок.
3. Робочий орган ФСС протягом робочих 10 днів з дня надходження заяви-розрахунку перевіряє правильність нарахування виплат, уточнює дані, надаючи запити страхувальнику. У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальникові з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення. Якщо ж зауважень до заяви-розрахунку немає, робочий орган ФСС надає фінансування.
4. Страхувальник після отримання фінансування здійснює виплату:
— працівникам — у найближчий після призначення строк для виплати зарплати;
— особам, які виконують роботи (надають послуги) за договором ЦПХ, — протягом 10 днів після призначення допомоги.
5. Страхувальник повідомляє робочий орган ФСС про виплату матзабезпечення протягом місяця з дня проведення виплати. Якщо ж страхувальник не подасть повідомлення про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, робочі органи виконавчої дирекції ФСС здійснюють позапланову перевірку щодо використання страхувальником отриманих коштів.
Що змінилося? Для паперових лікарняних — нічого. А от якщо на працівника оформлено елікарняний, зміни є.
Що змінюється для працівника?
Працівникові, щодо страхового випадку якого сформовано е-лікарняний, не потрібно передавати його роботодавцю для отримання допомоги від ФСС. Після оформлення лікуючим лікарем електронного медичного висновку автоматично відбувається відкриття е-лікарняного.
Зверніть увагу!
Працівник має повідомити про відкриття е-лікарняного свого роботодавця у будь-який зручний для обох спосіб, наприклад телефоном! При цьому працівникові не потрібно роздруковувати е-лікарняний та надавати роботодавцю будь-яких паперових підтверджень про тимчасову непрацездатність.
Проте працівник за бажанням може отримати лікарняний на папері. Для цього доведеться з'явитися до територіального органу ПФУ особисто з пред'явленням документа, що посвідчує особу (наприклад, паспорта), та документа, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків, або свідоцтва про загальнообов'язкове державне соціальне страхування чи пенсійного посвідчення.
Після закриття е-лікарняного він стає підставою для призначення матеріального забезпечення й оформлення роботодавцем заяви-розрахунку (в разі допомоги по вагітності та пологах — одразу після відкриття).
Дата отримання коштів від Фонду за е-лікарняними, як і за паперовими, залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку за відповідним лікарняним до ФССУ. Як і щодо паперових лікарняних, подати заяву-розрахунок до ФССУ роботодавець має не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим).
Що змінюється для роботодавця?
Оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця. Тобто тут заяву-розрахунок до ФСС подавати не потрібно. Достатньо отримати рішення від комісії (уповноваженого) із соцстрахування — і проводимо оплату.
Зміни стосуватимуться оформлення роботодавцем заяви-розрахунку за е-лікарняними працівників. Позаяк е-лікарняні не мають серії та видаються за оновленими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки за ними подаються роботодавцями окремо від заяв-розрахунків, сформованих за паперовими лікарняними листками.
Пояснюючи особливості складання заяви-розрахунку, фахівці Фонду звертали увагу на те, що е-лікарняний не має серії, але йому присвоюється унікальний номер. Тому в заяві на е-лікарняні серію не проставляємо (в графі 7 заяви ставимо «х»), але номер (графа 8) зазначаємо обов'язково! А ще у графі 10 треба обов'язково уточнити причину непрацездатності — так, як вона була закодована в е-лікарняному (наводимо код від 1 до 10).
Комісії (уповноважені) із соціального страхування на підприємствах продовжують свою роботу та призначають матеріальне забезпечення, як і раніше, незалежно від виду лікарняного. Вони зберігають весь обсяг функцій, передбачених Положенням №13.
Найголовніше запитання: а що буде підставою для призначення виплат? Що саме розглядатиме комісія (уповноважений)? По суті, інформацію з е-реєстру лікарняних, яку можна отримати у вигляді витягу і роздрукувати. Е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця) — таке роз'яснення надав ФСС.
Листок непрацездатності, що формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності, є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, як і його паперова версія.
I ще раз: сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення, проте підставою для надання матеріального забезпечення стане лише після закриття. А у випадку допомоги по вагітності та пологах — одразу після створення. Ці дати мають бути зазначені в самому е-лікарняному!
Нормативна база
- Закон №1105 — Закон України від 23.09.1999 р. №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
- Положення №13 — Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління ФССУ від 19.07.2018 р. №13.
- Порядок №1066 — Порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я, затверджений наказом МОЗ від 01.06.2021 р. №1066.
- Порядок №1234 — Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 р. №1234.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»