• Посилання скопійовано

Iдентифікація покупця у видатковій накладній

Підприємство продає власну продукцію через свій інтернет-магазин. Розрахунки за товар проводяться: шляхом переказу коштів на поточний рахунок підприємства; карткою через Iнтернет; через кур'єрські служби (при отриманні). Видаткова накладна з підписом покупця не повертається. Як ідентифікувати покупця?

Видаткова накладна — це первинний документ, що підтверджує факт постачання товарів (ТМЦ), як правило, від постачальника (продавця) до покупця.

Вимоги до видаткової накладної такі самі, як і до будь-якого іншого первинного документа. Згідно зі ст. 9 Закону про бухоблік, первинний документ повинен містити, зокрема, особистий підпис та інші дані, які дають можливість ідентифікувати особу, що брала участь у здійсненні госпоперації. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання госпоперації, за умови що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації, і містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст і обсяг госпоперації тощо.

ГУ ДФС у Харківській області в IПК від 26.05.2017 р. №387/IПК/20-40-14-10-17 (див. «ДК» №24/2017) зазначило: якщо доставка товару здійснюється поштою за умови післяплати (накладеного платежу), то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, у цьому разі зобов'язане видавати поштове відділення. Документом, що свідчить про отримання того або іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена продавцем у посилку.

Факт постачання товару покупцю можна підтвердити також експрес-накладною, квитанцією, чеком тощо, які видає «Нова пошта», особливо якщо вони містять усі необхідні реквізити первинного документа. Те, що експрес-накладні «Нової пошти» підтверджують факт постачання і товару, і послуг з його перевезення, визнано, зокрема, в ухвалах Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2016 р. у справі №818/13/16, Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.03.2017 р. у справі №876/9009/16.

Отже, наявність або відсутність первинних документів, як і помилки в їх оформленні, не є підставою для невизнання господарської операції, якщо є й інші документи, що підтверджують рух товару. Тому підприємству в разі претензії з боку податкових органів потрібно бути готовим доводити факт здійснення реальної операції.

Оплата за придбані товари підтверджується банківськими виписками та прибутковими касовими документами, які містять реквізити первинного документа, у т. ч. відомості про продавця: прізвище, ім'я, по батькові та особистий підпис фізичної особи — покупця. Крім того, чинне законодавство не передбачає обов'язку зазначення у видатковій накладній ідентифікаційного коду чи номера телефону фізособи-покупця.

Стосовно того, що з «Нової пошти» не повертаються видаткові накладні, які підтверджують ідентифікацію покупця, зазначимо: на думку Верховного Суду, викладену в постанові від 05.11.2019 р. у справі №813/1926/16, твердження податкового органу про вчинення продажу товару неідентифікованим фізичним особам є необґрунтованими, а тому висновок про те, що реалізація такого товару не пов'язана з господарською діяльністю, є безпідставним.

Світлана ЩЕРБИНА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру