Якщо працівник працював на роботах зі шкідливим умовами праці (Список №2) і роботодавець вчасно не провів атестацію, працівник у будь-якому разі має право на пільгову пенсію — такий висновок зробила Велика палата ВС у постанові від 19.02.2020 р. у справі №520/15025/16-а.
Нагадаємо, що відповідно до п. 3 Порядку №3831 при обчисленні стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, застосовуються Списки, чинні на період роботи особи.
До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 р. та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 р.
У п. 4.2 Порядку №383 зазначено, що застосування Списків відбувається за результатами атестації (як уперше проведеної, так і чергової) при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, упродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови якщо впродовж цього часу на цьому підприємстві не змінювалися докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведено позачергову атестацію.
Як проводиться атестація?
У коментованій нами справі громадянин звернувся до управління ПФУ з вимогою зарахувати період роботи з 11.01.84 р. до 10.03.98 р. на посаді шліфувальника абразивними кругами сухим способом до пільгового стажу за Списком №2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, та призначити пенсію за віком на пільгових умовах.
Проте управління ПФУ відмовило йому у призначенні пенсії на пільгових умовах через відсутність атестації робочого місця.
Стосовно атестації передбачено такий порядок.
Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком №442 та Методрекомендаціями №412.
1 Порядок застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджений наказом Мінпраці від 18.11.2005 р. №383.
2 Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджений постановою КМУ від 01.08.92 р. №442, Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджені постановою Мінпраці від 01.09.92 р. №41.
Згідно з п. 4 Порядку №442 та пп. 1.5 п. 1 Методрекомендацій №41 періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років.
Результати атестації використовуються при встановленні пенсій за віком на пільгових умовах, а саме за Списками №1 і №2.
Суд вважає, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
А далі ця справа потрапила до Великої палати Верховного Суду.
Нема атестації — нема пільгової пенсії?
Суди наголосили, що за ст. 62 Закону від 05.11.91 р. №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабміном.
Відповідно до п. 1 Порядку №6371 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
1 Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджений постановою КМУ від 12.08.93 р. №637.
Пунктом 10 Порядку №383 установлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку з оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку з наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та в разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнювальну довідку, передбачену п. 20 Порядку №637.
Отже:
1) основним документом, що підтверджує спеціальний трудовий стаж роботи, є трудова книжка;
2) якщо у трудовій книжці не зазначено відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнювальні довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Суд апеляційної інстанції зауважив, що особа, яка працює на посаді, віднесеній до Списку №2, робоче місце якої підлягає атестації відповідно до Порядку №442, не наділена жодними правами (повноваженнями, обов'язками), які б могли вплинути на своєчасність проведення такої атестації.
Велика палата Верховного Суду теж вважає, що своєчасність проведення атестації робочих місць за умовами праці не залежить від працівників і не може позбавити їх конституційного права на надання пенсій за віком на пільгових умовах.
Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не на працівника. I контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.
Позаяк обов'язок проведення атестації робочих місць законодавством покладено на керівників підприємств, то будь-які причини, через які атестацію не було проведено, не є підставою для відмови у зарахуванні спеціального стажу громадянину.
Також суд нагадав, що у разі, якщо чергова атестація була проведена з порушенням передбачених пунктом 4 Порядку № 442 проведення атестації строків, а працівник до її проведення виконував роботу, яка дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, цей період його роботи має бути зарахований до пільгового стажу за результатами попередньої атестації.
Суди змусили управління ПФУ зарахувати період роботи за посадою за Списком №2 та без атестації до стажу для призначення пільгової пенсії.
Iнформація для роботодавців!
Працівник, який претендує на пільгову пенсію за Списком №2, у разі відмови управлінь ПФУ у її призначенні через відсутність атестації може звернутися зі скаргою до Держпраці — в останньої з'являється підстава для інспектування. I навіть нині, в умовах карантину, коли інспектування тимчасово не проводиться, про таку скаргу не забудуть.
Чинною редакцією ст. 265 КЗпП не передбачено окремого розміру штрафу за непроведення атестації робочих місць. Тобто роботодавцю таке порушення загрожуватиме штрафом за «інші порушення» законодавства з праці у розмірі 1 мінімальної зарплати на момент виявлення.
Та, крім цього, є й адміністративна відповідальність. Як нагадує Держпраці, відповідно до ч. 1 ст. 41 КУпАП, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян — суб'єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста н. м. д. г. (від 510 до 1700 грн). А у разі повторного притягнення за порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення штрафні санкції становитимуть від 1700 до 5100 грн.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»