Підприємство — резидент України планує ліквідувати (припинити, закрити) свою філію (відокремлений підрозділ), яка розташована і діє на митній території України. Розгляньмо, що треба зробити для цього та як відобразити в обліку.
Спершу приймається рішення про ліквідацію
Філії не мають статусу юрособи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством (ч. 4 ст. 64 ГКУ, ч. 3 ст. 95 ЦКУ). Філії наділяються майном юрособи (ч. 3 ст. 95 ЦКУ).
Відомості про філії юрособи включаються до Єдиного державного реєстру (ч. 2 ст. 58 ГКУ, ч. 5 ст. 95 ЦКУ).
Тобто філія діє на підставі внутрішніх документів юрособи — положення тощо. Приймають ці внутрішні документи засновники та/чи керівництво підприємства відповідно до норм статутних документів.
А отже, і ліквідація філії має відбуватися на підставі рішення засновників та/чи керівництва, відповідно до норм статутних документів і положення про філію.
Наприклад, якщо згідно зі статутом та положенням про філію таке рішення приймають засновники, мають відбутися збори засновників, за результатами яких оформлять протокол. Таким чином, протокол буде документом, який запустить процедуру ліквідації філії. На підставі протоколу керівник підприємства видасть наказ про ліквідацію філії та здійснюватиме ліквідаційні процедури.
Звільнення працівників філії, переведення тощо
Залежно від особливостей кожної конкретної ситуації працівників звільняють або переводять до іншого підрозділу тощо.
У цій статті кадрові питання, які виникають у разі ліквідації філії, не розглядаємо.
Вилучення філії з Єдиного держреєстру
Суб'єкту держреєстрації подають документи, наведені в ч. 19 ст. 17 Закону про держреєстрацію:
1) заяву про держреєстрацію припинення відокремленого підрозділу (форма №5, затверджена Наказом №3268/5);
2) документ про структуру власності (на момент написання статті цей документ не затверджено, тому наразі його не подають);
3) витяг, виписку чи інший документ із торговельного, банківського, судового реєстру тощо, який підтверджує реєстрацію юрособи-нерезидента в країні її місцезнаходження, — якщо засновником юрособи є юрособа-нерезидент;
4) нотаріально засвідчену копію документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юрособи, — для фізособи-нерезидента та, якщо такий документ оформлено без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, — для фізособи-резидента. Подавати слід сторінки, на яких зазначено реквізити документа та прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) особи, якій його видано (лист Мін'юсту від 23.04.2020 р. №3887/8.4.4/32-20);
5) документ, що підтверджує повноваження особи, яка подає вищезазначені документи (див. ч. 5 ст. 6 Закону про держреєстрацію). Наприклад, це може бути нотаріально посвідчена довіреність або просто відомості з Єдиного держреєстру про уповноважену особу підприємства тощо.
До речі, другий, третій та четвертий документи з цього списку є відомостями стосовно кінцевого бенефіціарного власника (КБВ). У листі Мін'юсту від 23.04.2020 р. №3887/8.4.4/32-20 уточнено: якщо у заяві про держреєстрацію припинення відокремленого підрозділу заявник зазначить, що відомості про КБВ є актуальними, подання документів, передбачених для встановлення відомостей про КБВ, Закон про держреєстрацію не передбачає.
На першій сторінці заяви форми №5 є поле (віконце) — «Стан відомостей про кінцевого бенефіціарного власника: в актуальному стані». Якщо зробити позначку в цьому полі, подавати другий, третій та четвертий документи не потрібно.
Окрім того, в листі Мін'юсту від 29.07.2020 р. №179/8.4.4/32-20 зазначено, що третій та четвертий документи можуть подаватися, тільки якщо буде затверджено документ про структуру власності. Якщо ні, то й подавати третій і четвертий документи не потрібно в принципі.
Строк розгляду поданих документів та проведення реєстраційної дії стосовно вилучення філії з Єдиного держреєстру — 24 години після їх надходження, крім вихідних та святкових днів (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону про держреєстрацію).
Про держреєстрацію припинення відокремленого підрозділу можна почитати також на сайті Єдиного державного порталу адмінпослуг.
Чи проводити інвентаризацію?
Iнвентаризація є обов'язковою в разі припинення підприємства (див. п. 7 розд. I Положення №879).
Отже, з формального погляду при припиненні філії, а не підприємства інвентаризація начебто й не обов'язкова.
Поряд з цим у п. 7 розд. I Положення №879 є ще така підстава обов'язкової інвентаризації, як зміна матеріально відповідальних осіб.
А якщо філія має на своєму балансі якесь майно, після її ліквідації майно можуть передати у підзвіт іншій матеріально відповідальній особі. Тоді інвентаризація є обов'язковою.
Зрештою, необхідність інвентаризації може бути прописана у затвердженому підприємством положенні про філію.
У будь-якому разі рішення про інвентаризацію можуть прийняти органи, які прийняли рішення про ліквідацію філії.
Зняття філії з податкового обліку
У день вчинення реєстраційної дії стосовно припинення філії технічний адміністратор Єдиного держреєстру передає інформацію щодо цього до податкової (ч. 2 ст. 13 Закону про держреєстрацію).
Після отримання відомостей з Єдиного держреєстру податкова починає процедуру зняття з податкового обліку відокремленого підрозділу (п. 11.5 Порядку №1588).
Але, крім того, п. 11.3 Порядку №1588 передбачено подання до податкової за основним місцем обліку підрозділу:
— заяви про ліквідацію за формою №8-ОПП;
— копії розпорядчого документа про закриття підрозділу.
Відповідно до пп. 78.1.7 ПКУ початок процедури припинення відокремленого підрозділу є підставою для призначення документальної позапланової перевірки. Тобто податкова може призначити і провести документальну позапланову перевірку.
Поряд з цим на підставі отриманих з Єдиного державного реєстру відомостей податкова знімає відокремлений підрозділ з обліку як платника податків і відповідну інформацію надсилає до Єдиного державного реєстру (див. пп. 3 п. 11.7 Порядку №1588). На жаль, у Порядку №1588 не зазначено конкретних строків, у які податкова має зняти підрозділ з податкового обліку.
Облікова справа закритого відокремленого підрозділу юрособи долучається до облікової справи такої юрособи (пп. 5 п. 11.7 Порядку №1588).
У п. 11.19 Порядку №1588 наведено додаткові вимоги до зняття з обліку відокремлених підрозділів, розміщених на території тієї самої територіальної громади, що і юридична особа:
— потрібно закрити банківські рахунки, відкриті через підрозділи;
— у рішенні юрособи про припинення підрозділу, копія якого додається до заяви, має зазначатися про позбавлення підрозділу обов'язків чи повноважень щодо нарахування, утримання або сплати від свого імені чи від імені юрособи податків до бюджету, складання податкової звітності, укладення трудових договорів і нарахування зарплати працівникам, ведення окремого балансу й окремого обліку, відкриття рахунків у банках.
Власне, закрити рахунки і позбавити філію відповідних повноважень потрібно стосовно будь-якої філії, а не тільки тієї, що розташована разом із підприємством на території однієї громади.
Відокремлений підрозділ має ще подати до податкової повідомлення за ф. №20-ОПП з інформацією про закриття об'єктів оподаткування, а юрособа — повідомлення за ф. №20-ОПП з інформацією про відкриття об'єктів оподаткування, що не припиняються із закриттям відокремленого підрозділу.
Саме так консультує податкова, відповідаючи на запитання в ЗIР, підкатегорія 116.11: «Хто подає повідомлення за ф. №20-ОПП з інформацією про об'єкти оподаткування відокремлених підрозділів ЮО (філій, представництв) та в який термін вноситься дана інформація до Єдиного банку даних ЮО?».
Якщо філія була окремим платником ЄСВ, податкова знімає філію з реєстрації платником ЄСВ на підставі інформації, отриманої з Єдиного держреєстру (див. ч. 1 ст. 5 Закону про ЄСВ).
Скасування реєстрації РРО
Відповідно до норм п. 3 гл. 2 розд. II Порядку №547 РРО могли реєструватися за місцезнаходженням відокремлених підрозділів (філій).
Отже, якщо філія припиняється, потрібно скасувати реєстрацію РРО згідно з нормами гл. 4 розд. II Порядку №547. А якщо РРО використовуватиметься в іншому місці, зареєструвати його за новим місцем використання згідно з нормами гл. 2 розд. II Порядку №547.
Ліцензування
Ліцензіатом є тільки суб'єкт господарювання (див. п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону про ліцензування). Таким чином, ліцензію отримує юридична особа.
Але місцем провадження ліцензованої діяльності може бути місцезнаходження філії. Тож філія може зазначатися в ліцензійних документах.
Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону про ліцензування ліцензіат зобов'язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у заяві, документах та відомостях, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, протягом строку, встановленого ліцензійними умовами, а в разі відсутності ліцензійних умов — протягом одного місяця з дня, наступного за днем їх настання.
Таким чином, потрібно спершу ознайомитися з ліцензійними умовами для виду діяльності, на яку отримувалася ліцензія. I подивитися там строк подання заяви.
Якщо ліцензованої діяльності більше не планується провадити, заяву подають про зупинення ліцензії (див. п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону про ліцензування).
Бухгалтерський облік
Якщо філія виділялася на окремий баланс, то операції між підприємством та філією відображалися у кореспонденції з субрахунком 683 «Внутрішньогосподарські розрахунки».
Отже, все майно філії слід передати підприємству, оформивши відповідними первинними документами (накладними, актами тощо).Таку передачу також відображають у кореспонденції з субрахунком 683.
Наприклад, передачу товарів від філії до підприємства в обліку філії показують проведенням: Д-т 683 К-т 28. А в обліку підприємства: Д-т 28 К-т 683.
Унаслідок передачі всього майна від філії до підприємства баланс філії буде обнулено.
Податковий облік
Податок на прибуток
Філії не є окремими платниками податку на прибуток. Тож ліквідація філії на оподаткування цим податком не впливає.
Податок на додану вартість
Філія не є окремим платником ПДВ. Таким платником є підприємство (пп. 14.1.139, ст. 180 ПКУ).
Але підприємство могло делегувати філії право складання податкових накладних. Тоді під час ліквідації філію слід позбавити такого права і подати разом із декларацією з ПДВ за податковий період, в якому відбулася ліквідація, Повідомлення про делегування філіям (структурним підрозділам) права складання податкових накладних та розрахунків коригування за формою додатка 1 до Порядку №21 (див. п. 9 розд. III Порядку №21). Повідомлення подають без інформації про ліквідовану філію.
Податок на доходи фізосіб
Якщо ліквідована філія самостійно нараховувала, утримувала та сплачувала ПДФО, тобто була уповноважена на це, то внаслідок ліквідації вона вже не уповноважена робити це. А отже, за нараховані відповідним працівникам філії доходи в періоді, коли філія ліквідована, Податковий розрахунок має подавати підприємство (юрособа) — до податкової за своїм місцезнаходженням.
Дані про такий підрозділ підприємство зазначає в рядку 032 заголовної частини Податкового розрахунку.
Податок на доходи фізичних осіб має сплачуватися за місцезнаходженням ліквідованої філії.
Військовий збір
Суму військового збору із зарплати працівників ліквідованої філії зазначають у Податковому розрахунку, який подає підприємство. Збір перераховують до бюджету за місцезнаходженням підприємства.
Таку саму відповідь дає податкова на запитання в ЗIР, підкатегорія 126.05: «Як перераховується до бюджету військовий збір ЮО, яка має відокремлені підрозділи?».
Консультують податківці
Як перераховується до бюджету військовий збір ЮО, яка має відокремлені підрозділи?
Юридична особа перераховує військовий збір як за себе, так і за неуповноважений відокремлений підрозділ до бюджету за своїм місцезнаходженням (реєстрації).
Суми військового збору, нараховані уповноваженим відокремленим підрозділом, перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням (реєстрації) такого відокремленого підрозділу.
ЗIР, підкатегорія 126.05
ЄСВ
Платниками ЄСВ є відокремлені підрозділи, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами (п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ).
Позаяк унаслідок ліквідації філія вже не має окремого балансу і самостійно не здійснює розрахунків із застрахованими особами, вона перестає бути платником. А отже, звітувати за працівників філії доведеться підприємству, подаючи Податковий розрахунок за своїм місцезнаходженням.
Нормативна база
- ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. №436-IV
- ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV
- Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
- Закон про ліцензування — Закон України від 02.03.2015 р. №222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Наказ №3268/5 — Наказ Мін'юсту від 18.11.2016 р. №3268/5 «Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Положення №879 — Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879.
- Порядок №4 — Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затверджений наказом Мінфіну від 13.01.2015 р. №4.
- Порядок №21 — Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.2016 р. №21.
- Порядок №547 — Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588.
Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»