• Посилання скопійовано

Як Держфінмоніторинг може зупинити платіж

Нагадаємо, що у ст. 23 Закону про фінмоніторинг передбачено порядок та строки зупинення фінансових операцій Держфінмоніторингом. А Мінфін затвердив порядок прийняття Держфінмоніторингом рішень (доручень) про зупинення фінансових операцій (Порядок №8). Як це діятиме на практиці?

Відразу наголосимо, що і сам банк, як суб'єкт первинного фінмоніторингу, що здійснює або забезпечує здійснення фінансових операцій, має право зупинити такі операції, якщо вони є підозрілими, та зобов'язаний зупинити такі фінансові операції у разі виникнення підозри, що вони містять ознаки вчинення кримінального правопорушення, визначеного ККУ. Але на таких підставах фінансова операція зупиняється лише на два робочі дні без попереднього повідомлення клієнта.

Надалі Держфінмоніторинг може зупинити фінансові операції або видаткові операції банком строком до 7 робочих днів з обов'язковим повідомленням правоохоронних органів (ч. 1 — 3 ст. 23 Закону про фінмоніторинг).

З моменту зупинення фінансових операцій Держфінмоніторинг проводить аналітичну роботу щодо наявності ознак легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або наявності мотивованої підозри щодо зупиненої операції.

Правоохоронні органи протягом строку зупинення фінансових операцій (видаткових операцій) здійснюють досудове розслідування. I за наявних обґрунтованих підозр у вчиненні кримінального правопорушення інформують про це Держфінмоніторинг протягом двох робочих днів з дня винесення судом ухвали про арешт майна.

Увага: зупинення платежу не означає, що ці кошти їх власник не може забрати з банку. Але така можливість зникне, якщо суд ухвалить арешт майна, зокрема й коштів на банківських рахунках.

У разі відсутності кримінального правопорушення правоохоронні органи інформують про це Держфінмоніторинг, а він, своєю чергою, скасовує рішення про зупинення фінансової операції.

А який строк зупинення фінансових операцій?

Закон про фінмоніторинг, вказуючи на строк моніторингу та зупинення фінансових операцій у 30 робочих днів, так прописаний, що стосується фінансових операцій, щодо яких є мотивовані підозри, що, відповідно, має наслідком відкриття кримінального провадження.

Але відлік такого строку чітко не визначено Законом про фінмоніторинг.

Тому Держфінмоніторинг у п. 2 розділу V Порядку №8 визначив, що строк зупинення відповідних фінансових операцій або зупинення видаткових фінансових операцій продовжується Держфінмоніторингом з наступного робочого дня після подання узагальненого матеріалу або додаткового узагальненого матеріалу за умови, що загальний строк такого зупинення не перевищуватиме 30 робочих днів.

Проте на практиці він може бути більшим. Наприклад, якщо буде доведено, що має місце злочин, подальший строк зупинення фінансової операції (понад 30 днів) залежатиме від правоохоронних органів і визначатиметься КПКУ.

Проте якщо до КПКУ не дійшло, пам'ятайте:

для підозрілих операцій (які зупиняються за ініціативою суб'єкта первинного фінмоніторингу) строк зупинення не може перевищувати загалом 9 робочих днів (2 робочі дні для зупинення суб'єктом первинного фінмоніторингу та до 7 робочих днів — для Держфінмоніторингу);

— лише мотивована підозра може продовжити цей строк до 30 робочих днів.

У разі непідтвердження підозр суб'єкта первинного фінмоніторингу Держфінмоніторинг негайно, але не пізніше наступного робочого дня скасовує рішення про зупинення фінансових операцій та у найкоротші строки повідомляє суб'єкт первинного фінмоніторингу або уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про подальше поновлення фінансових операцій (розділ IV Порядку №8).

Які фіноперації можуть бути зупинені за Порядком 8?

З огляду на п. 6 розділу I Порядку №8 Держфінмоніторинг приймає відповідні рішення або надає відповідні доручення стосовно таких фінансових операцій:

1) фінансових (фінансової) операцій (операції), щодо яких (якої) отримано запит уповноваженого органу іноземної держави;

2) підозрілих фінансових операцій, які зупинені суб'єктом первинного фінмоніторингу або уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів та про які повідомлено Держфінмоніторинг та правоохоронні органи;

3) фінансових операцій, які зупинені суб'єктом первинного фінмоніторингу або уповноваженою особою Фонду у зв'язку з виникненням підозр, що вони містять ознаки вчинення кримінального правопорушення, визначеного Кримінальним кодексом України, з повідомленням Держфіномніторингу та правоохоронних органів;

4) видаткових фінансових операцій, щодо яких виникли підозри, — із їх зупиненням на строк до семи робочих днів та повідомленням правоохоронних органів;

5) відповідних фінансових операцій або видаткових фінансових операцій, щодо яких є мотивовані підозри, — визначає Держфінмоніторинг та повідомляє правоохоронні органи.

До речі, визначення термінів «підозрілі операції» та «мотивована підозра» у Законі про фінмоніторинг не наведено.

Загалом, за приписами ст. 21 Закону про фінмоніторинг фінансові операції або спроба їх проведення незалежно від суми, на яку вони проводяться, вважаються підозрілими, якщо суб'єкт первинного фінансового моніторингу має підозру або достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов'язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.

Отже, щодо підозрілих фінансових операцій рішення приймає саме суб'єкт первинного фінмоніторингу.

Причому такий суб'єкт при визначенні підозрілості фіноперації має враховувати типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом та оприлюднені ним на своєму вебсайті, а також рекомендації суб'єктів державного фінансового моніторингу.

Самих цих документів ми ще наразі очікуємо... Адже на сьогодні відповідні рекомендації підготовлені лише НБУ.

А ось коли йдеться про мотивовані підозри, то тут на вимогу ч. 9 ст. 23 Закону про фінмоніторинг Держфінмоніторинг проводить ретельну та детальну аналітичну роботу, збирає необхідну додаткову інформацію, обробляє, перевіряє, аналізує її та, у разі якщо за результатами такої перевірки виникають саме мотивовані підозри, готує і подає відповідний узагальнений матеріал правоохоронним органам.

Саме для такої аналітичної роботи й виділяється законом 30 робочих днів, у результаті чого й приймається рішення, чи мотивовані підозри підтверджуються і наявні ознаки кримінального правопорушення, чи ні. Якщо так, то справа переходить на розслідування за підслідністю до відповідних правоохоронних органів.

Якщо зупинення фіноперацій вимагає іноземна держава

Коли йдеться про виконання доручення з проведення фінмоніторингу на запит уповноваженого органу іноземної держави, ситуація має дещо інакший вигляд (розділ II Порядку №8).

У разі надходження до Держфінмоніторингу запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення або забезпечення проведення моніторингу фінансових (фінансової) операцій (операції) відповідної особи зазначена інформація негайно обробляється та аналізується Держфінмоніторингом.

Проте зміст доручення формулюється Держфінмоніторингом залежно від суті запиту уповноваженого органу іноземної держави. Тож і строк зупинення проведення або забезпечення проведення моніторингу таких фінансових (фінансової) операцій (операції) встановлюється Держфінмоніторингом відповідно до строку, визначеного у запиті уповноваженого органу іноземної держави.

Зверніть увагу!

У разі якщо на момент отримання доручення Держфінмоніторингу від уповноваженого органу іноземної країни фінансові (фінансову) операції (операцію) вже проведено, суб'єкт або уповноважена особа Фонду не пізніше наступного робочого дня зобов'язаний забезпечити моніторинг таких фінансових операцій відповідної особи. Тобто в такому разі фінмоніторинг проводиться щодо особи, яка є учасником фінансової операції та зазначена у запиті органу іноземної держави в загальному порядку.

Отже, слід врахувати, що фінансовий моніторинг саме таких фінансових операцій, які зацікавили державний орган іноземної держави, може бути дещо довшим, аніж 30 робочих днів.

Нагадаємо!

Операції, що підлягають фінмоніторингу, поділяються на порогові та підозрілі.

Фіноперації є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна з них, дорівнює чи перевищує 400 тис. грн (у т. ч. в еквіваленті, а для суб'єктів грального бізнесу — 55 тис. грн), за наявності хоча б однієї з таких ознак:

зарахування або переказ коштів, надання або отримання кредиту (позики), здійснення інших фіноперацій у разі, якщо хоча б одна зі сторін — учасників фіноперації має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі з «чорного списку» КМУ;

фіноперації політично значущих осіб, членів їхніх сімей та/або осіб, пов'язаних з політично значущими особами;

фіноперації з переказу коштів за кордон;

фіноперації з готівкою.

Підозрілими вважаються фіноперації або спроба їх проведення незалежно від суми, якщо суб'єкт первинного фінмоніторингу має підозру або достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов'язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення. При визначенні того, чи є фіноперація або діяльність підозрілою, суб'єкт первинного фінмоніторингу враховує типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом та оприлюднені ним на своєму вебсайті, а також рекомендації суб'єктів держфінмоніторингу.

Обмін інформацією з Держфінмоніторингом

Рішення (доручення) надсилаються Держфінмоніторингом суб'єкту первинного фінмоніторингу в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційної системи. Адреси надсилання інформації в електронній формі та структуру файлів інформаційного обміну визначає Мінфін.

У разі виникнення неможливості електронного обміну інформацією відповідне рішення (доручення) надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення або за допомогою кур'єрського чи фельд'єгерського зв'язку.

Датою та часом отримання рішення (доручення) є дата та час, зазначені на повідомленні про вручення, чи позначка суб'єкта первинного фінмоніторингу про дату та час отримання рішення (доручення) Держфінмоніторингу, або дата та час, зазначені кур'єром на обох примірниках рішення (доручення), або фельд'єгерем в реєстрі.

Аналогічна ситуація і з надсиланням повідомлень від суб'єкта первинного фінмоніторингу до Держфінмоніторингу — за відсутності можливості електронного документообігу документи надсилаються рекомендованим листом із повідомленням про вручення або за допомогою кур'єрського чи фельд'єгерського зв'язку.

Нормативна база

  • КПКУ — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. №4651-VI.
  • Закон про фінмоніторинг — Закон України від 06.12.2019 р. №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
  • Порядок №8 — Порядок прийняття Державною службою фінансового моніторингу України рішень (доручень) про зупинення фінансових операцій, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2021 р. №8.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру