• Посилання скопійовано

Зняття з обліку ФОПів без проведення перевірки

Розгляньмо Методрекомендації №499, розроблені для податківців у разі припинення ФОПа, зокрема — як далі прийматимуться рішення щодо доцільності проведення документальних перевірок ФОПів перед зняттям їх з обліку в органах ДПС.

У минулому номері «ДК» ми повідомляли, що для оптимізації процесу зняття з обліку ФОПів, зокрема і тих, які тривалий час не здійснювали господарської діяльності, ДПСУ розробила Методрекомендації №499.

Річ у тім, що станом на сьогодні на обліку в різних органах ДПС перебуває близько 452 тис. платників податків — фізосіб, які не здійснювали підприємницької або незалежної професійної діяльності (так звані сплячі ФОПи і незалежники).

Припустімо, такий ФОП або «незалежник» вирішив оформити припинення підприємницької або незалежної професійної діяльності остаточно. I знятися з обліку в ДПС. Чи треба їм проходити документальну перевірку?

Нагадаємо, що керівник органу ДПС може призначити документальну позапланову перевірку фізособи — платника податків, зокрема, відповідно до пп. 78.1.7 ПКУ у разі держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця або подання заяви про зняття з обліку платника податків. Крім того, відповідно до вимог абз. 1 п. 78.2 ПКУ обмеження підстав проведення перевірок платників податків, визначені ПКУ, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків.

Отже, право провести документальну перевірку через припинення діяльності ФОПа або «незалежника» у податківців залишається. Карантинний мораторій на ці перевірки не поширюється (п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Ніхто не скасував і право самої фізособи замовити таку перевірку, якщо зняття з обліку затягується у часі, а без перевірки податківці не погоджуються.

Призначати перевірку чи ні? Розглядатиме Комісія

Нововведенням є те, що Методрекомендаціями передбачено утворення Комісії з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізосіб у зв'язку з припиненням платників.

Голову та склад такої комісії затверджують розпорядчим документом керівника органу ДПС. Крім того, цим документом визначають і підрозділ, відповідальний за складання висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки, його передачу для розгляду на засіданні комісії (відповідальний підрозділ).

Тобто керівникам органів ДПС призначено допомогу в особі такої Комісії. I приймати рішення щодо перевірки вони будуть уже не за особистим аналізом ситуації, а на підставі висновків цієї Комісії.

Виходячи з аналізу розділу III Методрекомендацій №499 можна зрозуміти, як працюватиме така Комісія:

1) працівник та керівник відповідального структурного підрозділу складають, підписують і подають на розгляд Комісії висновок доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки (висновок);

2) Комісія проводить засідання — не рідше одного разу на місяць;

3) за результатами засідання приймають рішення щодо доцільності/недоцільності проведення перевірок ФОП, що ліквідується, та зняття «незалежника» з обліку в органі ДПС;

4) результати засідання оформлюють протоколом, який підписують голова та члени Комісії;

Зверніть увагу: винесення на розгляд Комісії питань щодо недоцільності перевірки платників єдиного внеску, зареєстрованих до 01.10.2013 р., можливе лише за умови отримання від органів ПФУ інформації щодо історії адміністрування єдиного внеску за період з 01.01.2011 р. до 01.10.2013 р.

Нагадаймо!

Зняття з обліку самозайнятих фізосіб як платників податків у контролюючих органах здійснюється у такому порядку:

1) підставою для зняття фізичної особи — підприємця з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою — підприємцем за її рішенням, або за судовим рішенням, або у разі її смерті, або оголошення її померлою, або визнання її безвісно відсутньою, а також відомості відповідної реєстраційної картки.

Дата зняття з обліку фізичної особи — підприємця відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця. Дані про зняття з обліку платника податків фіксуються в журналі за формою №6-ОПП. Номер зняття з обліку відповідає номеру відповідного запису в журналі за формою №6-ОПП.

Дані про зняття з обліку фізичної особи — підприємця передаються контролюючим органом за основним місцем обліку такого платника податків до Єдиного державного реєстру із зазначенням: дати та номера запису про зняття з обліку, назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, в якому платника податків знято з обліку; <...>

4) державна реєстрація (реєстрація) припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності фізичної особи або внесення до Реєстру самозайнятих осіб запису про припинення такої діяльності фізичною особою не припиняє її зобов'язань, що виникли під час провадження підприємницької чи незалежної професійної діяльності, та не змінює строків, порядків виконання таких зобов'язань та застосування санкцій за їх невиконання.

Пункт 11.18 Порядку №1588

Кого не перевірятимуть?

Напевно, найбільше, що цікавить платників податків, — за якими критеріями податківці визначатимуть фізосіб, що підлягають зняттю з обліку без перевірки.

Як передбачено п. 3.7 Методрекомендацій №499, складають висновок про недоцільність документальної перевірки та передають його для розгляду на засіданні Комісії лише у разі відповідності інформації про платника таким вимогам:

1) подання платником до податкових органів звітності із зазначенням нульових показників;

2) відсутність в інформаційних базах даних органів ДПС інформації про:

— отримання платником доходів від здійснення господарської діяльності від податкових агентів;

— отримання інших видів доходів від податкових агентів (або наявність інформації про отримання доходів, які не оподатковуються, або належні суми податку, утримані податковим агентом);

— відкриті розрахункові рахунки, що є у періоді, який перевіряється;

— використання праці найманих працівників, нарахування (виплату) заробітної плати найманим працівникам, нарахування (виплату) фізособам винагород за виконану роботу (надані послуги) за цивільно-правовими договорами;

— податковий борг, заборгованість (недоїмку) зі сплати єдиного внеску, іншу заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС;

— розстрочені, відстрочені, реструктуровані суми платежів, оскарження в адміністративному або судовому порядку, відкриті виконавчі провадження.

Проте відповідність таким вимогам ще не гарантує, що Комісія вирішить зняти фізособу з обліку без перевірки. Наведені критерії — це лише обставини, які Комісія має розглянути та прийняти рішення. I зрештою, призначати документальну перевірку чи ні, остаточно вирішує керівник (його заступник або інша уповноважена особа). Так зазначено в п. 78.4 та 79.1 ПКУ.

Отже, те, що такі Методрекомендації затвердили, це, звичайно, добре. Але чи пришвидшить це процес зняття фізосіб з обліку в органах ДПС, покаже лише подальша практика.

Нормативна база

  • Методрекомендації №499 — Методичні рекомендації щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв'язку з припиненням платників та форми висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки, затверджені наказом ДПСУ від 15.09.2020 р. №499.
  • Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. №1588.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру