• Посилання скопійовано

Нюанси оподаткування благодійного фонду

Благодійний фонд має до ДПС декілька запитань про надання в оренду власного майна, облік та оподаткування доходів від такої оренди, про адміністративні витрати, податок на нерухомість та, можливо, є ще якісь податки, на які фонду варто звернути увагу. Що відповіли податківці в IПК від 05.11.2020 р. №4549/IПК/99-00-05-05-02-06 (див. «ДК» №47/2020)?

Неприбуткові організації, до яких належать, зокрема, благодійні фонди (далі — БФ), мають дотримуватися певних умов, щоб залишатись у статусі неприбуткових організацій. Хоча вони не сплачують податку на прибуток, проте інші податки мусять сплачувати на загальних підставах.

У запиті на IПК благодійний фонд ставить такі запитання про оподаткування його операцій у статусі неприбуткової організації, зокрема щодо:

1) можливості здавати в оренду власне нерухоме майно (нежитлове приміщення та земельна ділянка) з подальшим використанням отриманих доходів благодійною організацією на фінансування витрат з провадження основної діяльності щодо надання послуг по догляду із забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів;

2) втрати статусу неприбуткової організації у разі отримання доходу від оренди та платних послуг по догляду із забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів;

3) відображення доходу від оренди та платних послуг у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації;

4) оподаткування доходу, отриманого благодійним фондом від надання в оренду нерухомого майна та від надання платних послуг по догляду із забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів;

5) обліку витрат на утримання благодійної організації, які належать до адміністративних витрат;

6) можливості звільнення благодійної організації як власника нежитлового приміщення та земельної ділянки від сплати податку на нерухомість та земельного податку;

7) інших податкових зобов'язань, що виникають у благодійного фонду додатково.

Податківці надали досить загальну відповідь на запитання 1 — 5, і лише на запитання 6 і 7 надано більш-менш конкретні відповіді.

Чи може неприбуткова організація здавати в оренду власне нерухоме майно з використанням доходів на фінансування витрат основної діяльності?

Відповідь ствердна — так, може. Вимоги до неприбуткових організацій наведено у пп. 133.4.1 ПКУ. Крім цього, доходи (прибутки) неприбуткової організації повинні використовуватися виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 ПКУ). У цьому випадку основною діяльністю БФ є надання послуг по догляду із забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів.

Тобто БФ може вести діяльність, спрямовану на отримання доходів (як-от надання майна в оренду), адже вимоги до неприбуткових організацій у пп. 133.4.1 ПКУ не забороняють їм провадити таку діяльність у принципі.

Але ця можливість надання майна в оренду має бути передбачена у статутних документах БФ, тому що установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, джерела активів (доходів) благодійної організації (п. 6 ч. 2 ст. 14 Закону №5073). При цьому метою благодійних організацій не може бути одержання й розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних із ними осіб, а також серед працівників таких організацій (ч. 1 ст. 11 Закону №5073).

Це стосується і будь-яких доходів БФ, в т. ч. від надання майна в оренду або платних послуг.

Головне, щоб доходи від надання нерухомого майна в оренду були зазначені у статутних документах БФ та використані саме на основну діяльність, визначену статутними документами — тоді все буде гаразд, БФ не втратить статусу неприбутковості.

Чи втратить БФ статус неприбутковості у разі отримання доходу від платних послуг по догляду за особами похилого віку та з інвалідністю?

По суті, це запитання ідентичне до попереднього, різниця тільки у виді операцій. Так само, як і надавати майно в оренду, БФ може надавати й платні послуги. У цьому випадку платні послуги також слід передбачити у статутних документах БФ як джерело доходу.

Дохід від надання платних послуг має бути спрямований на основну діяльність — надання безоплатних послуг по догляду із забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів. БФ може брати плату за послуги з одних осіб і використовувати їх для забезпечення діяльності з надання таких самих, але безоплатних послуг іншим особам.

Отже, надання платних послуг також не зашкодить неприбутковому статусу БФ.

Такі самі роз'яснення податківці надавали й раніше, зокрема, в листах ГУ ДФС у м. Києві від 18.12.2015 р. №19235/10/26-15-15-03-11 і від 06.04.2016 р. №8196/10/26-15-12-05-11: благодійна організація має право вести підприємницьку діяльність та отримувати від неї дохід (а не прибуток!). Відповідно, такий дохід не може бути розподілений між засновниками та членами благодійної організації і має бути спрямований виключно на реалізацію її статутної діяльності.

Отже, благодійна організація має право виставляти рахунок на оплату товарів, послуг, які вона надає в межах своєї діяльності.

Як відобразити дохід від оренди та платних послуг у Звіті неприбуткової організації?

У коментованій IПК податківці написали, що для потреб податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображають у рядках 1.1 — 1.11, а суми видатків (витрат) — у рядках 2.1 — 2.6 частини I Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі — Звіт). Форма Звіту передбачає, зокрема, заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Але в якому конкретно рядку відображати доходи, отримані від надання майна в оренду та від надання платних послуг, вони не уточнили. Тож дивимося форму Звіту: на нашу думку, доцільно показувати доходи БФ від надання майна в оренду та від надання платних послуг у рядку 1.11 «Iнші доходи», тому що жоден інший рядок для цієї мети не передбачений.

Витрати, понесені для утримання майна та надання послуг, знайдуть відображення у рядках 2.3 та 2.6 Звіту.

Бухоблік доходів та витрат БФ від цих операцій ведуть за загальними правилами — див. таблицю.

Таблиця

Облік операцій з надання в оренду майна неприбуткових організацій

Зміст господарської операції Бухоблік
Д-т К-т
Підписано акти щодо оренди майна та надання платних послуг з безготівковою оплатою на рахунок БФ 377 484
Отримано безготівкову оплату від орендарів та клієнтів на рахунок БФ 31 377
Реалізовано платні послуги за готівку або розрахунок платіжними картками* 30, 31 484
Витрачено отримані кошти на статутну діяльність БФ (в т.ч. на утримання майна і надання платних послуг) 92, 94 65, 66, 685
Списано витрати на фінрезультат 791 92, 94
Визнано дохід у сумі витрат 484 719
Списано доходи на фінрезультат 719 791
* Якщо БФ приймає готівку або платіжні картки, ці платежі слід реєструвати через РРО.

Яким є оподаткування доходу БФ від надання в оренду майна та платних послуг?

Як ми вже з'ясували вище, податку на прибуток стосовно прибутку від надання в оренду майна або надання платних послуг не виникає, якщо БФ не втрачає свого неприбуткового статусу.

Проте вищезгадані операції будуть об'єктом оподаткування ПДВ, якщо БФ надаватиме їх після своєї реєстрації платником ПДВ. Про це якраз і кажуть податківці у коментованій IПК: якщо особа здійснює операції з постачання товарів/послуг на митній території України, які підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПКУ, і загальний обсяг яких протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн грн, то така особа згідно з вимогами ПКУ повинна подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням Заяву та зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку.

Отже, коли БФ досягне обсягу операцій, які підлягають оподаткуванню ПДВ у розмірі 1 млн грн, він повинен зареєструватися платником ПДВ і сплачувати ПДВ з таких операцій після дати реєстрації.

Яким є облік витрат, які належать до адмінвитрат?

У коментованій IПК податківці нагадують, що розмір адмінвитрат благодійної організації не може перевищувати 20% її доходу у поточному році (ч. 3 ст. 16 Закону №5073).

Для розрахунку встановленого Законом №5073 обмеження суми адмінвитрат (20%), що формуються згідно з правилами бухобліку, благодійна організація враховує загальну суму доходів, отриманих нею за відповідний звітний рік.

Для цього потрібно стежити за оборотами на рахунках 70, 71, 73 та 74, адже від цієї суми слід розрахувати 20-відсотковий ліміт адмінвитрат.

Зверніть увагу!

Цільове фінансування (обліковується на рах. 48) включається до розрахунку доходів лише тоді, коли воно визнається доходом, а саме за датою здійснення відповідних витрат у сумі понесених витрат.

Докладніше про бухоблік доходів у неприбутковій організації ми писали в «ДК» №36/2016.

А самі адмінвитрати обліковують за загальним правилом — накопичують за дебетом рахунку 92 та списують на фінрезультат наприкінці звітного періоду: Д-т 791 К-т 92. Але сума запису Д-т 791 К-т 92 загалом за звітний рік не повинна перевищувати 20% від суми річних оборотів за записами Д-т 70, 71, 73 та 74 К-т 791. За бажанням БФ може одночасно з рахунками класу 9 застосовувати і рахунки класу 8, але без 9-го класу неприбутківцям вести облік уже не можна (див. зміни до розділу I Iнструкції №291, чинні з 23.07.2019 р.).

Чи є можливим звільнення БФ як власника нежитлового приміщення та земельної ділянки від податку на нерухомість та земельного податку?

У коментованій IПК податківці зазначають, що платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є, зокрема, юрособи, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (пп. 266.1.1 ПКУ), а плата за землю — це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 ПКУ).

Далі вони нагадують, що норми ПКУ не звільняють благодійні організації від сплати цих складових податку на майно. Є лише пільга з плати за землю для релігійних організацій, передбачена пп. 283.1.8 ПКУ. Щодо податку на нерухомість, то БФ може не сплачувати його лише з таких об'єктів нерухомості, які перелічені у пп. 266.2.2 ПКУ, — якщо, звісно, має у власності такі об'єкти.

Позаяк нормами ПКУ встановлено максимальні ставки земельного податку та податку на нерухоме майно, то при нарахуванні та сплаті земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, благодійній організації слід керуватися рішеннями міської/сільської ради, на території якої розміщено нерухоме майно, адже вони можуть встановлювати менші ставки податків чи додаткові пільги.

Таке право їм надано п. 12.3 ПКУ та п. 12.4 ПКУ.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру