Сільрада є засновником комунального підприємства (КП). Яким чином сільрада може поповнити кошти КП на погашення останнім кредиторської заборгованості за питну воду згідно з рішенням суду?
Це можна зробити в один із двох способів:
1) поповнивши (збільшивши) статутний капітал (СК) КП;
2) профінансувавши відповідну місцеву цільову програму підтримки КП.
Поповнення (збільшення) СК
Цей варіант поповнення коштів обгрунтовується такими сухими нормами чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 78 ГКУ комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.
СК такого КП утворюється органом, до сфери управління якого воно належить, і розмір СК визначається відповідною місцевою радою (ч. 4 ст. 78 ГКУ).
Статут суб’єкта господарювання повинен містити, серед іншого, розмір і порядок утворення СК тощо (ч. 4 ст. 57 ГКУ).
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності (ч. 5 ст. 60 Закону №2801). І виключно на пленарних засіданнях відповідної місцевої ради вирішуються питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, затвердження звіту про виконання відповідного бюджету, а також прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету (див. п. 23, п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону №280).
Нарешті, відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 71 БКУ внески органів місцевого самоврядування до СК суб’єктів господарювання віднесені до витрат бюджету розвитку місцевих бюджетів.
З наведених сухих норм законодавства випливає, що сільрада, як засновник КП, має право збільшити СК КП, виділивши на це кошти з бюджету. У рішенні можуть так і записати: «Збільшити розмір статутного капіталу [такого-то КП] на [таку-то суму] за рахунок грошового внеску власника». Рішення приймається на пленарному засіданні сільради. Хоча докладніше про порядок збільшення СК варто читати в статуті КП. Разом зі збільшенням розміру СК приймається рішення про зміни до статуту (затвердження нової редакції статуту) та держреєстрації статуту в новій редакції.
Наприклад, у статуті КП може не бути норм стосовно можливості збільшення СК або не бути відповідного напряму збільшення — для погашення заборгованості КП перед постачальниками чи подібний до цього. Тоді статут доповнюють нормами про можливість збільшення статуту на подібні цілі і збільшують СК.
Під час складання проєкту рішення про місцевий бюджет видатки бюджету на збільшення СК КП відображають за кодом ТПКВКМБ2 7670 «Внески до статутного капіталу суб’єктів господарювання» (див. ч. 2 ст. 10 БКУ).
Перерахування коштів (внесків) на збільшення СК здійснюють за кодом ЕКВ3 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» (див. пп. 3.2.1 Інструкції №3334).
1 Закон України від 21.05.97 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
2 Типова програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 20.09.2017 р. №793.
3 Економічна класифікація видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 14.01.2011 р. №11.
4 Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. №333.
Фінансування місцевої цільової програми підтримки КП
У пп. 1 п. «а» ст. 30 Закону №280 зазначено, що до власних (самоврядних) повноважень виконкомів відповідних місцевих рад належить відання управлінням об’єктами ЖКГ, що перебувають у комунальній власності, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації тощо. Виключно на пленарних засіданнях відповідної місцевої ради вирішуються питання затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету (п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону №280).
Згідно з п. 5, п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на місцеві програми розвитку ЖКГ та благоустрою населених пунктів, інші програми, пов’язані з виконанням власних повноважень, затверджені відповідною місцевою радою згідно із законом.
На підставі цих законодавчих норм сільрада може розробити місцеву цільову програму підтримки комунальних підприємств, яка фінансуватиметься за рахунок місцевого бюджету. Але така програма має відповідати також нормам Закону України від 01.07.2014 р. №1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».
У такій місцевій програмі передбачають різноманітні заходи підтримки, серед яких може бути і поповнення обігових коштів для погашення кредиторської заборгованості тощо.
Видатки бюджету на фінансування такої програми планують за кодом ТПКВКМБ 6020 «Забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги».
Перерахування коштів на фінансування такої програми здійснюють за кодом КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» (див. пп. 2.4.1 Інструкції №333).
Отримання коштів комунальним підприємством
У термінах БКУ сільрада є головним розпорядником бюджетних коштів (див. п. 18, п. 47 ч. 1 ст. 2 БКУ). А КП — одержувачем бюджетних коштів (п. 38 ч. 1 ст. 2 БКУ).
Відповідно до ч. 6 ст. 22 БКУ розпорядник бюджетних коштів (тобто сільрада) може уповноважити одержувача бюджетних коштів (у нас — КП) на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою, шляхом доведення йому бюджетних асигнувань та надання відповідних коштів бюджету (на безповоротній чи поворотній основі). Одержувач бюджетних коштів (у нас — КП) використовує такі кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань.
У п. 10.1 Порядку №9381 зазначено, що органи Казначейства здійснюють розрахунково-касове обслуговування розпорядників бюджетних коштів (у цьому випадку — сільради) шляхом проведення платежів у тому числі з рахунків одержувачів бюджетних коштів (у цьому випадку — КП), відкритих в органах Казначейства, відповідно до планів використання бюджетних коштів та помісячних планів використання бюджетних коштів.
1 Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затверджений наказом Мінфіну від 23.08.2012 р. №938.
Згідно з п. 5.6 Порядку №938 одержувачі бюджетних коштів (у цьому випадку — комунальне підприємство) подають до органу Казначейства план використання бюджетних коштів (форма якого затверджена Наказом від 28.01.2002 р. №57 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету»), затверджений керівником за погодженням із розпорядником бюджетних коштів (у цьому випадку — сільрадою).
Таким чином, щоб отримати від сільради кошти (як внесок до статутного капіталу чи в порядку фінансування місцевої цільової програми підтримки), комунальне підприємство має спершу відкрити в органах Казначейства рахунок.
Отримати кошти на рахунок можна буде тільки на підставі Плану використання бюджетних коштів, погоджених із сільрадою, який подається Казначейству. Надалі кошти з цього рахунку перераховуються згідно з призначенням — на погашення кредиторської заборгованості за питну воду.
Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»