Подавати документи на призначення допомоги по частковому безробіттю можна протягом 90 днів з дати зупинення/скорочення діяльності. А ще таку допомогу зможуть отримувати і ФОПи на себе.
Нагадаємо, що можливість отримання допомоги по частковому безробіттю на час карантину передбачена ст. 47-1 Закону про зайнятість. А практичні нюанси її отримання регулює Порядок №306.
Проте багато роботодавців не змогли оформити цю допомогу через досить короткий термін подання документів. I ось 29.05.2020 р. набрав чинності Закон №591, який вніс до цієї процедури зміни.
Строки звернення по допомогу подовжено!
Тепер роботодавець і ФОП (про яких далі) можуть звернутися за отриманням коштів для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину протягом 90 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва.
Отже, всі ті, хто не встиг оформити допомогу, можуть скористатися своїм правом і звернутися до центрів зайнятості.
Допомога по частковому безробіттю звільнена від оподаткування
Закон №591 визначив, що на період з 2 квітня 2020 р. така допомога не оподатковується ПДФО та ВЗ.
Консультують податківці
...у розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ підрозд. 1 доповнено, зокрема, п. 13, відповідно до якого на період з 02 квітня 2020 року до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються доходи у вигляді допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого КМУ.., які виплачуються (надаються) роботодавцем відповідно до ст. 47-1 Закону №5067.
Крім того, у підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ п. 16-1 доповнено пп. 1.10, згідно з яким звільняються від оподаткування військовим збором доходи, зазначені в п. 13 підрозд. 1 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Враховуючи зазначене, дохід платника податку у вигляді допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого КМУ.., який виплачується (надається) роботодавцем такому платнику відповідно до ст. 47-1 Закону №5067, звільняється від оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.
ЗIР, підкатегорія 103.02
Випереджаючи запитання: до якої дати діятиме ця пільга, чому саме 2, а не 1 квітня, і що мається на увазі — період, у якому допомогу по частковому безробіттю призначено (нараховано) чи за який вона була призначена, — із зазначеного в консультації в ЗIР ми робимо висновок, що мова йде про дату призначення, а не про період.
ЄСВ на суму допомоги по частковому безробіттю не нараховується, як уже пояснили податківці Київської області.
Це, власне, все, що цікавило роботодавців. А ось якщо ви — ФОП, далі цікава інформація для вас.
Підприємці отримали право на допомогу по частковому безробіттю
До переліку осіб, які можуть звернутися по допомогу, додали ФОПів. I тут вони можуть виступати і як роботодавці (тобто оформити таку допомогу для виплати її своїм працівникам), і як застраховані особи (тобто оформити таку допомогу на себе).
Для цього уточнюється, що право на таку допомогу матимуть не лише працівники, які втратили частину зарплати, а й ФОПи, які втратили частину свого доходу. Причина цього однакова — зупинення або скорочення діяльності у зв'язку з карантином.
Щодо ФОПа-роботодавця, то ця зміна є радше уточненням. Адже і до цього було зрозуміло, що за ст. 55 ГКУ ФОПи належать до суб'єктів малого та середнього підприємництва, а отже, так само мають право оформити таку допомогу на своїх працівників за загальною процедурою. Про мікропідприємництво законодавці уточнень не вносили, тож це питання і далі залишається не врегульованим остаточно.
А ось щодо ФОПа, який бажає отримати таку допомогу на себе, — то це новація. I під нього вже внесли зміни до Порядку №306 (постановою КМУ від 03.06.2020 р. №453). Дані зміни вступили в силу з 06.06.2020 р., тобто ФОПи, які бажають отримати таку допомогу, можуть це зробити прямо зараз.
Але при цьому потрібно врахувати, що допомога буде видаватися не всім ФОПам і для її отримання доведеться оформити деякі документи.
Хто з ФОП допомоги на себе не отримає?
Система оподаткування тут не матиме значення.
А ось наявність доходу під час карантину може розглядатись як фактор, що суперечить зупиненню діяльності.
Що вважати за скорочення діяльності і як ФОПу довести його — закон також не уточнює. Раніше в цьому не було потреби, адже йшлося про допомогу лише працівникам, у яких доказом права на допомогу було скорочення робочого часу. У ФОПа теж може бути графік роботи, якщо він працює, наприклад, у магазині. Але у багатьох ФОПів, які надають послуги, такого графіка часто немає.
Закон наразі вимагає від ФОПа лише складання наказу про зупинення/скорочення діяльності. Але ні форми такого наказу, ні чітких критеріїв його виконання не визначає. Водночас у Порядку №306 уточнено, що в разі надання ФОПом недостовірних відомостей, на підставі яких він отримав допомогу, ФОП зобов'язаний буде повернути її Фонду безробіття в повному обсязі.
Ще наголосимо, що ФОПи, які отримують пенсію, такої допомоги не отримають.
Не отримають допомоги і ті ФОПи, які не сплачували ЄСВ за себе протягом 6 місяців з дати початку зупинення/скорочення діяльності.
Отже, постає логічне запитання: що робити тим ФОПам, які ЄСВ за цей період не сплачували, зокрема, і через пільги, запроваджені під час карантину? На жаль, виходячи із внесених Законом №591 змін, вони такої допомоги не отримають.
А що як ФОП влаштувався на роботу і там роботодавець за нього ЄСВ сплачував? У такому разі, на нашу думку, й отримати допомогу такий ФОП зможе лише за основним місцем роботи як звичайний працівник. Тобто отримати дві допомоги — і як працівник, і як ФОП — він не зможе. Центр зайнятості за цим уважно стежитиме.
У якому розмірі надаватиметься допомога ФОПу?
Законом №591 передбачено, що ФОПам допомога встановлюється з розрахунку двох третин бази нарахування єдиного соціального внеску. Але водночас розмір допомоги визначається виходячи з фінансових можливостей Фонду безробіття і не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом.
База нарахування розраховується виходячи із середнього розміру місячної бази нарахування ЄСВ за рік, що передує року звернення за допомогою. Дані для розрахунку такої бази будуть братися з Звіту по ЄСВ (додаток 5 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435).
Коли ФОПу треба подавати документи про допомогу на себе?
Тут ситуація аналогічна до тієї, з якою вже зіткнулися роботодавці. Карантин у нас діє з 12 березня. Проте зміни у законодавстві, які дозволили отримати таку допомогу для роботодавців, з'явилися щойно наприкінці квітня. Тому за березень допомогу працівники не отримали (та й за квітень далеко не всі охочі встигли вчасно подати документи).
Тепер, завдяки новаціям Закону №591, звернутися по допомогу можна протягом 90 днів з дати початку зупинення/скорочення діяльності. Тож у ФОПів з'явилася надія отримати допомогу не лише за травень, а й за квітень.
Відома також кінцева дата надання допомоги — на строк зупинення (скорочення) діяльності на період карантину, а також протягом 30 календарних днів після завершення карантину.
Як надаватиметься допомога ФОПам?
Сама процедура надання допомоги ФОПам аналогічна до того, як це відбувається щодо роботодавців.
Насамперед, на нашу думку, треба відкрити в банку рахунок, призначений для отримання соціальної допомоги (аналогічний до тих, на які перераховується державна пенсія та інші види державних допомог). Адже підприємницький рахунок не призначено для отримання непідприємницьких доходів. Тому вважаємо, що в разі оформлення документів про допомогу для ФОПа саме на цей соцрахунок центр зайнятості перераховуватиме кошти.
Після цього збираємо документи, подаємо їх центру зайнятості, вони розглядатимуться протягом трьох робочих днів, а далі або центр зайнятості погоджується, або відмовляє. Окремо Порядок №306 прописує дії, якщо документів було подано недостатньо — за допомогою можна буде звернутися заново.
Які документи подає ФОП, щоб отримати допомогу на себе?
Щоб отримати допомогу на себе, ФОП має надати центру зайнятості за місцем реєстрації його як платника ЄСВ:
— заяву у довільній формі. Але в ній обов'язково слід зазначити інформацію про належність ФОПа до суб'єктів малого або середнього підприємництва. Такий статус треба підтвердити копією декларації про доходи ФОПа (тобто декларації про майновий стан та доходи для «загальників» або декларації про єдиний податок) за попередній рік;
— копію наказу про зупинення або скорочення діяльності. Йдеться, звісно, про підприємницьку діяльність, а причина — карантин, запроваджений Постановою №211 та подовжений Постановою №392. При цьому треба буде чітко зазначити дату початку такого зупинення або скорочення — вона має велике значення;
— відомості про себе (П. I. Б., реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта — для тих, хто від цього номера відмовився);
— довідку від ДПС про сплату ЄСВ за останні 6 місяців, які передують даті зупинення/скорочення діяльності.
Але договір із таким ФОПом центр зайнятості не укладає.
А ось перераховувати такі кошти центр зайнятості буде на підставі відомостей, які ФОП повинен буде надавати про себе щомісяця. Форма таких відомостей затверджена оновленим додатком 2 до Порядку №306. Зверніть увагу, що на початку в запропонованій формі зазначаються реквізити рахунку, на який треба буде переказувати кошти.
З перевіркою до ФОПа, який отримав допомогу на себе, про цільове використання коштів, зрозуміло, що не прийдуть. А от достовірність поданих даних — ретельно перевірятимуть. I в разі якщо виявлять неправдиву інформацію, вимагатимуть повернення отриманих коштів.
Нормативна база
- Закон №591 — Закон України від 13.05.2020 р. №591-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».
- Закон про зайнятість — Закон України від 05.07.2012 р. №5067-VI «Про зайнятість населення».
- Порядок №306 — Порядок надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 р. №306.
- Постанова №211 — Постанова КМУ від 11.03.2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- Постанова №392 — Постанова КМУ від 20.05.2020 р. №392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів».
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»