Поведінка платника податків у разі втрати документів чітко виписана в ПКУ. Однак обставини втрати і момент виявлення можуть збігтися з проведенням (не)виїзної документальної перевірки. ВС навів практичні поради, як діяти за таких обставин1.
Після отримання запиту про надання переліку документів першого ж дня проведення перевірки бухгалтер виявив втрату деяких із них. Про це ТОВ повідомило податківців письмово. Але перевірка не була перенесена.
1 Постанова ВС від 02.07.2019 р. у справі №826/3304/17.
Перевіряльники пішли найпростішим шляхом: склали акт перевірки, де за всіма операціями за втраченими документами не визнали ні витрат, ні ПК з донарахуванням податку на прибуток та ПДВ.
Щоправда керівник ТОВ вчасно зорієнтувався та встиг відновити всі втрачені документи до закінчення перевірки. Однак подати їх ТОВ змогло лише разом із запереченнями.
I тут на керівника ТОВ чекав сюрприз: фіскали не визнали такі документи поданими вчасно з дотриманням вимог ст. 44 ПКУ та не врахували їх при розгляді заперечень та складенні ППР.
Аргументи ДПI: «закон передбачає чіткий порядок дій»!
Згідно з п. 44.5 ПКУ у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених у п. 44.1 і 44.3 ПКУ, платник податків зобов'язаний у п'ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, який здійснив митне оформлення відповідної митної декларації.
Платник податків зобов'язаний відновити втрачені документи протягом 90 к. д. з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
Пунктом 44.6 ПКУ, зокрема, передбачено: у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абз. 2 п. 44.7 ПКУ (протягом 10 р. д. з дня, наступного за днем отримання акта перевірки), платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені платником податків у податковій звітності, то вважається, що таких документів платник податків на час складення такої звітності не мав.
Але наведені норми ПКУ не регламентують, як діяти, якщо втрата документів виявлена на момент проведення перевірки. Як бачимо, якщо навіть подати повідомлення протягом 5 днів з дня такого виявлення, перевірку вже розпочато і зупинити її через виявлену втрату первинних документів статтею 82 ПКУ можливості не передбачено.
I навіть якщо такі документи відновити, не факт, що податківці візьмуть їх до уваги. Якщо надати їх із запереченнями (тобто вже після закінчення перевірки і складання акта), податківці, як у наведеному випадку, можуть заявити: «Треба було подавати ці документи під час перевірки».
Що кажуть суди?
I перша інстанція, і апеляція стали на бік органу ДФС та підтвердили правомірність ППР.
Вони посилалися на те, що, справді, ТОВ повідомило податковий орган про втрату документів. Водночас підприємство не навело переліку втрачених документів та період, за який саме їх утрачено. (Тож зважте на цей момент, якщо повідомлятимете податківців про втрату документів.)
Окрім того, ТОВ не надало суду доказів, які б підтверджували втрату будь-яких документів, факт звернення до ГУ ДФС про втрату документів, а також неможливості відновлення та надання документів до перевірки протягом 90 к. д. з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
Позиція ВС
Однак ВС доволі категорично не прийняв обґрунтування попередніх судів. Повертаючи справу на новий розгляд, він зазначив, що у таких випадках суди мають з'ясовувати:
1) чи ТОВ мало можливість дотриматися строку повідомлення органу ДФС про втрату документів;
2) чи контролюючий орган мав обов'язок враховувати такі документи, які фактично надіслані до моменту прийняття оскаржуваних ППР, і якщо мав такий обов'язок, то чому не врахував цих документів та не надав обґрунтувань щодо цього у відповіді на заперечення до акта перевірки;
3) які саме документи були додані до заперечення на акт перевірки та чи мають такі документи безпосереднє відношення до госпоперацій ТОВ за період, що перевірявся;
4) чи дотрималося ТОВ порядку призначення комісії для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх втрати або знищення, чи залучені до такої комісії представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду, чи оформлялися результати роботи комісії відповідним актом та чи надсилався він, зокрема, і контролюючому органу.
Адже лише сам факт втрати документів ще не свідчить про недотримання вимог п. 44.5, 44.6 ПКУ щодо неповідомлення органів ДФС про таку втрату. Важливими є й обставини втрати документів, задокументовані самим ТОВ.
Рекомендації від ВС
Звісно, втрата документів може бути виявлена у будь-який час, у т. ч. й під час перевірки (коли у платника податку виникає обов'язок надати у повному обсязі всі первинні документи, що належать до предмета перевірки або пов'язані з ним, — п. 85.2 ПКУ).
У разі втрати первинних документів платник податків зобов'язаний у 5-денний строк з дня такої події письмово повідомити про це контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому ПКУ для подання податкової звітності, та контролюючий орган, який здійснив митне оформлення відповідної МД.
Зверніть увагу!
На нашу думку, таке повідомлення слід робити у будь-якому разі виявлення втрати/знищення/пошкодження документів незалежно від дати/моменту/обставин такого виявлення, у т. ч. й під час перевірки.
У разі зникнення або знищення первинних документів керівник господарюючого суб'єкта письмово повідомляє про це правоохоронні органи.
Наказом по підприємству призначається комісія для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх зникнення або знищення. Для участі в роботі комісії запрошують представників слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду.
Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, а його копія в 10-денний строк надсилається, зокрема, і територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи.
Таким чином, дотримання наведеного вище може запобігти негативним наслідкам та надає беззаперечне право подати відновлені документи разом із запереченнями ДПI чи вже суду (залежно від обставин втрати та строків відновлення).
Висновки
Цікавим у коментованому нами судовому рішенні є те, що ТОВ певним чином намагалося маніпулювати своїм правом на відновлення документів, заявляючи про їх втрату при кожній спробі провести фіскалами документальну перевірку.
Певний час приписи п. 44.5 ПКУ працюють — орган ДФС виносить наказ на перенесення строків проведення перевірки до 90 днів для відновлення первинних документів. Однак чергова перевірка закінчилася складенням акта та тривалим судовим процесом.
Утім, яку поведінку обрати — у кожному разі вирішує керівник підприємства.
I пам'ятайте, що правильне оформлення втрати/знищення/пошкодження документів може стати у пригоді кожного разу при проведенні перевірок, навіть якщо такі обставини сталися під час проведення перевірки чи на момент передачі документів до перевірки за запитами під час її здійснення.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»