• Посилання скопійовано

Нечітка печатка у трудовій книжці

У трудовій книжці при звільненні працівника поставили нечітку печатку (код ЄДРПОУ та частину найменування СГ прочитати неможливо). Що робити в такому випадку: поставити поруч ще одну печатку чи написати, що запис за відповідним номером є недійсним? А може, залишити все як є?

Стаття 47 Кодексу законів про працю України визначає обов'язком власника або уповноваженого ним органу в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в ст. 116 КЗпП.

Документом, який регламентує порядок ведення трудових книжок працівників, є Iнструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Мінпраці, Мін'юсту та Мінсоцзахисту населення від 29.07.93 р. №58 (далі — Iнструкція №58). Пунктом 4 цієї Iнструкції передбачені норми щодо видачі трудової книжки у разі звільнення.

Відповідно до п. 2.4 Iнструкції №58, записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення.

Прямих роз'яснень Мінсоцполітики щодо того, чи є помилкою нечітка печатка в трудовій книжці при звільненні працівника, немає. Втім, це опосередковано випливає з листа Мінсоцполітики від 16.04.2013 р. №54/06/186-13: «Це пов'язано з необхідністю належного оформлення трудової книжки (п. 2.12, 2.5, 2.4, 4.1), її зберігання (п. 6.2 Iнструкції) та обліком трудових книжок (абз. 3 пп. «б» п. 7.1 Iнструкції)».

Тож якщо щось зроблено не так, як передбачено, зокрема, у п. 2.4 Iнструкції №58, то це є неналежне оформлення трудової книжки, відповідно, слід зробити правильний запис. Та, знову ж таки, в п. 2.4 є вимога про наявність печатки, а не про те, що відбиток печатки має бути ідеальним.

Думка регіонального ПФУ

Регіональний ПФУ зазначає, що на семінарі розглянуто питання стосовно коректності записів у трудовій книжці. Наголошено на ситуації, коли запис у трудовій книжці має бути підтверджений довідкою з підприємства. Наприклад, коли відбитка печатки не видно, або його взагалі немає, або коригування запису не затверджено підписом кадровика та печаткою підприємства, або є інші нечіткості та помилки при оформленні трудової книжки працівника.

Судова практика

Позаяк будь-яких прямих роз'яснень Мінсоцполітики немає, то звернімося до судової практики.

Відповідно до відомих автору судових рішень, згідно з якими ПФУ не хотів враховувати до страхового стажу фізособи час роботи на підприємстві у зв'язку з тим, що при звільненні працівника у трудовій книжці є нечіткий відбиток печатки, суди доходили таких висновків:

— фізособа не несе відповідальності за заповнення трудової книжки, адже записи до неї вносить відповідальний працівник підприємства, а не особисто позивач. Мало того, недоліки її заповнення не є підставою для висновку про відсутність трудового стажу позивача за спірний період1. Зазначимо, що тут суд має на увазі п. 2.6 Iнструкції №58, де йдеться про виявлення неправильного або неточного запису у такій ситуації та його виправлення. Тобто виходить, що суд натякає, що запис із нечіткою печаткою є неправильним або неточним;

— відповідно до Постанови №301 відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, тому недотримання правил ведення трудової книжки може мати негативні наслідки саме для особи, яка допустила такі порушення, а не для особи, яку зазначено, а отже, й не може впливати на її особисті права2;

1 Постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 18.02.2019 р. у справі №857/4012/18.

2 Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 22.07.2019 р. у справі №580/993/19.

— суд критично оцінює неврахування вказаного періоду до трудового стажу позивача, ґрунтуючись лише на нечіткому відбитку печатки підприємства, проставленому у трудовій книжці позивача при прийнятті його на роботу, позаяк працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві та, своєю чергою, неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства. Це не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком на загальних підставах. Наведене повною мірою узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеній у постанові від 21.02.2018 р. у справі №687/975/17. Також зазначимо, що трудовим законодавством України не передбачено обов'язку працівника здійснювати контроль за веденням обліку та заповненням роботодавцем, іншими органами трудової книжки. Тож працівник не може відповідати за негативні наслідки порушення порядку заповнення його трудової книжки1.

1 Рішення Вінницького окружного адмінсуду від 06.11.2018 р. у справі №0240/3105/18-а.

Суди також посилалися на висновок, зазначений у постанові Верховного Суду від 17.07.2018 р. у справі №220/989/17, відповідно до якого підставою для призначення пенсії є стаж роботи, а не дотримання всіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. ПФУ не взято до уваги, що не всі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.

Крім того, деякі суди наголошували, що відповідно до п. 1 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів — довідок, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

З огляду на все наведене вище доходимо такого висновку: з Iнструкції №58 однозначно не випливає, що нечітка печатка є неправильним чи неточним записом. Немає також офіційних роз'яснень із цього приводу. Втім, зважаючи на наявну судову практику, а саме — фахівці ПФУ упереджено ставляться до нечіткої печатки, радимо або нічого не виправляти, або поруч із нечіткою печаткою поставити чітку. При цьому обов'язково потрібно надати працівникові довідку, що він справді відповідний період пропрацював на відповідній посаді на такому підприємстві. Про таку довідку говорять і суди, і регіональні ПФУ. Просто радимо надати її працівникові відразу, а не тоді, коли в нього виникнуть спори з ПФУ.

Ми вважаємо, що не можна вважати запис у трудовій з нечіткою печаткою неправильним чи неточним, хоча в одному із судових рішень суд на це натякає. Також доречно з цим питанням звернутися до Мінсоцполітики, аби дізнатися його актуальну позицію щодо цього.

Наостанок нагадаємо, що відповідно до змін законодавства з листопада 2014 року мати печатку не обов'язково. А тому СГ повинен засвідчувати печаткою тільки в тому випадку, якщо вона у нього є. Якщо ж печатки немає, то записи в трудовій книжці засвідчує особа, відповідальна за ведення трудових книжок, тільки своїм підписом. Аналогічну позицію займає і Мінсоцполітики (див. листи від 03.12.2015 р. № 492/06/186-15 та від 29.06.2016 р. № 3475/0/10-16/06).

Нормативна база

  • Постанова №301 — Постанова КМУ від 27.04.93 р. №301 «Про трудові книжки працівників».
  • Порядок №637 — Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджений постановою КМУ від 12.08.93 р. №637.
  • Iнструкція №58 — Iнструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Мінпраці, Мін'юсту, Мінсоцзахисту населення від 29.07.93 р. №58.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру