Два ФОПи — платники ЄП орендують одне приміщення (один ФОП з РРО, торгує електропобутовою технікою, інший — без РРО). У договорах оренди не зазначено конкретну територію, просто наведено квадратуру орендованої площі кожного. Як убезпечитися ФОПу без РРО під час перевірки?
Кожен із ФОпів укладає з власником приміщення окремий договір оренди. Предметом договору оренди є частина приміщення (слід уточнити кількість кв. м) і в цьому жодних порушень немає. ФОПи можуть працювати у спільно орендованому приміщенні. Проте з огляду на ч. 1 ст. 760 ЦКУ предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні. Відповідно, рекомендуємо розподілили орендоване приміщення в натурі, в тому числі місце зберігання/реалізації товару, що продається кожним з ФОПів.
До договору оренди додається план приміщення, у якому зазначають частину та площу щодо кожного орендаря. План такого розподілу в натурі є додатком до кожного договору і підписується кожною стороною.
Правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлює Закон про РРО1. Дія закону поширюється на всіх СГ, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (розрахунки платіжними картками). Встановлення норм щодо незастосування РРО в інших законах, крім ПКУ, не допускається.
1 Закон від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Згідно з п. 296.10 ПКУ, РРО не застосовуються платниками ЄП: 1-ї групи; 2-ї — 4-ї груп (фізособи-підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу 1 млн грн застосування РРО є обов'язковим. Застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації СГ як платника ЄП.
Зверніть увагу!
Ці норми не поширюються на платників ЄП, які реалізують технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарські засоби та вироби медичного призначення, за переліком, затвердженим постановою КМУ від 16.03.2017 р. №231.
Враховуючи вимогу обов'язкового застосування РРО у разі продажу технічно складних побутових товарів і сусідство двох підприємців, важливо, щоб кожен із продавців мав підтвердні документи на товар. Тільки документальне підтвердження, хто є власником побутових товарів, дозволить уникнути дискусій із податковими органами.
I хоча облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації не стосується підприємців — платників ЄП, не зареєстрованих платниками ПДВ (п. 12 ст. 3 Закону про РРО), вважаємо, що в цьому випадку такий облік треба вести, бо це єдиний варіант підтвердити, хто є власником товару.
Крім того, підприємець, який застосовує РРО, перед початком продажу товару повинен здійснити у ЦСО попереднє програмування найменування товару, цін товарів та обліку їх кількості.
Отже, у змальованій ситуації підприємцям обов'язково треба мати підтвердні документи на походження товару, який є у місці реалізації. Зокрема, договори купівлі-продажу тощо, які укладено між ФОПом і постачальником, товаросупровідні документи (ТТН), накладні, у яких зазначено назву та кількість товару.
Рекомендуємо платнику ЄП, який здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, вести щомісячний облік за такими даними:
— залишок на початок місяця;
— кількість товару, що надійшов протягом місяця;
— товар, реалізований протягом місяця;
— залишок на кінець місяця.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»