• Посилання скопійовано

Критерії ризиковості визнано незаконними

При блокуванні реєстрації ПН/РК ДФС проводить моніторинг щодо ризиковості та податкової історії платника ПДВ, який надіслав ці документи до ЄРПН. Та Окружний адмінсуд м. Києва1 зобов'язав ДФС відкликати лист від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18, у якому ці критерії та показники було визначено.

Нагадаємо, що згідно з п. 5 та 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2018 р. №117 (далі — Порядок №117), ПН та РК, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність до Критеріїв ризиковості платника податку, Критеріїв ризиковості здійснення операцій та показників позитивної податкової історії платника податку. Докладніше про це «ДК» писав у статті «Нові критерії блокування ПН/РК» у №14-15/2018.

1 Рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 26.04.2019 р. у справі №640/1240/19.

Якщо за результатами моніторингу платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає Критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких ПН/РК зупиняється. А критерій, за яким було прийнято рішення, зазначається у квитанції щодо блокування ПН та РК, яка надсилається платнику.

Як мали бути встановлені критерії/показники?

За п. 10 Порядку №117 Критерії ризиковості платника податку, Критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, має визначити ДФСУ та надіслати на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Тобто Порядок №117 не вимагає затвердження критеріїв/показників у вигляді нормативно-правового акта.

Але Державна регуляторна служба вважає, що документ про такі критерії/показники, який має погодити Мінфін, є документом регуляторного характеру, та поставила під сумнів правомірність їх застосування на підставі листа ДФСУ без затвердження відповідного наказу.

Мінфін у відповідь розробив проект наказу «Про затвердження Критеріїв ризиковості платника податку, Критеріїв ризиковості здійснення операцій та Переліку показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку» та 3 липня 2018 року направив його до ДРСУ на погодження.

Цей самий проект наказу 5 вересня ДРСУ розглянула і рішенням від 23.08.2018 р. №361 погодила. «ДК» писав про це у статті «Критерії блокування ПН/РК: старе по-новому» в №38/2018. Проте цей наказ так і не було затверджено.

А 13 листопада 2018 року ДФСУ оприлюднила затверджені в. о. голови ДФС Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій, визначені відповідно до вимог п. 10 Порядку №117.

Отже, податківці й досі користуються критеріями, затвердженими листом від 5 листопада.

I от один із платників ПДВ звернувся до Окружного суду м. Києва з метою:

— визнати протиправними дії ДФС щодо запровадження для використання регіональними підрозділами ДФС України критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН листом від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18;

— зобов'язати відповідача відкликати лист від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18 «Критерії ризиковості платника податків» як такий, що не підлягає виконанню.

Суд став на бік платника ПДВ!

У коментованому рішенні зауважено, що зазначені Критерії ризиковості платника податку не затверджено нормативним актом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам п. 10 Порядку №117.

Наявний у матеріалах справи лист Мінфіну від 31.10.2018 р. №26010-06-5/28170, згідно з яким «Міністерство фінансів України погоджує критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, надіслані листом Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 р. №3104/4/99-99-07-05-04-13, за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця», суд вважає неналежним доказом погодження Критеріїв ризиковості платника податку, викладених у листі №4065/99-99-07-05-04-18.

Підставою для такого рішення стало таке:

— із зазначеного листа неможливо встановити, що він стосується Критеріїв ризиковості платника податку, викладених у листі №4065/99-99-07-05-04-18;

— п. 10 Порядку №117 передбачено право Мінфіну або погодити, або надіслати ДФС на доопрацювання надіслані на погодження Критерії ризиковості платника податку. При цьому не передбачено право Мінфіну погоджувати такі критерії з умовами. Доказів дотримання ДФС умов погодження Мінфіном таких критеріїв матеріали справи не містять.

До того ж суд наголосив, що Критерії ризиковості платника податку мають ознаки регуляторного акта, оскільки встановлюють норми права, передбачають неодноразове їх застосування щодо невизначеного кола осіб та здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб'єктів господарювання.

Позаяк ці критерії не було затверджено за Порядком, то вони вважаються такими, що не набрали чинності і не можуть бути застосовані.

Суд вирішив:

1. Визнати протиправними дії ДФСУ, що полягають у запровадженні для використання регіональними підрозділами ДФС України Критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН листом від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18.

2. Зобов'язати ДФС відкликати лист від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18 як такий, що не підлягає виконанню.

Які наслідки для платників ПДВ має це рішення?

По-перше, це ще висновок Окружного адмінсуду, який можна оскаржити. Тому ДФС має право подати апеляційну скаргу на рішення суду протягом 30-ти днів з дня його проголошення. Якщо ж апеляції від ДФС не буде, то ДФС повинна діяти за судовим рішенням та відкликати свій лист.

Отже, ми уважно стежимо за подальшими діями податківців і обов'язково повідомимо в наших новинах про те, чим закінчиться ця конкретна справа.

По-друге, навіть якщо ДФС відкличе свій лист, то постає питання щодо долі вже заблокованих на підставі цих критеріїв ПН та РК. Про це в коментованому судовому рішенні немає ні слова.

Звісно, не виключено варіант, що ДФС самостійно вирішить розблокувати такі ПН/РК, оскільки критерії, за якими їх реєстрацію було зупинено, як бачимо, визнані такими, що не мали застосовуватися. Та можливо, що лист буде відкликано, а ПН/РК так і залишаться заблокованими. I тоді доля кожної такої ПН/РК вирішуватиметься в індивідуальному порядку, тобто через суд.

Якщо ДФС їх самостійно не розблокує, то будь-який платник ПДВ факт відкликання критеріїв зможе використати як додатковий доказ у разі судового оскарження рішень ДФС щодо блокування ПН та РК.

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру