• Посилання скопійовано

Оновлено критерії блокування ПН/РК

Постановою №3911 внесено зміни до Постанови КМУ від 21.02.2018 р. №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Чим це пояснюють

У прес-релізі, опублікованому на Урядовому порталі, сказано, що аналіз практичного застосування Порядку №117 свідчив про ймовірність штучного використання несумлінними платниками податку таких ознак (ідеться про затверджені Порядком №117 ознаки неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у ПН/РК, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов'язку). Тому з метою попередження безпідставного уникнення зупинки реєстрації податкових накладних, штучного формування податкового кредиту актом скориговано відповідні ознаки.

1 Постанова КМУ від 24.04.2019 р. №391 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №117», чинна з 11.05.2019 р.

КМУ вважає, що це забезпечить підвищення ефективності роботи контролюючих органів, не спричиняючи при цьому додаткового тиску на добросовісний бізнес.

Додаткові умови для негайної реєстрації ПН/РК

Додано додаткову умову для застосування «відсікаючої» ознаки за пп. 2 п. 3 Порядку №177 у вигляді обсягу постачання товарів/послуг (менше 500 тис. грн): сума ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України), сплаченого у попередньому місяці, має перевищувати 20 тис. грн. Тож такі умови перекривають можливість негайної реєстрації ПН/РК у малого й мікробізнесу, у якого не завжди є сплата 20 тис. грн ПДВ за місяць.

Також модифіковано умову застосування «відсікаючої» ознаки за пп. 3 п. 3 Порядку №177.

Нагадаємо, що таке «відсікаюча» ознака. Згідно з п. 3 Порядку №117, ПН/РК не підлягає моніторингу і підлягає негайній реєстрації в ЄРПН за відповідності хоча б одній з трьох ознак, визначених цим пунктом:

1) ПН/РК не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від ПДВ;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в ПН/РК (крім РК, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК, становить менше 500 тис. грн за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем — платником податку, не перевищує 50 тис. грн, сума ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. грн, та керівник — посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

— загальна сума ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена за останні 12 к. м., що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано ПН/РК на реєстрацію в ЄРПН, становить більше 400 тис. грн;

— одночасно значення показників D та P, розрахованих у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < Pм х 1,4.

Виділений у п. 2 і 3 текст є новими критеріями, внесеними Постановою №391. Значення показників D та P тут не розглядаємо, бо вони не змінилися, а загалом про умови блокування ПН/РК «ДК» напише в наступному номері. Але бачимо, що не підлягають негайній реєстрації ПН/РК платників податку, які за попередній місяць сплатили менше 20 тис. грн ПДВ (включно), — тобто тих, у кого обсяг оподатковуваних операцій становить до 100 тис. грн. I навіть якщо платником ПДВ буде дотримано податкове навантаження у розмірі понад 5%, то для негайної реєстрації ПН/РК мала би виконуватися ще одна умова — сплата ПДВ за останні 12 календарних місяців на рівні понад 400 тис. грн (тобто в середньому 33,3 тис. грн в місяць). Iнакше ПН/РК підлягають моніторингу.

Нагадаємо: це означає, що такі ПН/РК перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. Відповідність критеріям ризиковості платника податку є блокуючою ознакою. За відповідності критерію ризиковості здійснення операцій ПН/РК блокується лише в тому випадку, якщо платник податку не має позитивної податкової історії.

Додаткові критерії

Однакові за змістом зміни внесено до пунктів 23 та 28 Порядку №117. Пункт 23 визначає, коли комісія регіонального рівня приймає остаточне рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК, яке надсилається відразу платнику ПДВ, а коли таке рішення надсилається спершу до комісії центрального рівня. Розмежовуючим критерієм досі був обсяг постачання, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці, — 30 млн грн. Тепер додався ще один критерій, причому зверніть увагу — у першому випадку (остаточне рішення) цей критерій є обов'язковим додатковим, а в другому (пересилання рішення до центральної комісії) він може бути самостійним. Iдеться про відповідність критеріям ризиковості платника податку (див. «ДК» №20/2019), причому для прийняття остаточного рішення регіональною комісією платник ПДВ має не відповідати цим критеріям, а якщо він їм відповідає (є ризиковим), то остаточне слово — за центральною комісією.

Оскарження рішень комісій

Згідно зі змінами в п. 27 Порядку №117 оскаржити в адміністративному порядку тепер можна лише рішення регіональної комісії (можливість його судового оскарження, природно, збереглася), а от рішення центральної комісії оскаржуватиметься тільки в суді.

Те саме стосується пункту 28, який встановлює, що реєструються ПН/РК, щодо яких не прийнято і не зареєстровано регіональної комісією рішення протягом 5 р. д., а центральною — протягом 7 р. д.

Iнші зміни

З Порядку №117 вилучено пункт 25, який стосувався тестового періоду.

Решта змін — технічні. Так, посилання на Закон про ЕЦП замінено посиланням на Закон про електронні довірчі послуги. У новій редакції викладено додаток 1 «Реєстр податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена». Додано два нові додатки:

додаток 4 «Рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість»;

додаток 5 «Рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість».

Крім того, зазнали незначних змін ще два порядки, затверджені Постановою №117. А саме:

— у Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, уточнено, що розгляд скарг на рішення комісій регіонального рівня здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну;

— у Порядку роботи комісій уточнюється, що комісії контролюючих органів також приймають рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника ПДВ, а комісія центрального рівня розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

Оцінка змін

На жаль, ми не можемо оцінити зміни за Постановою №391 як позитивні для платників податку, особливо мікро- й малого бізнесу. Це цілком фіскальні зміни, які суперечать одному з головних принципів юриспруденції — принципу презумпції невинуватості, фіскальним аналогом якого є передбачений ПКУ принцип презумпції правомірності рішень платника податку. Зрештою, суперечить цьому принципу весь Порядок №117 загалом, зі змінами чи без.

Андрій ПОРИТКО, головний редактор

До змісту номеру