В IПК ДФСУ від 22.03.2019 р. №1203/6/99-99-15-03-02-15/IПК (див. «ДК» №14/2019) розглянуто питання щодо визначення суми ПДВ при ліквідації основних виробничих або невиробничих засобів (далі — ОЗ) та документального підтвердження такої операції.
Положення цієї IПК збігаються з Узагальнюючою податковою консультацією щодо документального підтвердження знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів, затвердженою наказом Мінфіну від 03.08.2018 р. №673, про яку згадано в цій IПК.
Нагадаємо, що не може бути притягнуто до відповідальності, включаючи фінансову (штрафні санкції та/або пеня), платника податків, який діяв відповідно до IПК, наданої йому у письмовій формі, а також узагальнюючої податкової консультації, за діяння, що містить ознаки податкового правопорушення, зокрема на підставі того, що надалі така податкова консультація була змінена або скасована (п. 53.1 ПКУ).
Отже, висновки ДФС цілком передбачувані: при ліквідації ОЗ у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках ліквідації без згоди платника податку, в т. ч. при викраденні, податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, якщо факт знищення або зруйнування документально підтверджується відповідно до законодавства.
Такими документами можуть бути:
— сертифікат Торгово-промислової палати України;
— акт, який засвідчує факт пожежі;
— дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення;
— витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань;
— інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення виробничих або невиробничих ОЗ.
У разі ліквідації ОЗ у зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, унаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов'язання з ПДВ за умови подання контролюючому органу належним чином оформленого акта на списання ОЗ:
— або за формою, встановленою наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352;
— або в довільній формі, за умови що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.
При цьому документ на списання ОЗ незалежно від форми має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.
Нагадаємо, що первинним є документ, який містить відомості про господарську операцію. Він може бути складений у паперовій або в електронній формі та повинен мати обов'язкові реквізити, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.
ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення виробничих або невиробничих ОЗ.
У зв'язку з цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу в один із наведених способів:
— особисто або уповноваженою на це особою;
— поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
— засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Iнформація, що надійшла від платників податків про фінансово-господарські операції платників податків, використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу на підставі пп. 72.1.1.3 ПКУ.
Олена БОНДАРЕНКО, «Дебет-Кредит»