Покупець під час купівлі товару у ФОП-«загальносистемника» здійснив оплату з використанням платіжної картки. Продавець видав фіскальний чек РРО та термінальний чек оплати за товар. Через певний час покупець повернув придбаний товар. Чи повинен продавець вимагати, крім фіскального чека РРО, ще термінальний чек оплати, щоб провести повернення товару?
Приймання від покупця платіжних карток — це розрахункова операція, і вона потребує застосування РРО. Як ми пам'ятаємо, ст. 2 Закону про РРО дає досить широке визначення терміна «розрахункова операція»: це і приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а в разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця. За своєю природою оплата товару платіжною карткою є безготівковою операцією. Пунктом 1.4 Iнструкції про безготівкові розрахунки №22 до складу безготівкових розрахунків віднесено перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізосіб коштів, унесених ними готівкою до каси банку, на рахунки отримувачів коштів. Безготівковий продаж звільнено від РРО (п. 12 ст. 9 Закону про РРО1), і хоча розрахунок платіжними картками підпадає під це поняття, не застосовувати РРО у цьому випадку нам не дає п. 1 ст. 3 Закону про РРО: СГ, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі із застосуванням платіжних карток у сфері торгівлі, зобов'язані застосовувати РРО.
Податківці у ЗIР (підкатегорія 109.02, запитання «Яким чином здійснюється повернення готівки, яка була перерахована СГ у безготівковій формі?») пояснюють: «Якщо передоплата за товар (послуги) здійснювалась у безготівковій формі (саме випадок із розрахунком платіжною карткою. — Ред.), то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) здійснюється у безготівковій формі через установу банку або у разі готівкової форми розрахунків чи застосування банківської платіжної картки — із застосуванням РРО з оформленням відповідного розрахункового документа».
Отже, у цьому випадку повернення товару слід провести через РРО з оформленням відповідного фіскального чека.
Для повернення товару покупець повинен скласти заяву у двох примірниках про розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми. Затвердженої форми такої заяви немає, тож достатньо скласти її у довільній формі (п. 30 Правил №1042). Проте на примірнику заяви покупця продавець ставить відмітку про прийняття до розгляду вимог, зазначених у заяві, дату приймання документа, прізвище, ініціали та посаду працівника, який прийняв заяву. Другий примірник заяви залишається у продавця, що задовольняє вимоги покупця.
1 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
2 Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. №104.
Повернення коштів покупцеві можливе лише після пред'явлення ним розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Отже, для повернення коштів покупець зобов'язаний пред'явити розрахунковий документ (якщо розрахунки проводилися через РРО — фіскальний чек). Iнакше покупець не матиме підстав для повернення коштів. На нашу думку, вимагати термінального чека оплати в цьому випадку немає потреби.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор