• Посилання скопійовано

Новорічний ярмарок

Напередодні новорічних свят виникає можливість не тільки ознайомити покупців зі своєю продукцією, а й налагодити партнерські відносини. У будь-якому разі кожна операція повинна оформлюватися належним чином. Власне про документальне оформлення та про облік такого заходу і піде мова.

Документальне оформлення

Враховуючи визначення, витрати, пов'язані з організацією та участю у ярмарку, є витратами на збут, а збутовий характер таких витрат обумовлено самою метою, з якою підприємство бере участь у заході, що має підтверджуватися документально.

Для підприємства, яке прийняло рішення взяти участь у ярмарку, першим документом, що свідчитиме про збутовий характер та зв'язок із господарською діяльністю, буде виданий керівником наказ (розпорядження) про участь у ярмарку.

Що слід писати у наказі про участь у ярмарку

У наказі (розпорядженні) зазначаються:

— мета участі у заході (обґрунтування «з рекламною метою»);

— термін проведення заходу;

— місце проведення;

— особи, відповідальні за участь у заході;

— якщо планується рекламна роздача зразків товарів, — асортимент і кількість, прізвища працівників, відповідальних за роздачу товарів.

Участь у ярмарку зазвичай оформляється договором із його організатором (або треба мати рахунок, в якому буде зазначено суму за послуги від організатора ярмарку), а надалі підтверджуватиметься актом наданих організаційних послуг.

Перед участю у ярмарку не завадить розробити бюджет заходу.

Складові бюджету на участь у ярмарку

Як правило, бюджет на участь у ярмарку включає:

— плату за участь (організаційний внесок, оренда площі, інформація в офіційному каталозі ярмарку, розміщення логотипа фірми у каталозі, вартість реклами в офіційному каталозі ярмарку, розміщення реклами, робоче місце, додаткове обладнання за потреби тощо);

— обладнання (якщо воно не орендується в організатора);

— витрати на виготовлення рекламних матеріалів (прайси, листівки, брошури тощо);

— зразки товарів для роздачі з рекламною метою, рекламні матеріали тощо;

— транспортування (власними силами або послуги транспортної організації);

— відрядження працівників, якщо ярмарок проходить в іншому населеному пункті (не слід забувати про складання наказу про відрядження, який є одним із документів, за яким визначається сума добових).

Заздалегідь слід визначити асортимент товару, призначеного для безоплатної роздачі з рекламною метою, та документально оформити.

Після закінчення заходу відповідальні особи, які брали участь у заході, складають Звіт про участь у ярмарку. У звіті зазначають усі витрати на підготовку та участь у заході, які повинні підтверджуватися документально.

Якщо ярмарок проводиться на значній відстані від місця розташування підприємства, відповідальні працівники скеровуються у відрядження. Особи, відряджені на ярмарок, після його закінчення подають до бухгалтерії первинні документи, що засвідчують вартість витрат, та складають Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт.

Визначення терміна

Ярмарок — захід, безпосередньо пов'язаний з роздрібною або оптовою торгівлею, що проводиться регулярно в певному місці та у визначений строк.

Постанова КМУ від 22.08.2007 р. №1065

Як оформити передачу товару для ярмарку

Передачу товару для ярмарку з наступним безоплатним розповсюдженням або/та продажем, а також роздачу візиток, флаєрів, буклетів із рекламною метою слід оформити документально.

Як уже згадувалося вище, про безоплатну роздачу товарів з рекламною метою слід зазначити в наказі (розпорядженні). Варто також уточнити, який саме товар роздається безоплатно, його кількість та вартість. А от після закінчення ярмарку відповідальні особи повинні скласти звіт про виконання (розпорядження), в якому уточнюється кількість розданих товарів.

Передачу товару зі складу відповідальній особі оформлюють документом, що підтверджує передачу однією стороною таких активів та прийняття їх іншою стороною в уточненій номенклатурі та кількості. Таким документом можуть бути акти приймання-передачі, видаткова накладна або накладна за формою №М-111. Такий документ складається у двох примірниках та підписується особою, яка передає зазначені запаси, та їх отримувачем. Згодом на підставі звіту та накладної, яка підтверджує кількість переданих товарів, їх списують (про що далі).

1 Затверджена наказом Мінстату від 21.06.96 р. №193.

Нагадаємо, що на низку товарів, які продаються на ярмарку, слід мати сертифікати відповідності та документи, що засвідчують якість продукції, висновки санітарно-гігієнічної експертизи тощо.

Торгівля на ярмарку за готівку

Відповідно до ст. 10 Закону про РРО та п. 3 Переліку №1336 (затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. №1336), учасник виставки-продажу (ярмарку) під час роздрібної торгівлі може здійснювати розрахункові операції без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій1. Реєстрація РК та КОРО здійснюється не пізніше двох робочих днів з дня отримання реєстраційної заяви, проте від себе рекомендуємо не зволікати і подати книги та заяву раніше від дати початку ярмарку. РК використовується на кожному місці проведення розрахунків. Заповнюється спочатку корінець РК, потім відривна частина РК (за винятком квитанцій, де вартість товару зазначена попередньо шляхом проштамповування чи друкарським способом), при цьому зазначені в корінці та у відривній частині суми розрахунків повинні бути ідентичними. Відривна частина відокремлюється від корінця по лінії відриву та видається покупцеві.

Щоправда, право не використовувати РРО застосовується з певним обмеженням. Граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг) не повинен перевищувати 200 тис. грн на одного суб'єкта господарювання. Тому якщо у підприємства граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій більший за таку суму, потрібні: наявність поставленого на тимчасовий облік РРО, реєстраційне посвідчення, довідка про опломбування, розрахункова книжка, книга обліку розрахункових операцій, застосування яких при здійсненні торговельної діяльності є обов'язковим2.

1 Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

2 Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Зверніть увагу!

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про РРО, при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва (крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту) підприємствами всіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств із оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються. До речі, касою вважається не лише приміщення підприємства, а й місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів. Тому, приміром, видавництво (яке не є торговим підприємством і основний код КВЕД якого 58.11 «Видання книг»), на наш погляд, може продавати свою продукцію за готівку з обов'язковим проведенням таких розрахунків через оформлення касового ордера та касової книги незалежно від річних обсягів продажу товарів.

Під розрахунковою операцією розуміється продаж товарів (послуг) за готівку або з розрахунком платіжною карткою.

Бухгалтерський та податковий облік

У бухгалтерському обліку витрати, пов'язані з виставково-ярмарковою організацією, відносять до витрат на збут. У п. 19 П(С)БО 16 наводиться перелік витрат, пов'язаних з операційною діяльністю підприємства, які не включають до собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг), а відносять до витрат на збут, серед яких витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг). На рахунку 93 «Витрати на збут» ведуть облік витрат, пов'язаних зі збутом продукції, товарів, робіт і послуг.

Бухгалтерський облік вибуття товарів (продукції) при їх безоплатній роздачі ведуть відповідно до П(С)БО 9. Якщо підприємство передає власну продукцію, зрозуміло, що списання проводять за кредитом рахунку 26 «Готова продукція», якщо передаються товари — за кредитом рахунку 28 «Товари». Проте якщо, приміром, підприємство придбало продукцію лише з рекламною метою безоплатної передачі, то рекомендуємо оприбутковувати і списувати запаси за субрахунком 209 «Iнші матеріали». Адже такі активи не утримуються для подальшого продажу, а на рахунку 28 «Товари» ведеться облік руху ТМЦ, що надійшли на підприємство з метою продажу.

Продаж власної продукції чи товарів на ярмарку відображається класично:

— Д-т 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками» К-т 70 «Доходи від реалізації» — визнано дохід від реалізації;

— Д-т 70 «Доходи від реалізації» К-т 641 «Розрахунки за податками» — нарахована сума ПЗ з ПДВ;

— Д-т 90 «Собівартість реалізації» К-т 26 «Готова продукція» (28 «Товари») — списано балансову вартість активів.

Особливу увагу слід звернути на оподаткування ПДВ у разі дарування потенційним покупцям своєї продукції (товарів) на ярмарку. Враховуючи пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів — це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж чи дарування. Тому, за нормою п. 188.1 Кодексу, у платника ПДВ виникає обов'язок нарахувати ПЗ з ПДВ.

У разі дарування з рекламною метою власної продукції на ярмарку податкові зобов'язання будуть нараховуватися тільки за вимогою абз. 2 п. 188.1 ПКУ. У цьому разі платник ПДВ складає дві ПН: одну — на нульову вартість постачання за абз. 1 п. 188.1 ПКУ, а другу — на суму перевищення ціни придбання (звичайної ціни, якщо йдеться про власну продукцію) над ціною постачання за абз. 2 п. 188.1 ПКУ.

Доволі часто для залучення покупців на ярмарках проводять різноманітні розіграші, і якщо продукція (товар) дарується фізособі персоніфіковано, тоді підприємство (або підприємець) виконує функції податкового агента. Отже, слід звернути увагу на утримання ПДФО та військового збору. У разі дарування певним фізособам ПДФО та військовий збір треба сплатити за нормою пп. 168.1.4 ПКУ до бюджету протягом трьох банківських днів з дня, що настає за днем такого нарахування. Сплачують ці суми за місцезнаходженням податкового агента.

База для ПДФО визначається з урахуванням коефіцієнта за п. 164.5 ПКУ (у 2017 році коефіцієнт становить 1,219512). До військового збору коефіцієнт не застосовується, і тому базою для утримання цього збору буде звичайна ціна (у розумінні пп. 14.1.71 ПКУ). Зверніть увагу: якщо вартість подарунка окремій фізособі не перевищує у 2017 р. 800,00 грн (у 2018 р. — 930,75 грн), такий дохід не оподатковується ПДФО та військовим збором згідно з пп. 165.1.39 ПКУ. Проте у формі №1ДФ нарахування доходу слід відобразити з ознакою доходу «160».

Приклад Підприємство «Хайтек» прийняло рішення про участь у новорічному ярмарку. У рахунку від організатора ярмарку зазначено вартість участі — 3600 грн, у т. ч. ПДВ — 600 грн.

Витрати учасника:

— плата за участь — 3600 грн;

— оренда обладнання у сторонньої організації — 600 грн (з ПДВ);

— виготовлення рекламних матеріалів (прайси, буклети) у сторонній організації — 1200 грн (з ПДВ);

— транспортні послуги — 800 грн без ПДВ.

Під час ярмарку проведено розіграш, за результатами якого двом фізособам подаровано власну продукцію підприємства «Хайтек» у кількості 2 шт. (звичайна ціна такої продукції — 200 грн за 1 шт.).

Керівник підприємства видав наказ про участь у ярмарку, ярмарок триває три дні. Відділ маркетингу склав бюджет заходу.

Визначено асортимент власно виготовленого товару, призначеного для безоплатної роздачі, та документально оформлено (наказом, накладними, звітом, після закінчення — актом списання).

На ярмарку реалізовано власної продукції на суму 8880 грн, у т. ч. ПДВ — 1480 грн.

Відображення операцій в обліку підприємства показано у таблиці.

Таблиця

Облік у підприємства — учасника ярмарку


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума, грн Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т К-т Збільшення Зменшення
Оплата за участь у ярмарку
1. Перераховано аванс організатору 371 311 3600,00
2. Нараховано ПК з ПДВ 641 644 600,00
3. Отримано акт надання послуг 93 631 3000,00
4. Відображено ПК 644 631 600,00
5. Відображено зарахування заборгованостей 631 371 3600,00
Оренда обладнання у сторонньої організації
1. Перераховано аванс сторонній організації 371 311 600,00
2. Відображено ПК 641 644 100,00
3. Отримано обладнання 01* 2000,00
Транспортні витрати
1. Отримано акт наданих послуг від підприємця 93 685 800,00
Виготовлення рекламних матеріалів та розповсюдження матеріалів і власної продукції
1. Отримано за накладною рекламні матеріали (прайси, буклети) 209 631 1000,00
2. Відображено ПК з ПДВ 641 631 200,00
3. Сплачено постачальнику 631 311 1200,00
4. Розповсюджено власними силами прайси, буклети відповідно до звіту та акта списання 93 209 1000,00
5. Передано для рекламної роздачі власну продукцію підзвітній особі за накладною (2 шт.) 26/підзвітна особа 26 400,00
6. Безоплатно роздано продукцію фізособам (2 шт. х 200 (ЗЦ) = 400) без ПДВ 93 26/підзвітна особа 400,00
7. Нараховано ПЗ з безоплатно наданої продукції
(200 шт. х 2 : 5 = 80)
93 641 80,00**
Продаж власної продукції
1. Реалізовано власну продукцію 361
301
701
361
8880,00
2. Відображено ПЗ з ПДВ 701 641 1480,00
3. Собівартість власної продукції (сума умовна) 901 26 5600,00
* Прийняті в оперативну оренду основні засоби зараховуються на позабалансовий рахунок 01 «Орендовані необоротні активи» за балансовою (залишковою) і первісною вартістю орендодавця, що зазначається в договорі операційної оренди.
** База для ПДВ визначається за абз. 2 п. 188.1 ПКУ.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру