Iз 2015 року ми всі вже навіть скучили за узагальнюючими податковими консультаціями. Ми справді сподіваємося, що УПК матимуть більш виважену позицію, будуть якісніше підготовлені, на противагу відповідям у ЗIР, і будуть справді дієвим механізмом спілкування бізнесу та держрегуляторів.
Пункт 52.6 ПКУ обіцяє, що Мінфін буде проводити періодичне узагальнення індивідуальних податкових консультацій, а також аналізувати обставини, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, шляхом надання УПК.
3 листопада 2017 року набрав чинності Порядок №8111. Норми п. 2 цього документа зобов'язують податківців щокварталу, не пізніше 5 числа місяця, що настає за кожним календарним кварталом, надавати Мінфіну узагальнену інформацію про результати практичного застосування законодавства з питань оподаткування, з питань сплати єдиного внеску.
1 Порядок надання узагальнюючих податкових консультацій, затверджений наказом Мінфіну від 27.09.2017 р. №811.
Нагадаємо, в чому суть УПК. Природа УПК полягає в тому, що вона звільняє від відповідальності, в тому числі фінансової (штрафні санкції та/або пеня), за будь-яке правопорушення, вчинене у межах висновків такої консультації, зокрема на підставі того, що надалі така податкова консультація була змінена або скасована.
Обов'язкові реквізити УПК наведені у п. 1 розд. III Порядку №811. До речі, в УПК можуть бути наведені навіть приклади для окремих ситуацій, які гіпотетично можуть бути у платників податків (п. 3 розд. III Порядку №811). УПК може містити відповідь на кілька різних запитань, об'єднаних спільною темою. Усі без винятку УПК будуть затверджуватися наказом Мінфіну і публікуватися на його офіційному сайті протягом 5 календарних днів з дня їх надання (п. 52.6 ПКУ, п. 3 розд. I Порядку №811).
За аналогією до IПК, УПК може бути оскаржена у судовому порядку. Раптом суд скасує наказ, що затверджував УПК, — це може бути приводом, аби відповідальний підрозділ ініціював позачергове засідання Експертної ради. Мета такого позачергового засідання — отримання рекомендацій та пропозицій Експертної ради щодо розроблення нової узагальнюючої податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Протягом 30 календарних днів від дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження УПК Мінфін має опублікувати нову УПК з урахуванням висновків суду (п. 3 розд. IV Порядку №811, абз. 3 п. 53.2 ПКУ).
По суті, УПК є чинною до моменту визнання наказу Мінфіну про її затвердження таким, що втратив чинність, або скасування судом такого наказу Мінфіну. Допоки цих подій немає, УПК формально діє: і рік, і два... і десять років.
Кореляція УПК з IПК. Враховуючи часом принципово різні погляди ДФСУ та Мінфіну на деякі питання, не виключена можливість суперечностей між IПК та УПК. Якщо положення IПК суперечать приписам УПК, застосовуються положення УПК. Платник податків та/або податковий агент, які діяли у межах IПК, не звільняються від обов'язку сплати ПЗ, визначеного ПКУ (останній абзац п. 53.1 ПКУ), але без штрафу та пені: абз. 1 п. 53.1 ПКУ включає штраф та пеню, а приписи останнього абзацу п. 53.1 фінансових санкцій не стосуються! Якщо IПК надалі буде скасована чи змінена, — жодної відповідальності платника податків у цьому випадку не передбачено (за умови, що IПК зареєстрована в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій).
Коли чекати перших УПК? 12 грудня відбулося перше засідання Експертної ради щодо підготовки узагальнюючих податкових консультацій. Першими питаннями, що були винесені на розгляд, стали питання банківського сектору. Роз'яснення цих питань допоможе підвищити якість кредитного банківського портфеля завдяки зменшенню податкових перешкод при роботі банків з проблемними кредитами.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор