Філія була в Луганську. Баланс був один, але філія має код ЄДРПОУ та поточний рахунок. Після захоплення Луганська звідти не приходять жодні звіти про нарахування та виплати. Нині працівники філії судяться з головним підприємством про невиплату зарплати. Чи правомірні їхні претензії до підприємства, адже вони мають довідки про невиплату зарплати на період з 2014 р. до 2016 р., видані невідомою особою (П. I. Б. та підпис як у керівника філії) в Луганську? Як убезпечитися (є сертифікат ТПП про форс-мажор)?
Статус філії та працівники
Чинне законодавство передбачає такі вимоги до створення філії:
1) філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій;
2) філії не є юрособами, вони наділяються майном юрособи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення;
3) керівники філій призначаються юрособою і діють на підставі виданої нею довіреності;
4) відомості про філії юрособи включаються до єдиного державного реєстру.
Водночас, як свідчить практика, наприклад, положення про філію ТОВ затверджують в порядку, передбаченому статутом ТОВ, зокрема протоколом загальних зборів учасників ТОВ. При цьому у тексті положення може бути визначено, що для досягнення мети і здійснення діяльності філія має право наймати працівників. Відповідні повноваження покладаються на керівника філії за довіреністю на період перебування на посаді. Відповідно до довіреності ТОВ може уповноважити керівника філії приймати на роботу, переводити та звільняти з роботи працівників філії, затверджувати структуру, чисельність і штатний розпис філії в межах граничних розмірів тощо.
Отже, філія має окремий рахунок, код ЄДРПОУ, приймає на роботу працівників, самостійно веде облік працівників, нараховує зарплату і подає звітність з ЄСВ та ф. №1ДФ до відповідного органу ДФС за місцем обліку філії.
Оскільки філія береться на облік за своїм місцем розташування, відмінним від юридичної адреси головного підприємства, та самостійно від свого імені укладає угоди, вчиняє правочини (фактично — веде самостійну господарську діяльність), то складаються оригінали первинних документів фінансово-господарської діяльності філії за місцем розташування філії (фактично ми говоримо про порядок обліку відповідно до ст. 8, 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Враховуючи положення ст. 44 ПКУ і те, що головне підприємство та філія мають єдиний баланс, первинні документи мають зберігатися за місцем розташування головного підприємства. А філія щодо своєї діяльності, як наведено в нашій ситуації, надає головному підприємству звіти про виконану роботу.
Працівники, працевлаштовані за час проведення АТО
Враховуючи вищенаведений порядок роботи філії та обміну документами, стає зрозумілим, що ми розподіляємо працівників на дві категорії:
1) працівники, які були працевлаштовані до початку проведення АТО;
2) працівники, що були працевлаштовані під час проведення АТО.
Чому ми розподілили працівників на дві окремі категорії? Річ у тім, що головне підприємство, отримуючи від філії звіти про виконану роботу, так чи інакше володіло інформацією про кількість працівників, розмір фонду оплати праці, розміри відрахувань ПДФО (ВЗ) та нарахувань ЄСВ.
А вже після того як розпочалася антитерористична операція, інформації про майно, матеріали, продукцію, обладнання, інше майно та документи тощо, які були передані філії та які вона мала на своїх складах (в офісі, інших приміщеннях), немає. Вже не кажучи про те, що головне підприємство навіть не має змоги визначити обсяг виконаної роботи.
Принаймні в ситуації, коли працівники, які залишалися на окупованій території, раптово прибувають на контрольовану українськими військами територію України з довідками про нараховану та виплачену зарплату, виникає надто багато запитань.
Водночас не забуваймо про вимогу пп. 168.1.5 ПКУ: якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені ПКУ для місячного податкового періоду.
Аналогічна ситуація і з єдиним соцвнеском (ч. 5 ст. 7 Закону про ЄСВ) та військовим збором (пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
Проте для юросіб, які мають відокремлені підрозділи в зоні АТО, передбачена спеціальна норма: у разі якщо фактичним місцем розташування філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу юридичної особи є тимчасово окупована територія, а місцем розташування відповідної юридичної особи є інша територія України або територія населених пунктів на лінії зіткнення, така юридична особа, відокремлений чи інший структурний підрозділ, уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податки, збори у випадках, передбачених ПКУ, звільняється від відповідальності у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, за весь період проведення антитерористичної операції (п. 38.4 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
За таких умов, на нашу думку, важливо з'ясувати не лише факт виконання роботи за посадою у філії кожного працівника, а й питання сплати податків.
Враховуючи, що повноваження районних ДПI у м. Луганську передані до інших територіальних органів ДФС, то будь-яка інформація щодо обліку працівників філії за їх ДРФОПП та за наявності відрахувань від доходів до бюджету (у т. ч. й подана звітність) може відігравати вирішальну роль.
Хоча з огляду на те, що філія, перебуваючи в зоні АТО, могла не звітувати та не сплачувати податків, головному підприємству доведеться вдатись до пошуку інших доказів «формальності» відомостей щодо виконуваної роботі та перебування на посаді.
Статус довідки про нараховану заробітну плату
Звісно, оскільки справа вже перебуває в суді, на нашу думку, з'ясувати справжність підписів на таких довідках також не завадить. Якщо підприємство має звіти, підписані керівником філії, договори чи інші документи фінансово-господарської діяльності, то експертиза надасть точну інформацію щодо справжності підпису.
Утім, ми не виключаємо, що такі підписи можуть бути й справжніми. У такому разі це вже справа правоохоронних органів.
До речі, експертизі можна піддати не лише довідку про нараховану зарплату, а й накази, записи в трудових книжках, інші документи, які будуть надані працівниками на підтвердження дійсності працевлаштування та виконання роботи за посадою.
Загалом, варто звернути увагу на такі питання всім юрособам, які мають філії в зоні АТО, що не перереєстровані на іншу територію України. Адже більшість судових спорів у нашій країні вирішується на користь працівника, максимально захищаючи його права на працю та отримання заробітної плати, інших гарантій, визначених нормативними документами у сфері праці. Проте не варто забувати, що правова невизначеність зі статусом частини Луганської та Донецької областей може призвести до шахрайських схем з боку осіб, які завдяки АТО отримали доступ до первинних документів та документів фінансово-господарської діяльності багатьох підприємств, філій, представництв, інших структурних підрозділів. I незважаючи на заборони перевірок таких юросіб та їх структурних підрозділів, наявності довідок ТПП про форс-мажор, варто наперед бути готовими до гіршого й отримати консультації фахівців з таких питань.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»