Контролери не полишають надії вивести з тіні максимальну кількість неоформлених трудових відносин. Та перш ніж застосовувати драконівські штрафи за неоформлених працівників, їх ще треба виявити. Отже, маємо порядок обміну інформацією про неоформлених працівників1. Забігаючи наперед, зазначимо, що якихось серйозних та виважених критеріїв ідентифікації неоформлених працівників документ не містить, а запропоновані критерії дають право контролерам віднести до зловмисників кожного другого суб'єкта господарювання.
Коментованим Порядком передбачається, що суб'єктами інформаційного обміну будуть Пенсійний фонд, Держпраці і ДФСУ. ПФУ, як відомо, формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового держсоцстрахування та надає інформацію із цього реєстру. Держпраці забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, а головний податковий орган забезпечує збір та ведення обліку надходжень від сплати ЄСВ, формує та веде реєстр страхувальників із Держреєстру та здійснює заходи із доступу до інформації з нього.
Щиро кажучи, цей документ не може похизуватися системними напрацюваннями та логічним алгоритмом виявлення неоформлених працівників. По суті, Пенсійний фонд озвучив ключові критерії власного аналізу, який, вочевидь, буде проводитися інспекторами у ручному режимі. Під пильну увагу потраплятимуть страхувальники, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювались2, а також ті, у кого у звітному місяці збільшилася на 20% та більше кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час». Податківці від ПФУ отримуватимуть інформацію, хто нараховує зарплату нижче від законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час», та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці.
1 Порядок обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю, затверджений постановою правління ПФУ від 29.05.2017 р. №11-1 (див. «ДК» №33/2017).
2 Погодьтеся, досить дивний критерій аналізу з огляду на необхідність доплат працівникам до рівня МЗП 3200 грн і на те, що така змінна складова МЗП, як індексація, повинна знаходитися у складі МЗП (тобто індексація, по суті, не дає можливості побачити зміну зарплати через необхідність донарахування до рівня 3200 грн).
Держпраці отримуватиме від ПФУ, зокрема, таку інформацію:
— про застрахованих осіб, які працюють за сумісництвом у 5-ти та більше страхувальників;
— про застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного страхувальника більше року;
— про страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу;
— про страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, що перебували у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю понад встановлену законодавством та яким нарахування заробітної плати не здійснювалось, та ін.
За результатами опрацювання відомостей Держреєстру Держпраці надаватиме ПФУ інформацію про виявлені факти порушень законодавства про оплату праці за результатами перевірок страхувальників (у розрізі застрахованих осіб), а також про факти допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) (у розрізі застрахованих осіб) і про вжиті заходи реагування за порушення законодавства про працю.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор