З 1 січня 2019 року планується запровадження давно анонсованої єдиної об'єднаної звітності з ПДФО та ЄСВ. У пояснювальній записці до проекту міністр фінансів декларує спрощення адміністрування ПДФО та ЄСВ, зменшення обсягу податкової звітності. Але навіть поверхового прочитання цього проекту достатньо, аби застерегти бухгалтерів: простіше не стане!
Наразі проект оприлюднено на сайті Мінфіну1. Конкретної форми звітності поки що немає, йдеться лише про необхідні для запровадження такої єдиної звітності правки в ПКУ та інші нормативні акти. Передбачається, що звітність буде помісячною (майбутня редакція п. 51.1 ПКУ), обов'язок її подання безпосередньо визначатиметься фактом нарахування доходу, утримання з нього ПДФО та нарахування, обчислення і сплату ЄСВ із виплачених таких доходів. Немає нарахування доходів — звітність можна не подавати.
1 https://www.minfin.gov.ua/news/view/proekty-normatyvnopravovykh-aktiv--?category=aspekti-roboti.
Зверніть увагу: за загальним правилом звітність буде помісячною. Але «єдиноподатники» 1-ї та 2-ї групи «за себе» звітуватимуть разом із річною декларацією ЄП. Тимчасом як «єдиноподатники»-фізособи на 3-й групі звітуватуватимуть щодо ЄСВ та ПДФО у складі звітності з ЄП за IV квартал.
На сьогодні ч. 2 пп. «б» п. 176.2 ПКУ регламентує окреме правило подання ф. №1ДФ за відокремлені підрозділи юрособи, не уповноважені нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) ПДФО: податковий розрахунок у вигляді окремого витягу за такий підрозділ подає юрособа за своїм місцезнаходженням, а за місцезнаходженням відокремленого підрозділу — копія такого розрахунку. Коментованим проектом змін до цієї норми вносити не планується.
У разі неподання або несвоєчасного подання такої звітності (у т. ч. і з недостовірними відомостями або з помилками) це коштуватиме податковому агенту 510 грн (1020 грн у разі повторного порушення протягом календарного року), але лише за умов, що такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов'язань платника податку та/або до зміни платника податку (застрахованої особи). Аналогічний штраф діє і тепер у частині подання звітності за формою №1ДФ. Виправлення помилок до моменту їх виявлення податківцями, як і зараз, дозволить уникнути накладення штрафів (абз. 4 п. 119.2 ПКУ).
Передбачається, що розрахунок подаватиметься за місцем реєстрації податкового агента (і байдуже, де саме зареєстровані фізособи, кому нараховується дохід) лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку — фізособі податковим агентом, платником ЄСВ, протягом звітного періоду. Зверніть увагу: ключовий фактор подання такої звітності — саме нарахування, незалежно від того, чи виплачувався в цьому звітному періоді фактично дохід.
У частині адмінштрафів за несплату ЄСВ передбачається градація залежно від суми несплати/несвоєчасної сплати ЄСВ. До речі, на сьогодні таких драконівських адмінштрафів немає! Отже, якщо сума недоплати або несвоєчасна сплата ЄСВ, у тому числі авансових платежів, становить до 300 н. м. д. г. (5100 грн), адмінштраф накладатиметься на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та фізособу-підприємця в розмірі від 40 до 80 н. м. д. г. (680 — 1360 грн). Якщо йдеться про недоплату/несвоєчасну сплату ЄСВ, більшу ніж на 5100 грн, адмінштраф становитиме від 80 до 120 н. м. д. г. (1360 — 2040 грн). I вишенька на торті — якщо це буде повторне порушення протягом календарного року — адмінштраф злетить аж до 150 — 300 н. м. д. г. (2550 — 5100 грн).
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор