Підприємство відмовилося від печатки через зміни в законодавстві, зміни до статуту внесли. Але для захисту документів засновники пропонують ввести QR-код на всіх документах, що виходять з підприємства. Чи можна вважати юридично захищеними документи господарської діяльності з таким QR-кодом?
Господарські договори без печаток
Нагадаємо, що протягом останніх років суб'єкти господарювання фактично були наділені правом вибору — вони можуть мати печатки або відмовитись від них до чи вже під час провадження господарської діяльності, зазначивши про це у статуті.
З 19 липня 2017 року з прийняттям Закону №1982 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами — підприємцями» використання суб'єктом господарювання печатки визнано необов'язковим вже на законодавчому рівні. Зокрема, йдеться про таке:
1) наявність або відсутність відбитка печатки суб'єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків (ч. 1, 3 ст. 58-1 ГКУ в новій редакції з 19.07.2017 р.);
2) відбиток печатки не може бути обов'язковим реквізитом будь-якого документа, що подається суб'єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування (ч. 2 ст. 58-1 ГКУ в новій редакції з 19.07.2017 р.).
З одного боку, багато підприємств та підприємців в господарських відносинах відбиток печатки помилково сприймали як доказ наявності повноважень у особи, яка підписала документ. А суди вважають, що «наявність печатки на спірному договорі є свідченням скріплення не підпису особи, а самого документа».
З іншого — покладати на печатку таку важливу функцію, як юридичний захист документа, також не правильно. Коли ми говоримо про укладення договору, то йдеться про виконання вимог чинного законодавства України щодо його форми (проста письмова, нотаріальна) та змісту договору (досягнення згоди щодо всіх істотних умов).
Під юридичним захистом документа слід радше розуміти його нотаріальну форму, ніж наявність чи відсутність печатки. Адже, наприклад, більшість документів, які видаються державними органами, захищені саме формою — спеціальними бланками, які мають один чи кілька ступенів захисту.
До речі, сучасний бізнес завжди першим активно використовує всі можливості технічного прогресу — це стосується й захисту документів, які викладаються на спеціальних бланках із декількома ступенями захисту, які ускладнюють їх підробку.
Тому якщо й боротись за юридичний захист документів, які видаються суб'єктами господарювання, то важливо звернути увагу саме на форму — офіційний бланк, створений спеціально для конкретної юрособи чи підприємця.
Утім, заперечувати проти використання технічного прогресу було би не лише безглуздо, а й злочинно. Адже на сьогодні, коли сам бізнес намагається вижити в доволі скрутні часи, використання спеціальних бланків з кількома ступенями захисту — доволі затратна річ.
У зв'язку з цим до редакції «Дебету-Кредиту» звернулися суб'єкти господарювання, які вважають, що замість таких спеціальних бланків варто було би використати інші технічні можливості захисту документа, наприклад QR-код.
QR-код — це QRуто!
Для початку наведемо загальну технічну інформацію.
На відміну від звичного всім нам штрихкоду, який сканують тонким променем, QR-код визначається датчиком або камерою смартфону як двовимірне зображення.
Розпізнати інформацію, яка «зашита» у цьому чарівному квадратику, на сьогодні можна навіть за допомогою смартфону, куди завантажується програмка з Play Market або Apple Store. У результаті достатньо навести камеру телефону на чарівний квадратик — і далі справа техніки: телефон автоматично розпізнає всю інформацію, яка «зашита» у цьому коді.
Як зазначає Вікіпедія, основна перевага QR-коду — це легке розпізнавання скануючим обладнанням, що дає можливість використання в торгівлі, виробництві, логістиці.
Максимальна кількість символів, які поміщаються в один QR-код:
— цифри — 7089;
— цифри і літери (латиниця) — 4296;
— двійковий код — 2953 байтів (отже, близько 2953 літер кирилиці в кодуванні Windows-1251 або близько 1450 літер кирилиці в UTF-8);
— ієрогліфи — 1817.
Хоча позначення «QR code» є зареєстрованим товарним знаком «DENSO Corporation», використання кодів не обтяжене жодними ліцензійними відрахуваннями, а самі вони описані й опубліковані як стандарти ISO.
Щодо вартості використання QR-коду у госпдіяльності, то, наприклад, розмістити інформацію про юрособу, керівника, адресу та телефони (з посиланням навіть на веб-сторінку) на візитці можна безкоштовно за допомогою генераторів QR-кодів, доступних в Iнтернеті.
Деякі веб-сайти з розміщеними на них генераторами QR-кодів надають право безкоштовно реєструвати QR-коди для використання з різною метою: на веб-сайтах, візитках (до речі, вони можуть бути й електронними, тобто без необхідності друку їх паперових копій), бізнес-сторінках (йдеться, зокрема, й про офіційні документи, позначені QR-кодом), у соціальних мережах, для різних подій тощо з наведенням інформації, яка відповідає меті використання QR-коду.
Утім, ми не виключаємо, що використання QR-коду з іншою метою та в різних сферах господарської діяльності може бути платним. Проте вартість QR-коду все одно буде значно меншою, ніж виробництво спеціальних бланків з кількома ступенями захисту.
Усе описане мало би вселити надію на використання QR-кодів замість печаток. Але не поспішаймо з висновками.
QR-код не замінить печатки
Якщо подивитися на печатку та QR-код з погляду інформаційної наповненості, то печатка, як правило, містить інформацію лише щодо організаційно-правової форми (ТОВ, ПП, ПрАТ тощо), назви підприємства та коду ЄДРПОУ.
Натомість до QR-коду можна внести значно більше інформації — адресу (юридичну, фактичну), банківські реквізити, веб-сайт, відомості про керівника, код ЄДРПОУ, індивідуальний податковий номер платника ПДВ, дані платника ПДВ (з витягу з Реєстру платників ПДВ), про застосування загальної чи спрощеної системи оподаткування, іншу інформацію (звісно, у межах максимальної кількості символів).
Якщо підходити з боку нормативного регулювання, — печатка, принаймні певний час, все-таки була зафіксована у законних та підзаконних актах. QR-код — це таке вільне творіння, яке може бути використано за волею сторони без домовленостей, погоджень з іншою стороною-контрагентом чи органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
Тому, на нашу думку, використання QR-коду не потребує жодного договірного врегулювання — якщо підприємство вирішило використовувати такий код на своїх бланках з повною інформацією про юрособу, то достатньо за допомогою генератора QR-кодів зареєструвати/створити свій QR-код з необхідною інформацією та проставляти його на всіх бланках документів, які складаються для контрагентів, у разі згоди на прийняття — для органів державної влади, органів місцевого самоврядування тощо.
Зверніть увагу!
Якщо підприємство вирішить використовувати такий QR-код на своїх документах фінансово-господарської діяльності, то сама наявність цього коду на документі буде не більшим юридичним захистом, ніж, скажімо, розміщення нагорі або внизу сторінки звичайного формату А4 реквізитів підприємства. Тому, окрім зручності використання за допомогою програмного забезпечення на різних гаджетах, іншої функціональності цей QR-код не матиме.
При цьому жодної взаємозамінності тут немає.
QR-код — це радше доповнення до інформації, внесеної до документа, і він може бути використаний незалежно від печатки.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»