• Посилання скопійовано

Що нового

Урегульовано механізм повернення мобільних платежів з урахуванням пенсійного збору

! Усім

Кабмін уніс зміни до Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого Постановою №1740.

Установлено, що при поверненні користувачу невикористаних коштів за попередньо оплачені послуги оператором мобільного зв'язку повертаються кошти у повній сумі, тобто з урахуванням збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. При цьому сума збору компенсується оператору шляхом зменшення відповідних платежів зі сплати збору у майбутньому. Постановою також усунено перешкоди для розвитку безготівкових розрахунків і дистанційного надання абонентам мобільного зв'язку фінансових послуг.

Крім того, у новій редакції викладено Звіт про нарахування та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, зокрема:

1) уточнено (у виносці до пункту 1), що у цьому рядку послуги стільникового рухомого зв'язку слід зазначати без ПДВ та збору на обов'язкове державне пенсійне страхування;

2) додано два нові пункти — 5, у якому зазначатиметься сума повернутих коштів користувачам (споживачам) за невикористані послуги стільникового рухомого зв'язку (із урахуванням збору), і 6, у якому зазначатиметься сума поверненого таким користувачам (споживачам) збору.

Унаслідок цього сума збору до сплати (пункт 7 Звіту) визначатиметься як різниця між сумою збору, розрахованою із загальної суми наданих послуг (пункт 2), сумою збору, нарахованою на суми, перераховані неприбутковій організації (пункт 4), і сумою поверненого збору (пункт 6).

Постанова КМУ від 04.07.2017 р. №462
набере чинності з дня опублікування
(станом на 11.07.2017 р. не опублікована)


Нацбанк послабив заборону дострокового погашення кредитів від нерезидентів

! Усім СГ

Нацбанк уніс зміни до Постанови №410 «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України».

Як ми пам'ятаємо, цей документ забороняв дострокове погашення кредитів і позик в іноземній валюті, отриманих резидентами від нерезидентів.

Змінами дозволено погашення кредитів/позик резидентом-позичальником на користь нерезидента-кредитора, якщо учасником (акціонером) є міжнародна фінансова організація.

Крім того, уповноваженому банку-позичальнику дозволено повертати нерезиденту-кредитору кошти за кредитом/позикою в іноземній валюті (з урахуванням процентів та інших платежів, установлених відповідним кредитним договором/договором позики) безпосередньо на інвестиційний рахунок такого нерезидента-кредитора за умови подальшого використання коштів на збільшення капіталу цього уповноваженого банку.

Постанова Національного Банку України від 10.07.2017 р. №61 чинна з 11.07.2017 р.


Затверджено порядок ведення інформації про розстрочення/відстрочення податкового боргу

! Усім СГД

Мінфін затвердив Порядок ведення та форми Реєстру заяв про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу.

Порядок визначає процедуру внесення інформації до Реєстру заяв про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу, систему обліку інформації про заяви та інші документи, пов'язані з наданням розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу, та механізм ведення такого Реєстру заяв.

Унесення даних до Реєстру забезпечується контролюючим органом, у якому обліковуються грошові зобов'язання чи податковий борг платника податків або до якого подано заяву.

Операційний день для отримання заяв дорівнює робочому часу робочого дня контролюючого органу.

Iнформація про заяви вноситься протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

У разі надходження заяви після закінчення операційного дня інформація про неї вноситься протягом наступного операційного дня.

Контролюючі органи забезпечують своєчасне внесення інформації до Реєстру заяв протягом 2 робочих днів з дня прийняття або отримання рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу та/або укладення відповідного договору з платником податків.

Реєстр заяв розміщується на офіційному веб-порталі ДФСУ та ведеться у відкритому доступі.

Наказ Мінфіну від 30.05.2017 р. №540
набере чинності з дня опублікування
(станом на 11.07.2017 р. не опублікований)


Доплата до «мінімалки» враховується під час обчислення середньої зарплати

! Роботодавцям

Мінсоцполітики нагадує, що вичерпний перелік виплат, які не включаються при обчисленні середньої зарплати у всіх випадках її збереження, визначений п. 4 Порядку №100. До таких виплат належать, як правило, одноразові виплати.

Доплата до розміру мінімальної зарплати є обов'язковою виплатою, яка здійснюється згідно із законодавством і відноситься до додаткової зарплати. Зазначена доплата враховується при обчисленні середньої зарплати у всіх випадках її збереження.

Коефіцієнт, на який необхідно відкоригувати виплати, які враховуються при обчисленні середньої зарплати, розраховується шляхом ділення окладу (тарифної ставки), встановленого після підвищення, на оклад (тарифну ставку) до підвищення.

У випадках, коли підвищення тарифних ставок і окладів відбулось у періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, за цим заробітком здійснюються нарахування тільки в частині, що стосується днів збереження середньої зарплати з дня підвищення тарифних ставок (окладів).

У разі зміни тарифної ставки (посадового окладу) окремим працівникам у зв'язку з присвоєнням вищого розряду, переведенням на іншу вище оплачувану роботу (посаду) тощо коригування середньої зарплати не провадиться.

Лист Мінсоцполітики від 10.05.2017 р. №1380/0/101-17/282


Компенсаційні виплати за мобілізованих

! Роботодавцям

ДФСУ нагадала, що у разі повернення підприємству коштів із держбюджету у межах компенсації середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, податковий агент має право здійснити перерахунок відповідних сум та згідно з Порядком №4 відобразити їх у формі №1ДФ у кварталі отримання цих коштів.

Доходи у вигляді середньої зарплати, нарахованої та виплаченої роботодавцем працівникам, зазначаються у формі №1ДФ за ознакою доходу «101». Компенсаційні виплати, які виплачуються роботодавцем зазначеним працівникам за рахунок коштів державного бюджету у межах середнього заробітку, відображаються за ознакою «128».

При цьому необхідно провести сторно у кварталі отримання коштів за ознакою «101» сум нарахованої (виплаченої) середньої зарплати та сум утриманого податку, що були відображені у податковому розрахунку за відповідний квартал 2014 року, і зазначити їх у податковому розрахунку за звітний податковий період зі знаком мінус.

Разом з цим за ознакою «128» у податковому розрахунку відображаються суми нарахованого (виплаченого) доходу у вигляді компенсаційних виплат без нарахування та утримання ПДФО.

Крім того, у розділі II податкового розрахунку загальна сума утриманого військового збору зазначається з урахуванням сум, які підлягають поверненню.

Також у разі отримання підприємством компенсаційних виплат із бюджету згідно з Порядком №105 роботодавець має право здійснити коригування ЄСВ на суми середнього заробітку працівника, призваного на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

При цьому, оскільки ч. 7 ст. 7 Закону про ЄСВ до 01.01.2016 р. передбачено звільнення від нарахування та утримання єдиного внеску з виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, то роботодавець має право здійснити коригування єдиного внеску таким працівникам за відповідний період до 01.01.2016 р., застосовуючи ставки ЄСВ, які діяли на момент нарахування середнього заробітку.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 21.06.2017 р. №748/6/99-99-13-02-03-15/IПК


ДФС про особливості оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадує, що пунктами 186.2186.4 ПКУ встановлено категорії послуг, місце постачання яких визначається залежно від місця реєстрації постачальника або отримувача відповідних послуг або від місця фактичного надання відповідних послуг.

Отже, порядок оподаткування ПДВ операцій платника податку з постачання послуг безпосередньо залежить від місця постачання таких послуг. Місцем постачання послуг, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2 і 186.3 ПКУ, є місце реєстрації постачальника.

Якщо платник податку здійснює операції з постачання послуг, перелічених у пунктах 186.2 і 186.3 ПКУ, то з метою оподаткування ПДВ місцем постачання таких послуг вважається місце, в якому отримувач таких послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання.

Якщо послуги, які постачаються платником податку, не належать до категорії послуг, перелічених у пунктах 186.2 і 186.3 ПКУ, то з метою оподаткування ПДВ місцем постачання таких послуг є місце реєстрації постачальника послуг.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 29.06.2017 р. №872/6/99-99-15-03-02-15/IПК


Самозайнята особа, яка не отримує доходів, одночасно є найманим працівником: що з ЄСВ?

! Самозайнятим особам

ДФСУ нагадує, що базою нарахування ЄСВ для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, та сума винагороди фізособам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Базою нарахування ЄСВ для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає оподаткуванню ПДФО. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

У разі якщо такий платник не отримав доходу (прибутку) у звітному році або окремому місяці звітного року, він зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ. При цьому сума єдиного соцвнеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Враховуючи викладене, з 1 січня 2017 року особа, яка провадить незалежну професійну діяльність та не отримує доходу (прибутку) у звітному році або окремому місяці звітного року від такої діяльності, зобов'язана визначити базу нарахування ЄСВ, незважаючи на наявність трудових відносин з роботодавцем. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 05.07.2017 р. №1001/Г/99-99-13-02-03-14/IПК


Поворотну фіндопомогу надано «єдинником»4-ї групи: податкові наслідки

! Платникам ЄП 4-ї групи

Податківці роз'яснили правила та порядок оподаткування операцій із надання (та повернення) юридичною особою — платником єдиного податку 4-ї групи поворотної безвідсоткової фінансової допомоги фізичним та юридичним особам, наданої на значний (понад один рік) строк.

Об'єктом оподаткування для платників єдиного податку 4-ї групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Поворотна фінансова допомога — сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення.

При визначенні у встановленому законодавством порядку поворотної фінансової допомоги доходом платника зазначений дохід включатиметься до загального доходу платника єдиного податку 4-ї групи при визначенні частки сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 27.06.2017 р. №835/6/99-99-12-02-03-15/IПК


Переліку витрат для самозайнятих осіб ПКУ не передбачено

! Самозайнятим особам

ДФСУ розглянула питання щодо переліку витрат, які можуть бути враховані при визначенні оподатковуваного доходу фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність приватного виконавця, та повідомила.

Приватні виконавці, які мають намір здійснювати незалежну професійну діяльність, зобов'язані стати на облік у контролюючих органах за місцем свого постійного проживання як самозайняті особи та отримати довідку про взяття на облік згідно зі ст. 65 ПКУ.

У разі неотримання довідки об'єктом оподаткування є доходи, отримані від такої діяльності, без урахування витрат.

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка проводить незалежну професійну діяльність, визначено ст. 178 ПКУ.

Оподатковуваним доходом фізичної особи, яка проводить незалежну професійну діяльність, вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.

При цьому ПКУ не передбачено переліку витрат для фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

Основним критерієм для обґрунтування витрат, що зменшують дохід для визначення об'єкта оподаткування, є їх належність та необхідність для провадження незалежної професійної діяльності.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України
від 04.07.2017 р. №948/М/99-99-13-01-02-14/IПК, №949/Ф/99-99-13-01-02-14/IПК,
№950/Ч/99-99-13-01-02-14/IПК, №951/П/99-99-13-01-02-14/IПК


Особливих умов для сплати ЄСВ підприємцями із зони АТО немає

! ФОП з зони АТО

ДФСУ нагадує, що Законом №911-VIII унесено зміни до Закону №1669, зокрема, вилучено підпункт 8 пункту 4 статті 11 Закону №1669, в якому скасовано норму, зазначену в пункті 9-4 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2464, щодо звільнення від виконання обов'язків, передбачених частиною 2 статті 6 Закону №2464, платників єдиного внеску, які перебувають на обліку у контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, де проводиться АТО.

Отже, з 01.01.2016 р. законодавством про ЄСВ не передбачено особливих умов щодо виконання зобов'язань платниками єдиного внеску, які перебувають або перебували на обліку у контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, де проводилася чи проводиться АТО.

Якщо платник ЄСВ в період з 30.10.2014 р. до 04.11.2014 р. та в період з 02.12.2015 р. до 31.12.2015 р. заяву та сертифікат Торгово-промислової палати України до органу доходів і зборів не подавав, підстав для визнання недоїмки з ЄСВ безнадійною та такою, що підлягає списанню, немає.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 04.07.2017 р. №957/О/99-99-13-02-01-14/IПК


Отримання пенсії за кордоном не звільняє від сплати ЄСВ

! Фізособам-підприємцям

ДФСУ нагадує, що відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону про ЄСВ фізособи-підприємці, в тому числі ті, що обрали спрощену систему оподаткування, звільняються від сплати за себе єдиного соцвнеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Статтею 26 Закону №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначено умови призначення пенсій за віком.

Отже, фізособи-підприємці звільняються від сплати за себе ЄСВ, якщо вони є пенсіонерами за віком та отримують пенсію відповідно до Закону №1058, водночас фізособи-підприємці, які отримують пенсію згідно із законодавством іншої країни, нараховують ЄСВ на загальних підставах.

Iндивідуальна податкова консультація ДФС України від 30.06.2017 р. №925/Р/99-99-13-02-03-14/IПК

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру