В іноземного постачальника придбаваємо верстат і послуги з його налагодження. I те, й інше буде отримано у червні, проте постачальнику у травні сплачено аванс за послуги. Як визначити суму витрат і коли виникають ПЗ з ПДВ?
Облік ПДВ
Отже, підприємство імпортує верстат і придбаває послуги з монтажу — це дві окремі операції, які слід зазначати у ЗЕД-контракті та інвойсах. Пов'язано це з питанням ПДВ, але у документах важливо чітко прописати, що це за послуги, адже саме від суті наданих послуг залежить, чи виникають ПЗ з ПДВ при отриманні послуг.
Придбання послуг. Очевидно, що послуги з налагодження верстата пов'язані з рухомим майном. А якщо так, то згідно з пп. «г» пп. 186.2.1 ПКУ місцем їх постачання є місце їх фактичного отримання, і такі послуги є об'єктом оподаткування ПДВ. Отже, слід керуватися ст. 208 ПКУ.
Дата виникнення ПЗ з ПДВ визначається за першою подією згідно з п. 187.8 ПКУ — в наведеному випадку це оплата авансу нерезиденту у травні. Базою, згідно з п. 190.2 ПКУ, є контрактна вартість таких послуг (саме тому ми наголошуємо, що важливо виокремити в документах вартість послуг та верстата). Контрактна вартість перераховується у гривні за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ з ПДВ, за умовами ситуації — на дату оплати. Далі підприємство зобов'язане нарахувати ПДВ за ставкою 20% та скласти ПН.
На підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН, підприємство має право на ПК з ПДВ. Датою віднесення сум податку до ПК згідно з п. 198.2 ПКУ є дата складення ПН за такою операцією, за умови її реєстрації в ЄРПН.
У верхній лівій частині такої ПН у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться позначка «X» та зазначається тип причини — 14 «Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента». У рядку «Iндивідуальний податковий номер постачальника (продавця)» проставляється умовний IПН «500000000000», а в рядку «Постачальник (продавець)» — найменування (П. I. Б.) нерезидента та через кому — країна, в якій зареєстрований нерезидент. У рядках, відведених для заповнення даних покупця, отримувач (покупець) наводить власні дані. Решту рядків та граф ПН заповнює відповідно до Порядку №1307.
У декларації з ПДВ імпорт послуг відображається у рядках 6 та 13, з поданням додатка Д1 (додатково щодо заповнення цих рядків див. лист ДФСУ від 24.04.2017 р. №10174/7/99-99-15-03-01-17, «ДК» №20/2017).
Якщо підприємство не є платником ПДВ, це не звільняє його від нарахування та сплати ПДВ. У цьому разі він ПН не складає, проте подає Розрахунок податкових зобов'язань — окремий звіт, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.2016 р. №21.
Придбання верстата. Під час ввезення верстата ПДВ сплачується на митниці під час митних процедур. Згідно з п. 187.11 ПКУ попередня оплата вартості товарів не змінює значення сум ПДВ імпортера. Датою ПЗ є дата подання митної декларації для митного оформлення. Дата сплати податку є датою ПК на підставі п. 198.2 ПКУ.
Облік витрат
Враховуючи п. 5 та п. 6 П(С)БО 21, сума авансу за послуги в іноземній валюті перераховується у валюту звітності із застосуванням валютного курсу на початок дня дати сплати авансу. Це означає, що в обліку підприємства витрати з налагодження відображатимуться у звітному періоді їх понесення, але за курсом НБУ на дату сплати авансу.
Щодо понесених витрат на придбання верстата, то у разі післяплати буде використовуватися курс НБУ на початок дня дати здійснення операції. Тоді фіксується курс НБУ на дату придбання імпортного верстата, яка найчастіше збігається з датою розмитнення, зазначеною у митній декларації. Але щодо відображення витрат в обліку, то це відбуватиметься поступово через амортизаційні нарахування, якщо придбаний верстат належить до ОЗ в обліку підприємства.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»