Податківці радять з питань визначення відповідності товарів певному коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД1 звертатися до Торгово-промислової палати або науково-дослідного інституту судових експертиз. Але послуги цих організацій платні. А що гарантує їх висновок?
Як отримати висновок від ТПП
Як повідомляється на офіційних сайтах регіональних ТПП, підставою для проведення експертизи щодо визначення коду є письмове звернення замовника (тобто зацікавленого платника ПДВ) у формі гарантійного листа (заявки), що має містити відомості про нього: назву (П. I. Б.) замовника, адресу, телефон.
У заявці також наводяться завдання та мета роботи — визначення коду УКТ ЗЕД із зазначенням точної назви товару, функціонального визначення або матеріалів, з яких виготовлено продукцію.
Заявка підписується керівником (або уповноваженою особою) юридичної особи та засвідчується його печаткою (за наявності). Заявник-фізособа підписує заявку особисто.
Разом із заявкою надається максимально повний відповідний пакет документів (оригінали та/або належним чином завірені копії), які супроводжують та повністю характеризують товар:
— договір (контракт) на поставку товару з додатками та специфікаціями;
— товаросупровідні та товаротранспортні документи, які йдуть разом з товаром і містять відомості про найменування товару, його торговельну назву, марку, артикул, розмір, розфасування, вид упаковки, маркування, інші (рахунок-фактура, інвойс, пакувальний лист, відвантажувальна специфікація);
— технічні чи технологічні документи, які містять інформацію про технічні, фізичні, споживчі характеристики товару, технологію виробництва, хімічний склад, матеріал, з якого вироблено товар, його призначення, функції, принцип дії, ступінь обробки, комплектність та інше (нормативна та технічна документація — ГОСТ, ДСТУ, ТУ, технологічний регламент, технічний опис, паспорт, інструкція, результати лабораторних досліджень, специфікації, сертифікати якості, відповідності, безпеки, каталоги, креслення, фотознімки тощо);
— інші документи або будь-яка інша інформація про товар, які необхідні для однозначної ідентифікації товару та прийняття рішення про присвоєння коду.
Єдиної форми гарантійного листа (заявки) на сьогодні немає. Зокрема, Київська ТПП на своєму сайті навела бланк такої заявки.2 А ось Хмельницька ТПП вимагає, щоб заявка містила перелік поданих документів (чого бланк заявки від їхніх київських колег не містить), а також ствердження щодо їх достовірності та гарантію оплати послуг. Утім, усі відділення ТПП наголошують: за достовірність наданих документів несе відповідальність замовник.
1 Також ДФСУ визначає умовні коди товарів, яких немає в УКТ ЗЕД, та забезпечує їх оприлюднення на власному офіційному веб-порталі — категорія «Довідник умовних кодів товарів».
Ці документи разом із листом-заявкою замовник подає на розгляд до відділу зовнішньоекономічної діяльності. Експерт вивчає заявку та надані документи. За неможливості однозначної ідентифікації товару на підставі наданих документів експерт має право вимагати від замовника надання додаткових документів, даних, зразків для візуального огляду товару.
Результати експертизи оформляють у вигляді експертного висновку на фірмовому бланку ТПП.
На жаль, порядок отримання висновку від науково-дослідних інститутів судових експертиз цими закладами так докладно не описується. Проте його можна встановити, звернувшись до відповідної установи.
Натомість на сьогодні аналогічну послугу пропонує і ДП «Держзовнішінформ». Фахівці цього підприємства вимагають майже той самий перелік документів і плату за свої послуги. За це вони надають довідку щодо визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД/коду послуги згідно з ДКПП і наголошують, що строк визначення коду УКТ ЗЕД/ДКПП (чотири знаки) — до 2 робочих днів, якщо в експертів не виникає додаткових запитань. Iнакше строк виконання може бути подовжений.
Експертний висновок (довідку) отримано: що далі?
Податківці роз'яснюють: згідно з п. 1 ст. 11 Закону про ТПП, торгово-промислові палати мають право, зокрема:
— проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість;
— засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов'язані зі здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Крім того, Торгово-промислова палата України листом від 20.01.2017 р. №146/08.1-7.1 проінформувала ДФС, що система торгово-промислових палат в Україні має кваліфікований та досвідчений штат експертів в усіх регіональних палатах і здатна швидко задовольнити попит на визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД для всіх платників ПДВ, про що на офіційному веб-порталі ДФС розміщено повідомлення.
Також відповідно до Закону про судекспертизу державні спеціалізовані установи (науково-дослідні інститути судових експертиз), визначені у ст. 7, на замовлення заявника можуть проводити експертні дослідження й обстеження, у тому числу товарознавчу експертизу.
Тобто обидві зазначені установи є, на думку податківців, досить кваліфікованими для правильного визначення коду товару за УКТ ЗЕД. Настільки кваліфікованими, що податківці навіть радять звертатися до них у разі чого. Але що гарантує отриманий від них висновок?
На жаль, ПКУ не передбачено жодних гарантій для платника ПДВ, якщо він скористається отриманим експертним висновком (довідкою від експертів). Тільки він сам несе відповідальність за правильність складання податкової накладної (в якій зазначається цей код). А неправильно складена (в частині коду товару за УКТ ЗЕД) податкова накладна не дає права на податковий кредит. Найімовірніше, такий самий підхід застосовуватимуть податківці і щодо неправильно (на їхню думку) визначеного коду послуг за ДКПП.
Утім, самі експерти вважають, що надані ними висновки мають силу юридичного документа, який приймається до розгляду судовими органами у вирішенні спірних ситуацій.
Але коли платники податку намагаються за допомогою таких експертиз оспорювати рішення митних органів у частині визначення ними кодів УКТ ЗЕД для товарів при розмитненні, ДФС зазначає: «Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими. Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер». Це досить давня позиція податківців, яку вони успішно доводять у суді. У «Віснику» №13/20141 роз'яснювалося, на чому ця позиція базується.
Тому, певно, такий самий інформаційний та довідковий статус ці висновки матимуть і при податкових документальних перевірках. Хоча визначати такі коди для операцій з товарами/послугами в межах митної території України податківці і не можуть (принаймні їхні рішення щодо цього не мають обов'язкового характеру), але не мають таких функцій і інші установи. Тому вважати висновки захистом від штрафів не варто. I сплачуючи за них, слід розуміти, що надані послуги є послугами інформаційними, думкою експерта, а отримані висновки не мають сили нормативного акта.
Нормативна база
- Закон про ТПП — Закон України від 02.12.97 р. №671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні».
- Закон про судекспертизу — Закон України від 25.02.94 р. №4038-XII «Про судову експертизу».
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»