• Посилання скопійовано

Неприбуткові організації-2017

Значна кількість неприбуткових організацій не встигли за 1,5 року — до 1 січня 2017 р. — привести свої установчі документи у відповідність до визначених ПКУ вимог, щоб залишитися в новому Реєстрі неприбуткових. Пояснюється це тим, що КМУ дуже затягнув із прийняттям порядку ведення такого нового Реєстру, який було затверджено лише 13.07.2016 р. (Порядок №440). Тож Законом №1797 парламент продовжив до 1 липня 2017 р. строк приведення установчих документів неприбуткових організацій у відповідність до законодавчих вимог та уточнив низку цих вимог.

Продовження строку

Законодавець продовжив до 1 липня 2017 р. строк приведення установчих документів неприбуткових організацій у відповідність до норм пп. 133.4.1 ПКУ. Це передбачено змінами, внесеними до пунктів 34 та 35 підрозділу 4 розділу XX ПКУ.

А для релігійних організацій такий строк є довшим — до 1 січня 2018 р. (що передбачено абз. 3 п. 35 підрозділу 4 розділу XX ПКУ).

Вимоги до установчих документів

Що ж має бути до 1 липня 2017 р. передбачено в установчих документах неприбуткових організацій? Це дві умови, визначені пп. 133.4.1 ПКУ:

1) заборона розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб;

2) передача активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (внаслідок її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Це правило не стосується ОСББ.

Організація вищого рівня

Змінами, внесеними до пп. 133.4.1 ПКУ, передбачено, що правила щодо змісту установчих документів можуть стосуватися не лише самої неприбуткової організації, а й установчих документів її організації вищого рівня . Тобто йдеться про випадки, коли неприбуткова організація не має установчих документів, а діє відповідно до установчих документів організації вищого рівня. Крім того, бюджетним установам для включення до Реєстру взагалі тепер не обов'язково мати установчі документи.

Новоутворені організації

Важлива нова норма стосується новостворених неприбуткових організацій. Якщо вони подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації і якщо за результатами розгляду цих документів вони внесені до Реєстру, то вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.

Щодо подання заяви під час реєстрації, нагадаємо, що згідно з п. 2 ч. 1, п. 11 ч. 4 ст. 17 Закону про держреєстрацію заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій може подаватися держреєстратору за бажанням юридичної особи при поданні заяви щодо її реєстрації або внесенні змін до установчих документів, що впливають на оподаткування і підлягають держреєстрації. Такий спосіб подання заяви також передбачено п. 6 Порядку №440.

Виняток для профспілок

Цікавий виняток з'явився у п. 46.2 ПКУ. Згідно з ним професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом, звітують у разі порушень п. 133.4 ПКУ. Норма сформульована так, ніби вона стосується не лише фінзвітності, а й самого звіту про використання доходів (прибутків). Формально виходить, що профспілкові органи, які не порушують п. 133.4 ПКУ, не звітують до ДПI взагалі. Але як буде використовуватися ця норма на практиці — покаже час.

Втрата статусу неприбуткової

Законодавцем викладено в новій редакції пп. 133.4.3 ПКУ. Цими змінами вочевидь малося на меті усунути неузгодженість, адже ПКУ містив два поняття: неприбуткова організація, що не є платником податку на прибуток, і неприбуткова організація — платник податку на прибуток. Проте останнє поняття (неприбуткова організація — платник податку на прибуток) є, на наш погляд, неправомірним, адже згідно з визначенням, що міститься у пп. 14.1.121 ПКУ, неприбуткова організація не є платником податку на прибуток. А у разі коли неприбуткова організація вилучена з Реєстру, вона, по суті, перестає бути неприбутковою і надалі на неї поширюються всі правила щодо оподаткування податком на прибуток.

Так, згідно з пп. 133.4.3, якщо неприбуткова організація допускає нецільове використання активів, вона вилучається з Реєстру і стає платником податку на прибуток. У такому разі вона подає звіт про використання доходів за період до останнього дня місяця, в якому вчинено таке порушення. У звіті зазначається сума податкового зобов'язання з податку на прибуток виходячи зі суми операції (операцій) нецільового використання активів.

За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня звітного року така неприбуткова організація зобов'язана щокварталу подавати декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду, та подавати квартальну фінансову звітність.

Надалі вона звітує і сплачує податок у порядку, встановленому для платників податку на прибуток (враховуючи п. 137.4 та п. 137.5 ПКУ).

Нагадаємо: якщо згадане нецільове використання виявляється контролюючим органом, здійснюється донарахування податку на прибуток і застосовуються фінансові санкці.

Подання фінзвітності до ДПI

Хоча порядок подання звіту, форма якого використовувалася востаннє за 2015 р. (наказ Міндоходів від 27.01.2014 р. №85), передбачав подання його разом із фінзвітністю, стаття 133 ПКУ в редакції, що діяла до 1 січня 2017 р., вимагала подання фінзвітності до ДПI лише неприбутковою організацією, яка допустила порушення, внаслідок яких «вилетіла» з Реєстру.

Законом №1791 передбачено подання фінзвітності до ДПI всіма неприбутковими організаціями разом зі звітом про використання доходів (прибутків). Це визначено змінами до п. 46.2 та п. 133.4 ПКУ. Так, у загальному порядку до ДПI подається річна фінансова звітність разом із річним звітом про використання доходів (прибутків).

Нагадаємо, що вже за 2016 р. неприбуткові організації подають до 1 березня 2017 р. звіт за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 17.06.2016 р. №553. Про порядок заповнення звіту податківці надавали докладне роз'яснення у листі від 17.10.2016 р. №33649/7/99-99-15-02-01-17.

Звітний період

ПКУ доповнено новим пп. 133.4.7, згідно з яким для неприбуткових організацій, унесених до Реєстру, встановлюється річний податковий період. Тобто звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації подається до 1 березня (29 лютого) щороку. Виняток — це згадане порушення норм п. 133.4 ПКУ, за якого організація зобов'язана подати звіт до 20 числа наступного місяця після місяця, за яким установлено порушення (п. 49.18 ПКУ).

Нормативна база

  • Закон №1797 — Закон України від 21.12.2016 р. №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».
  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
  • Порядок №440 — Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440.

Олексій КРАВЧУК, д. ю. н., доцент, аудитор

До змісту номеру