• Посилання скопійовано

Автоматична передача даних: плюси і мінуси

Розгляньмо один з аспектів застосування РРО, який буде цікавий як новачкам, так і досвідченим користувачам РРО: подання звітності (інформації) до ДПІ, роль посередників у цьому процесі та порядок звіряння даних з ДФСУ.

Звітність 3ВР-1

Одне з головних питань застосування РРО — які дані треба надавати до податкової, в якій формі, в які терміни? На щастя, технічний прогрес дав можливість користувачам РРО трохи розслабитися. За передачу даних тепер відповідають самі РРО! Щоправда, йдеться тільки про ті РРО, які створюють електронну контрольну стрічку та передають податківцям дротовими або бездротовими каналами зв'язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься в їхній фіскальній пам'яті (абз. 2, 3 п. 7 ст. 3 Закону про РРО).

Електронна контрольна стрічка — це файл, що містить електронні копії всіх фіскальних чеків та звітів. Щодня інформація автоматично передається на сервер обробки інформації податкової служби.

Зверніть увагу: згідно з п. 8 р. ІІ «Прикінцеві положення» Закону про РРО, з 01.01.2015 р. податківці реєструють лише ті РРО, які створюють електронну контрольну стрічку. Раніше зареєстровані РРО, що створюють контрольну стрічку тільки у друкованому вигляді, можуть працювати тільки до 01.01.2016 р. Отже, власникам таких РРО вже час подбати про заміну касового апарата. До речі, звітність за формою ЗВР-11 до ДПІ вони подають до 15 числа місяця, наступного за звітним.

Механізм передачі електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків РРО дротовими або бездротовими каналами зв'язку визначено Порядком №1057 та Вимогами №1057.

Екваєр

Звітність передається до органів ДФС дротовими або бездротовими каналами зв'язку за технологією НБУ. Одним із компонентів у системі передачі даних є інформаційний екваєр (п. 1.2 Порядку №1057). Він надає СГ, зокрема, послуги з технічної підтримки, інформаційного обслуговування, згідно з технологією зберігання та збору даних РРО для ДФСУ. Також, відповідно до п. 3.1 Порядку №1057, інформаційні екваєри забезпечують перевірку цілісності захищених пакетів даних, що надходять від РРО, та зберігання в базі даних захищених пакетів даних. Таким чином, передбачено захист конфіденційної інформації СГ про обсяги та структуру їх продажів від передачі третім особам.

Інформаційний екваєр має бути учасником НСМЕП2, мати висновок НБУ про відповідність установленим вимогам та правилам роботи (п. 3.2 Порядку №1057).

1 Затверджена наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. №614 (у редакції наказу ДПАУ від 31.03.2011 р. №185).

2 Національна система масових електронних платежів.

Центр сервісного обслуговування

Вищесказане, безумовно, треба розуміти суб'єктам господарювання, але контактувати з екваєром зазвичай доводиться центрам сервісного обслуговування (далі — ЦСО). Таким чином, ЦСО — це посередник між інформаційним екваєром та СГ. Із таким посередником обов'язково слід укласти договір про сервісне обслуговування, адже реєстрація РРО в органах ДФС здійснюється тільки після укладення такого договору. Договір про сервісне обслуговування укладається з ЦСО, який має відповідну угоду (договір) із виробником або постачальником саме тієї модифікації РРО, щодо якого укладається цей договір.

СГ, які здійснюють розрахункові операції, повинні вводити РРО в експлуатацію та здійснювати їх техобслуговування без порушення раніше здійсненого належним чином опломбування РРО, ремонтувати РРО тільки через ЦСО.

При виявленні несправностей РРО, а також пошкодження засобів контролю протягом робочого дня, в якому виявлено несправності або пошкодження, треба:

— письмово або засобами електронного зв'язку в довільній формі повідомити ЦСО;

— протягом 2 р. д. після дня виявлення несправностей або пошкодження письмово чи засобами електронного зв'язку в довільній формі повідомити про це контролюючий орган, в якому СГ зареєстрований платником податків.

Згідно зі ст. 5 Закону про РРО, на період виходу з ладу РРО та його ремонту або у разі тимчасового (але не більше 7 р. д.) вимкнення електроенергії розрахункові операції проводяться одним із таких способів:

— з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки;

— із застосуванням резервного РРО.

Якщо ЦСО не забезпечив гарантійного ремонту РРО в 7-денний термін і не ввів в експлуатацію належним чином зареєстрований на СГ резервний РРО, на нього накладається штраф у розмірі 5 мінімальних зарплат, установлених законом на 1 січня податкового (звітного) року (ст. 17-1 Закону про РРО). Ця норма є чинною з 23.07.2015 р. — дня набрання чинності Законом №569.

Від СГ до ДФС через ЦСО та екваєра

Окрім безумовних плюсів в автоматичній передачі даних РРО податківцям дротовими або бездротовими каналами зв'язку, є і певні мінуси. Посередники у процесі передачі даних ускладнюють звіряння інформації, надісланої до ДФСУ дротовими або бездротовими каналами зв'язку. Звичайно, що СГ хотів би розуміти, чи правильно відбувається процес передачі, і бути певним, що при цьому не виникають помилки.

На жаль, чинним законодавством не визначено порядку звіряння суб'єктами господарювання інформації, надісланої до органів ДФСУ дротовими або бездротовими каналами зв'язку. Самі податківці в ЗІР, у підкатегорії 109.121, радять для звіряння інформації, яка збирається та зберігається про СГ, звернутися до контролюючих органів із письмовим запитом.

У розділі IV Закону №2939 визначено порядок оформлення запитів на інформацію при реалізації права на її доступ і терміни розгляду таких запитів.

Запит на інформацію повинен містити (ч. 5 ст. 19 Закону №2939):

1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є;

2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;

3) підпис і дату за умови подання запиту у письмовій формі.

Податківці повинні надати відповідь на запит:

— не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту (ч. 1 ст. 20 Закону №2939);

— не пізніше двадцяти робочих днів2 з дня отримання запиту — якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних (ч. 4 ст. 20 Закону №2939).

1 Відповідь на запитання: «Яким чином СГ можуть звірити інформацію, надіслану до контролюючих органів дротовими або бездротовими каналами зв'язку?».

2 Про продовження терміну розпорядник інформації повідомляє запитувача у письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту (ч. 2 ст. 20 Закону №2939).

Нормативна база

  • Закон №569 — Закон України від 01.07.2015 р. №569-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій».
  • Закон №2939 — Закон України від 13.01.2011 р. №2939-VI «Про доступ до публічної інформації».
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Порядок №1057 — Порядок передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв'язку до органів державної податкової служби, затверджений наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. №1057.
  • Вимоги №1057 — Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджені наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. №1057.

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру