• Посилання скопійовано

Уточнюючий розрахунок з податку на нерухомість

У зв'язку зі змінами в ПКУ1, чи потрібно юрособам з 1 квітня 2014 року подавати нову звітну декларацію з податку на нерухоме майно, чи уточнюючу, і в які терміни? Адже нараховувати потрібно не з житлової площі будівлі, а з усієї площі.

З 01.04.2014 р. база оподаткування податком на нерухоме майно змінилася — згідно з новою редакцією пп. 265.3.3 ПКУ, юрособи обчислюють її самостійно виходячи із загальної площі кожного окремого об'єкта оподаткування (житлового будинку) на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об'єкт.

1 Зміни внесені Законом України від 27.03.2014 р. №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні».

Таким чином, кожна юрособа — власник житлової нерухомості, яка підпадає під сплату цього податку, має подати уточнюючий розрахунок до декларації з податку на нерухоме майно за 2014 р. Подання такого уточнюючого розрахунку вже вимагають територіальні контролюючі органи (див., наприклад, http://www.rada-poltava.gov.ua/people/65774973/).

Відомо, що за пп. 265.7.5 ПКУ платники податку — юрособи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього самого року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об'єкта оподаткування відповідну декларацію, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально. Отже, фактично збільшиться сума податку лише за II-IV квартали 2014 р.

Чинна форма декларації затверджена наказом Міндоходів від 05.12.2013 р. №766. Уточнюючий розрахунок слід подавати за формою, яка діє на дату прийнятих змін у законодавстві, тобто за формою, яка діє з 21.02.2014 р.

На жаль, ПКУ не встановлені строки подання уточнюючого розрахунку в ситуації, коли декларацію за звітний рік подано на його початку, а протягом року змінилася база та/або ставка податку. Це дає підстави вважати: коли б платник податку не подав уточнюючий розрахунок, порушення строків його подання не буде.

Не буде і відповідальності за заниження сум податкового зобов'язання, оскільки на граничну дату подання декларації вона була складена правильно, з урахуванням бази оподаткування, яка діяла на той момент.

Але пп. 265.10.1 ПКУ встановлено строки сплати податку. Так, податкове зобов'язання з податку за звітний рік сплачується юрособами авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, наступного за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації. Тож якщо в ці строки (наприклад, за II квартал 2014 року — до 30 липня 2014 року) не сплатити суму податку з урахуванням нової бази оподаткування, то є ризик, що податківці намагатимуться застосувати до юрособи — платника податку штраф згідно з п. 126.1 ПКУ (10% — 20% від суми несвоєчасно сплаченого податку).

Утім, це лише ризик, а не пряма підстава застосування штрафу, оскільки в разі неподання уточнюючого розрахунку зі збільшенням суми податку не буде і суми узгодженого податкового зобов'язання, до якого застосовуються штрафи, передбачені п. 126.1 ПКУ. Але радимо платникам податку не ризикувати і подати уточнюючу декларацію, узгодити нову суму податкового зобов'язання, яке виникло через зміни до ПКУ (із поясненням причини подання такої декларації), та сплатити правильну суму податку.

Зрештою, усе наведене є лише точкою зору автора відповіді, тому у будь-якому разі чекаємо на роз'яснення з боку Міндоходів щодо цієї ситуації. А ті платники податку, які не бажають чекати на роз'яснення головного податкового органу, можуть звернутися до ДПС за місцем обліку за індивідуальною податковою консультацією з цього питання згідно зі ст. 52 — 53 ПКУ.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру