• Посилання скопійовано

Облік монтажних робіт

Підприємство придбало виробниче обладнання. Для його підключення треба прокласти новий силовий кабель та встановити електрообладнання. Електрокабель та необхідне електробладнання ми закупили та передали для встановлення спеціалізованому підприємству. Як нам показувати в обліку передачу таких ТМЦ та, відповідно, витрати на електрообладнання — як окремий ОЗ чи як частину виробничого обладнання?

Юридичні основи

У разі виконання робіт на замовлення матимемо справу з договором підряду. Так, згідно зі ст. 837 ЦКУ, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник — прийняти й оплатити виконану роботу.

Договір підряду може укладатися, зокрема, на виконання певної роботи з переданням її результату замовникові. Згідно з ст. 840 ЦКУ, якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне використання цього матеріалу. І повинен надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок.

Наголосимо також, що в таких випадках у договорі підряду мають бути встановлені норми витрат матеріалу (їх між собою узгоджують замовник і виконавець), строки повернення його залишку та основних відходів. Додатково в договорі обов'язково прописують відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків. На підрядника також покладається обов'язок зберігати надане йому майно. Він повинен вжити всіх заходів для збереження отриманих ТМЦ та відповідає за втрату або пошкодження ТМЦ (ст. 841 ЦКУ).

Звичайно ж, у договорі підряду має бути прописано вартість робіт та строки їх виконання (ст. 846 ЦКУ). Згідно з ч. 1 ст. 843 ЦКУ, у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. Ціна в договорі може визначатися у кошторисі (ст. 844 ЦКУ).

Зауважимо також, що право власності на ТМЦ і комплектуючі замовника до виконавця замовлення як підрядника не переходить (ст. 840 ЦКУ). Це варто передбачити в договорі підряду.

Звісно, передаючи виконавцю ТМЦ та обладнання для монтажу, замовник має оформити у двох примірниках акт приймання-передачі ТМЦ (довільної форми). Один примірник цього акта залишається в замовника, а інший передають виконавцю. Саме за цим документом в обліку слід показати переміщення ТМЦ.

Податковий облік

Податок на прибуток

Передача ТМЦ виконавцю (що підтверджується актом приймання-передачі ТМЦ) для виконання монтажних робіт не буде продажем товару (див. пп. 14.1.202 ПКУ). Власником електрокабелю та електрообладнання залишається замовник, як передбачено договором підряду, адже не відбувається передачі прав власності.

Та все-таки вартість таких ТМЦ разом із витратами на монтування сторонньою організацією потрапить до податкових витрат через амортизацію.

Тут постає запитання: чи можна вважати такий силовий кабель та обладнання до нього окремим ОЗ, чи все-таки це частина виробничого обладнання? На нашу думку, доля таких витрат залежить від рішення створеної на підприємстві комісії з введення ОЗ в експлуатацію та керівника підприємства. Але гадаємо, що в ситуації, яку ми аналізуємо, силовий кабель та обладнання до нього слід вважати частиною виробничого обладнання і відповідно збільшити первісну вартість такого об'єкта ОЗ. Адже, згідно з п. 146.5 ПКУ, первісна вартість виробничого обладнання складається зі сум, що сплачуються постачальнику такого обладнання і ТМЦ, а також підрядникам за виконання робіт (підключення). Витрати на ТМЦ та монтажні роботи безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою.

До речі, всі понесені платником витрати повинні відображатися в обліку на підставі підтвердних документів за нормою п. 138.2 ПКУ. Послуги з проведення монтажних робіт слід оформити актом приймання-передачі довільної форми (звісно, з обов'язковими реквізитами для первинного документа1). Отже, витрати на монтаж, на придбання електрокабелю й електрообладнання сформують первісну вартість ОЗ групи 4 — виробничого обладнання і будуть відображені в обліку у складі витрат через амортизаційні відрахування.

1 У будь-якому первинному документі повинні бути реквізити, передбачені ст. 9 Закону України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.95 р. №88.

Нараховують податкову амортизацію починаючи з місяця, наступного за місяцем введення об'єкта ОЗ в експлуатацію (п. 146.2 ПКУ).

Податок на додану вартість

Передача ТМЦ виконавцю робіт не призводить до виникнення податкових зобов'язань з ПДВ у замовника. Адже при такій операції немає переходу права власності, тобто фактично не відбувається постачання товарів (пп. 14.1.191 ПКУ). Отже, немає й об'єкта оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ).

А ось вхідний ПДВ у вартості робіт підрядника замовник має право віднести до податкового кредиту за умови використання обладнання в оподатковуваних ПДВ операціях у межах госпдіяльності та за наявності належним чином оформленої податкової накладної (пункти 198.1, 198.6, 201.10, 201.11 ПКУ).

Так само за таких умов потраплять до ПК і суми сплаченого (нарахованого) ПДВ у разі придбання виробничого обладнання та ТМЦ.

Бухгалтерський облік

Відразу ж зауважимо, що у бухобліку витрати на монтажні роботи та вартість ТМЦ, використаних для монтажу, потраплять до первісної вартості виробничого об'єкта ОЗ (докладніше далі).

За приписами п. 49 Методрекомендацій №561 при підрядному способі виконання будівельно-монтажних робіт вартість виконаних і оформлених в установленому порядку робіт відображається в обліку капітальних інвестицій. Вартість ТМЦ, придбаних для монтажу, включається до дебету рахунка обліку капітальних інвестицій (рахунок 15) після виконання монтажних робіт зі встановлення устаткування на постійне місце майбутньої експлуатації з кредиту рахунка обліку виробничих запасів (рахунка 20, а саме: відповідного субрахунка).

Матеріали й обладнання, передані замовником виконавцю робіт, не списують з балансу. Такі ТМЦ замовник відображає на окремих рахунках обліку відповідних запасів (п. 5.10 Методрекомендацій №2). Тож у нашій ситуації варто відкрити окремий аналітичний рахунок у межах, наприклад, субрахунка 207 «Запасні частини». Це може бути субрахунок 2072 «Запасні частини, передані підряднику». Тож передання запчастин підряднику за договором про надання підрядних послуг з монтажу обладнання відображають проведенням Д-т 2072 К-т 2071.

Як уже зазначалося, витрати на електротехнічні запчастини та обладнання логічно визнавати витратами, що формуватимуть загальну первісну вартість виробничого обладнання. Як зазначено у п. 7 П(С)БО 7, придбані (створені) ОЗ зараховуються на баланс підприємства/установи за первісною вартістю. Перелік витрат, які формують первісну вартість ОЗ, вказано у п. 8 П(С)БО 7. Зокрема, до них належать витрати на придбання обладнання, його доставку, монтаж, налагодження тощо.

Витрати на ТМЦ та послуги підприємства з монтажу, які потрапляють на збільшення первісної вартості ОЗ, відображають проведенням Д-т 152 К-т 631 та Д-т 152 К-т 2072. У момент введення в експлуатацію об'єкта ОЗ робиться проведення Д-т 10 К-т 15.

Відповідно до п. 29 П(С)БО 7, нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання. При цьому нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7). Амортизацію ОЗ (у т. ч. і безоплатно отриманих) нараховують одним із методів, визначених у п. 26 П(С)БО 7.

Приклад ТОВ «Миропіль» вирішило встановити нове виробниче обладнання. Його вартість — 540000 грн (з ПДВ). Для забезпечення функціонування обладнання слід підключити його до електромережі через прокладання нового силового кабелю по будівлі та встановлення відповідного електрообладнання. Необхідні ТМЦ було придбано самостійно — загальна вартість 48000 грн (з ПДВ). А от монтаж електрообладнання виконала стороння організація на загальну вартість 12000 грн (з ПДВ). Відповідні проведення див. в таблиці.

Таблиця

Облік у замовника монтажних послуг


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Придбано виробниче обладнання
152
631
450000
2.
Відображено ПК з ПДВ
641
631
90000
3.
Придбано ТМЦ
2071
631
40000
4.
Відображено ПК з ПДВ
641
631
8000
5.
Передано підряднику ТМЦ для їх монтажу (складено акт приймання-передачі)
2072
2071
40000
6.
Проведено монтаж електрообладнання. Оформлено відповідний акт виконаних робіт
152
631
10000
7.
Відображено податковий кредит із ПДВ
641
631
2000
8.
Списано вартість ТМЦ, використаних під час монтажних робіт
152
2072
40000
9.
Введено в експлуатацію об'єкти капітальних інвестицій
104
152
500000

Нормативна база

  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Методрекомендації №2 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2.
  • Методрекомендації №561 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру