• Посилання скопійовано

Податкова накладна від філій

Наш постачальник надає нам податкові накладні, в яких порядковий номер доповнено номером структурного підрозділу (через дріб), якому делеговано право виписувати податкові накладні. При цьому постачальник відмовляється включати найменування такого структурного підрозділу до реквізиту податкової накладної «Особа (платник податку) — продавець». Постачальник пояснює таку позицію тим, що цей підрозділ невідокремлений і не має найменування. Чи має рацію постачальник?

Податковій накладній присвячено ст. 201 ПКУ, в якій, зокрема, перераховано її обов'язкові реквізити (п. 201.1 ПКУ). Серед цих реквізитів є й «повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, — продавця товарів/послуг». Що під цим мається на увазі? ПКУ не надає докладніших інструкцій із цього приводу. Як правило, це повна або скорочена назва юрособи — платника ПДВ, зафіксована у її статуті чи іншому документі (положенні тощо), а для фізосіб — платників ПДВ — це прізвище, ім'я та по батькові згідно з паспортом. При цьому не слід зазначати підприємницький статус такої фізособи: позначення типу «ФОП», «ПП»1 тощо не допускаються, оскільки не є «прізвищем, ім'ям та по батькові фізичної особи». Формально така податкова накладна не відповідає вимогам ст. 201 ПКУ і може бути оскаржена фахівцями Міндоходів під час перевірки.

1 ФОП — фізична особа — підприємець, ПП — приватний підприємець.

Порядок №1379 також не регламентує заповнення цього реквізиту для загальних випадків. Проте в Порядку №1379 описано варіант заповнення податкової накладної у разі, коли платник ПДВ має філії або структурні підрозділи і делегує їм виписку податкових накладних. У п. 1 Порядку №1379 зазначено, що «якщо не зареєстровані платниками податку на додану вартість філії та інші структурні підрозділи платника податку самостійно здійснюють постачання товарів/послуг і проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник податку, до складу якого входять такі структурні підрозділи, може делегувати філії або структурному підрозділу право виписки податкових накладних. Для цього платник податку повинен кожній філії та структурному підрозділу присвоїти окремий числовий номер, про що має письмово повідомити орган державної податкової служби за місцем його реєстрації як платника податку на додану вартість».

Форма такого повідомлення передбачена в додатку 2 до Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678. У ньому, зокрема, треба зазначити код ЄДРПОУ філії (відокремленого підрозділу) та його назву. Далі, якщо така філія (відокремлений підрозділ) виписує податкову накладну, то вона зазначає найменування головного підприємства відповідно до п. 201.1 ПКУ, а також своє найменування. Жодних винятків із цього правила не передбачено, і у будь-якому разі, якщо філія (структурний підрозділ) зазначає присвоєний їй числовий номер у номері податкової накладної, вона має зазначати і своє найменування поряд з найменуванням головного підприємства.

У ч. 4 ст. 64 ГКУ також зазначено, що підприємства можуть відкривати рахунки в банках через свої відокремлені підрозділи. Згідно з п. 3.3 Iнструкції №492 банк відкриває поточний рахунок відокремленому підрозділу за наявності виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, що містить відомості про такий відокремлений підрозділ юридичної особи. У цій виписці містяться найменування та ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи (ч. 4 ст. 21 Закону про держреєстрацію). Таким чином, відокремлений підрозділ, що не має найменування і окремого коду ЄДРПОУ, не зможе відкрити поточний рахунок у банку і, як наслідок, не зможе самостійно здійснювати постачання товарів/послуг і проводити розрахунки з постачальниками і покупцями, адже всі ці операції він повинен буде проводити від імені головного підприємства. Отже, йому не можна делегувати виписку податкових накладних, оскільки він не відповідатиме вимогам, викладеним у п. 1 Порядку №1379.

Ті відокремлені підрозділи, яким присвоєно найменування і окремий код ЄДРПОУ, зможуть мати окремий банківський рахунок, і їм можна буде делегувати право виписки податкової накладної шляхом подання повідомлення до органу Міндоходів. Такі відокремлені підрозділи повинні зазначати своє найменування поряд з найменуванням головного підприємства згідно з п. 1 Порядку №1379. Таким чином, доходимо висновку, що тільки ті підрозділи, яким присвоєно числовий номер, зможуть самостійно виписувати ПН.

Iнформація про наявність у платника ПДВ підрозділів, яким делеговано право виписувати податкові накладні, не зберігається в Реєстрі платників ПДВ. На дату підготовки номера до друку є проект Порядку ведення Реєстру платників податку на додану вартість, що розміщений за адресою http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/125132.html (далі — проект Порядку). У переліку видів даних, що зберігаються в реєстрі, немає даних про наявність відокремлених підрозділів, яким делеговано право виписки податкових накладних (п. 2.2 проекта Порядку).

Отже, в даному випадку для реквізиту «Особа (платник податку) — продавець» можливий тільки один варіант заповнення: це найменування головного підприємства разом з найменуванням структурного підрозділу, що виписав цю податкову накладну. У самому ПКУ цей порядок не описано, це питання врегульоване тільки підзаконним актом — Порядком №1379. Проте ми вважаємо, що оскільки цей реквізит внесено до числа обов'язкових реквізитів згідно з п. 201.1 ПКУ, при його заповненні слід дотримуватися вимог Порядку №1379. Позиція постачальника, описана в умові запитання, є хибною.

Якщо постачальник не зазначає найменування відокремленого підрозділу в податковій накладній, покупець має право подати заяву зі скаргою на такого постачальника, що є підставою для включення суми ПДВ за такою податковою накладною до складу податкового кредиту (п. 201.10 ПКУ). Таке право зберігається за покупцем протягом 60 календарних днів, наступних за граничним терміном подання податкової декларації за звітний період, у якому було порушено порядок заповнення податкової накладної (тобто період її виписки). До заяви додаються копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати ПДВ у зв'язку з придбанням товарів/послуг, або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання товарів/послуг.

Міндоходів про порядок заповнення ПН філіями

Який порядок заповнення заголовної частини податкової накладної, що надається відокремленому підрозділу (філії) або видається відокремленим підрозділом (філією), якому платник податку делегував право виписування податкових накладних?

<...> При заповненні реквізиту «Особа (платник податку) — продавець» разом із назвою головного підприємства, зареєстрованого як платник ПДВ, зазначається назва філії (структурного підрозділу), яка (який) відповідно до наданого їм права виписує податкову накладну; <...>

ЄБПЗ, категорія 01 «Податок на додану вартість»,
підкатегорія 101.19 «Порядок складання податкових накладних»

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. №436-IV.
  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».
  • Порядок №1379 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. №1379.
  • Iнструкція №492 — Iнструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою НБУ від 12.11.2003 р. №492.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру