• Посилання скопійовано

ПДВ та звичайні ціни

З 01.09.2013 р. після внесення змін до ПКУ щодо трансфертного ціноутворення змінився порядок оподаткування певних операцій також і податком на додану вартість. Що саме змінилося і яких змін слід чекати з цього приводу у найближчому майбутньому, читайте далі.

Застосування звичайних цін після 01.09.2013 р.

Закон України від 04.07.2013 р. №408-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення» вніс до ПКУ кардинальні зміни стосовно порядку застосування звичайних цін.

Для контрольованих операцій звичайні ціни визначаються в порядку, наведеному у статті 39 ПКУ. Нагадаємо, що повний перелік контрольованих операцій затверджено п. 39.2 ПКУ. При здійсненні зазначених операцій з метою оподаткування звичайна ціна визначається одним із 5-ти методів:

— порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу);

— ціни перепродажу;

— «витрати плюс»;

— чистого прибутку;

— розподілення прибутку.

Згідно з пп. 14.1.71 ПКУ, є й інші випадки, коли звичайна ціна встановлюється за спеціальними правилами:

— для операцій з постачання товарів (робіт, послуг), ціна на які регулюється державою, звичайною є ціна, встановлена державою;

— для операцій, які здійснюються під час проведення аукціонів (публічних торгів), звичайною вважається ціна, що склалася за результатами проведення таких аукціонів (торгів);

— для операцій, під час здійснення яких згідно з ПКУ є обов'язковим проведення незалежної оцінки, звичайною ціною є оціночна вартість, але лише за умови, що неможливо застосувати методи, зазначені у пп. 39.3.1 ПКУ. Тобто спочатку потрібно визначити звичайну ціну за згаданими вище методами, і лише якщо це зробити буде неможливо, можна використати дані оцінки. Зауважимо, що у листі від 24.04.2012 р. №7491/6/15-1415 ДПСУ роз'яснювала, що оціночні процедури, пов'язані з визначенням ринкової вартості, здійснюються з урахуванням включення або невключення до неї суми ПДВ. Умова щодо визначення ринкової вартості з включенням суми ПДВ зазначається у договорі на проведення оцінки майна1. I, звісно, сума ПДВ, яка міститься у оціночній вартості, не належить до бази оподаткування ПДВ за операцією, щодо якої здійснювалася така оцінка;

— для операцій з примусового продажу майна, переданого у заставу, звичайною є ціна, сформована під час такого продажу;

1 Згідно з п. 17 Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою КМУ від 10.09.2003 р. №1440.

— якщо постачання товарів (робіт, послуг) здійснюється на підставі форвардного або ф'ючерсного контракту, звичайною ціною є ціна, яка відповідає рівню ринкових цін на момент укладення такого контракту.

Для решти випадків, у яких ПКУ вимагає застосування звичайної ціни виходячи з визначення терміна «звичайна ціна», наведеного у пп. 14.1.71 ПКУ, такою ціною вважається ціна товарів (робіт, послуг), встановлена сторонами договору, якщо інше не зазначено у ПКУ. При цьому вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.

Зокрема, з 01.09.2013 р. до операцій, які оподатковуються ПДВ і які є неконтрольованими, але стосовно них збереглася вимога щодо застосування звичайних цін, належать:

— операції з нарахування ПЗ з ПДВ за залишками не використаних у госпдіяльності товарів/послуг, необоротних активів при анулюванні реєстрації платника ПДВ (крім випадків анулювання внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону) — п. 184.7 ПКУ;

— операції, наведені у п. 198.5 ПКУ, для визначення бази оподаткування за необоротними активами, податковий облік яких не вівся, — п. 189.1 ПКУ;

— операції з постачання вживаних транспортних засобів (комісійна торгівля), придбаних в осіб, які не зареєстровані як платники ПДВ, для визначення ціни продажу — п. 189.3 ПКУ;

— операції з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника ПДВ, для визначення бази оподаткування — п. 189.9 ПКУ;

— операції з безоплатного отримання послуг від нерезидентів, для визначення бази оподаткування — п. 190.2 ПКУ;

— операції за спеціальним режимом оподаткування діяльності щодо виробів мистецтва, предметів колекціонування або антикваріату, для визначення маржинального прибутку — п. 210.2 ПКУ.

Отже, в загальному випадку база оподаткування неконтрольованих операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості згідно з п. 188.1 ПКУ, і лише у разі здійснення контрольованих операцій — не нижче від звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 ПКУ. В обох випадках база оподаткування визначається з урахуванням загальнодержавних податків та зборів1. Також у загальних випадках формування податкового кредиту з ПДВ, згідно з п. 198.3 ПКУ, його сума у неконтрольованих операціях визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, а у разі здійснення контрольованих операцій — не вище від рівня звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 ПКУ.

Приклад Підприємство А — платник ПДВ передає підприємству Б — платникові ПДВ на безоплатній основі офісні меблі. Залишкова вартість таких меблів як основних засобів — 5000 грн. Ринкова вартість таких вживаних меблів — від 7000 грн до 10000 грн (умовно). Як оподатковуватиметься ПДВ така операція?

Варіант перший. Операція є контрольованою. У такому випадку базою оподаткування ПДВ, згідно з п. 188.1 ПКУ, буде звичайна ціна на такі меблі. Припустимо, що підприємство А визначає її за методом порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу). Ринковий діапазон цін становить від 7000 грн до 10000 грн (без урахування ПДВ). Отже, звичайною ціною в такому випадку буде мінімальне значення ринкового діапазону (пп. 39.3.3.7 ПКУ). I базою для нарахування ПДВ буде 7000 грн, а сума ПЗ з ПДВ, яку нарахує підприємство А, становитиме 1400 грн.

Варіант другий. Операція є неконтрольованою. У такому випадку базою оподаткування, згідно з п. 188.1 ПКУ і пп. 14.1.71 ПКУ, є договірна ціна, тобто нуль. Тож ПЗ з ПДВ у підприємства А також дорівнюватиме нулю.

Перспективи змін щодо звичайних цін

Платникам податків, які наразі не здійснюють контрольовані операції, варто стежити за майбутніми змінами у законодавстві щодо застосування звичайних цін. Адже наразі на сайті Міндоходів розміщено проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо використання поняття «звичайна ціна»)»2.

1 Крім збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, ПДВ та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками — суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у т. ч. компонентів крові та вироблених із них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п.188.1 ПКУ).

2 Цей документ розміщено за адресою: http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/125245.html.

Цим законопроектом, доопрацьованим законотворцями у грудні 2013 року, зокрема, передбачається:

а) замінити у випадках, передбачених ПКУ, коли за неконтрольованими операціями вимагається застосовувати звичайні ціни, термін «звичайна ціна» терміном «справедлива ринкова ціна»;

б) додати до статті 14 ПКУ новий підпункт 14.1.219-1, у якому зазначається, що справедлива ринкова ціна має визначатися з використанням методу порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу) у передбаченому пп. 39.3.3 ПКУ порядку, а також джерел інформації згідно з пп. 39.5.3 ПКУ.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру