З 01.01.2014 р. скасовано свідоцтво платника ПДВ. Тепер є реєстр платників ПДВ. Проте нової форми податкової накладної, яка враховувала б ці зміни, ще немає. Як заповнювати ПН з 01.01.2014 р.: чи треба зазначати номер свідоцтва? Як заповнювати цей реквізит новозареєстрованим платникам ПДВ у 2014 р.?
Новий порядок обліку платників ПДВ
Законом №6571 внесено зміни до ст. 183 ПКУ, якою регулюється порядок реєстрації платників ПДВ. Зміни набрали чинності з 01.01.2014 р.
Нагадаємо, що суб'єкти господарювання (далі — СГ) можуть реєструватися платниками ПДВ як на добровільних засадах (ст. 182 ПКУ), так і в обов'язковому порядку (ст. 181 ПКУ). В обох випадках слід подавати реєстраційну заяву згідно з п. 183.1 ПКУ. I якщо не буде підстав для відмови в реєстрації СГ платником ПДВ, то згідно з п. 183.9 ПКУ орган Міндоходів зобов'язаний внести до Реєстру платників ПДВ (далі — Реєстр) запис про реєстрацію суб'єкта господарювання платником ПДВ або з бажаної дати, яку він зазначив у заяві, або протягом 5 робочих днів з дати надходження реєстраційної заяви, якщо бажаний (запланований) день реєстрації в заяві не зазначено або такий день настає раніше 5 робочих днів з дати надходження реєстраційної заяви.
Згідно з п. 183.11 ПКУ, за запитом платника податків орган Міндоходів надає безкоштовно і безумовно протягом двох робочих днів, наступних за днем отримання такого запиту, витяг з Реєстру2.
1 Закон України від 24.10.2013 р. №657-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків та удосконалення деяких положень».
2 Порядок отримання витягу розглядається у статті «Реєстрація платником ПДВ» «ДК» №6/2014.
Обов'язкової вимоги отримувати витяг немає. Раніше платники ПДВ, зареєстровані до 01.01.2014 р., отримували від контролюючого органу свідоцтва платників ПДВ. Тепер, у зв'язку зі змінами, свідоцтва платників ПДВ можуть застосовуватися як витяги з Реєстру, але до моменту внесення змін до Реєстру. I як зазначено в листі Міндоходів України від 09.01.2014 р. №150/7/99-99-18-02-01-17, при першому ж зверненні платника ПДВ за отриманням витягу з Реєстру свідоцтва підлягають поверненню.
Міндоходів щодня публікує на єдиному державному реєстраційному веб-сервері-порталі юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців і власному офіційному веб-сайті (п. 183.13 ПКУ):
— дані з реєстру платників ПДВ із зазначенням найменування або прізвища, імені та по батькові платника податку, дати реєстрації платником ПДВ, індивідуального податкового номера і строку дії реєстрації платника податків (за його наявності);
— інформацію про осіб, реєстрацію яких платниками ПДВ анульовано, із зазначенням індивідуального податкового номера, дати анулювання, причин і підстав для анулювання реєстрації.
Реєстр платників ПДВ на офіційному веб-сайті Міндоходів розміщено за адресою http://minrd.gov.ua/reestr. Проте інформація, отримана за допомогою функції пошуку на цьому веб-сайті, буде неофіційною. Щоб було офіційне підтвердження свого ПДВ-статусу (у формі витягу) або статусу свого контрагента (у формі довідки), суб'єкт господарювання може подати до Міндоходів запит для отримання таких даних. Звертаємо увагу, що серед тієї інформації, яка надається органами Міндоходів про платників ПДВ, вже немає номера свідоцтва платника ПДВ.
Номер свідоцтва платника ПДВ у ПН
Такі зміни в порядку обліку платників ПДВ повинні були відбутися і у формі податкової накладної (далі — ПН). Проте 01.01.2014 р. цього не трапилося, і на дату підготовки цього матеріалу ми все ще використовуємо форму ПН, затверджену наказом МФУ від 01.11.2011 р. №1379. Ця форма ПН містить такі реквізити, як номери свідоцтв платника ПДВ — продавця і покупця. Постає закономірне запитання: яким чином заповнювати ці реквізити з 01.01.2014 р. і дотепер, поки не буде затверджено актуальну форму ПН?
У п. 201.1 ПКУ перелічено обов'язкові реквізити ПН:
— порядковий номер ПН;
— дата виписки ПН;
— повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юрособи, або прізвище, ім'я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник ПДВ, — продавця товарів/послуг;
— податковий номер платника податків (продавця і покупця);
— місцезнаходження юрособи-продавця або податкова адреса фізособи-продавця, зареєстрованої як платник податку;
— повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юрособи, або прізвище, ім'я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник ПДВ, — покупця (одержувача) товарів/послуг;
— опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
— ціна постачання без урахування ПДВ;
— ставка ПДВ і відповідна сума податку в цифровому значенні;
— загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ;
— вид цивільно-правового договору;
— код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів і товарів, ввезених на митну територію України).
Як бачимо, в цьому переліку немає реквізиту «номер свідоцтва платника ПДВ», проте у формі ПН, затвердженій Порядком №1379, який не бере до уваги зміни ПКУ, цей реквізит все ще є. Платники ПДВ добре знають, що згідно з п. 198.6 ПКУ до ПК не включаються суми ПДВ, підтверджені ПН, які оформлені з порушенням вимог ст. 201 ПКУ. Проте попередня практика склалася так, що платники ПДВ прагнули ретельно дотримуватися не тільки вимог ст. 201 ПКУ, але й Порядку №1379.
Міндоходів висловилося з цього приводу в листі від 17.01.2014 р. №1094/7/99-99-19-04-02-17. Позиція Міндоходів виявилася досить лояльною до платників ПДВ. Так, з 01.01.2014 р. платники ПДВ не зазначають номер свідоцтва платника ПДВ у таких документах:
— Податковій декларації з податку на додану вартість і додатках до неї (за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678);
— Уточнюючому розрахунку податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678);
— Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних (за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 25.11.2013 р. №708);
— податковій накладній, що складається при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг (за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. №1379);
— інших документах, форми яких передбачали зазначення цього реквізиту (наприклад, при реєстрації ПН в ЄРПН).
Відсутність у ПН, складених після 01.01.2014 р. у паперовому або електронному вигляді, номера свідоцтва платника ПДВ — продавця чи покупця не є порушенням порядку їх заповнення і підставою для відмови в їх реєстрації в ЄРПН. На практиці при реєстрації ПН в ЄРПН байдуже, як буде заповнений цей реквізит: із зазначенням номера свідоцтва, з проставлянням «0» чи буде зовсім не заповнений.
ПН, складені після 01.01.2014 р. у паперовому чи електронному вигляді без зазначення номера свідоцтва платника ПДВ — продавця чи покупця, не можуть бути вилучені зі складу ПК платника ПДВ за умови дотримання решти вимог щодо оформлення ПН.
У зворотній ситуації, якщо платники ПДВ зазначатимуть номер свідоцтва платника ПДВ у вищезгаданих документах, складених після 01.01.2014 р., це також не вважається порушенням порядку оформлення таких документів.
Отже, з 01.01.2014 року номери свідоцтв платника ПДВ — продавця і покупця в податковій накладній, яка виписується після 01.01.2014 р., не зазначаються, незалежно від того, коли було здійснено реєстрацію СГ платником ПДВ — до 01.01.2014 р. чи після цієї дати. Сподіваємося, що найближчим часом буде затверджено нову форму ПН з урахуванням усіх останніх змін до ПКУ.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»