Підприємство — виробник алкогольної продукції відкриває в інших областях України (стосовно свого місця розташування та реєстрації) відокремлені підрозділи, на які планується переміщення продукції власного виробництва. Яку ціну необхідно зазначати при переміщенні продукції протягом місяця, якщо її фактична собівартість буде визначена тільки після закінчення місяця? Можливість потім переробити накладну з виправленням на визначену ціну виключена. Причиною є те, що підприємство-виробник є акцизним складом, а вивезення продукції контролюється податківцем із записом кількості та ціни до відповідного журналу. Також неможливість переробити накладну пояснюється реєстрацією ТТН в Єдиному реєстрі при відвантаженні алкогольної продукції з акцизного складу.
Щоб вирішити проблему відображення вартісних показників у товарно-транспортних накладних при переміщенні алкогольної продукції з акцизного складу на склади готової продукції у підрозділах, радимо застосовувати нормативний метод калькулювання собівартості.
Нормативний метод передбачено п. 21 П(С)БО 91. Так, оцінка за нормативними затратами полягає у застосуванні норм витрат на одиницю продукції, які встановлені підприємством з урахуванням нормальних рівнів використання запасів, праці, виробничих потужностей і діючих цін. Для забезпечення максимального наближення нормативних затрат до фактичних норми затрат і ціни повинні регулярно у нормативній базі перевірятися і переглядатися. Періодичність такої перевірки обирається самим підприємством (додатково див. приклад 4 додатка 1 до Методрекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, наказ Мінфіну від 10.01.2007 р. №2).
1 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом МФУ від 20.10.99 р. №246.
Протягом звітного місяця вся готова продукція оцінюється за нормативною собівартістю. Відповідно всі переміщення готової продукції між акцизним складом та відокремленими підрозділами також обліковуються за нормативною собівартістю. Облік готової продукції за нормативною собівартістю ведеться окремо від обліку відхилень фактичної собівартості від нормативної. Наприкінці звітного місяця оцінка продукції за нормативними затратами коригується до фактичної виробничої собівартості шляхом здійснення відповідних проведень у синтетичному обліку за рахунками 23, 26 та 90. В аналітичному обліку такі коригування не здійснюють. Таким чином, у разі застосування нормативного методу калькулювання собівартості продукції немає потреби коригувати дані ТТН та контрольного журналу.
Приклад Нормативна собівартість одиниці продукції — 20 грн/шт. Протягом місяця виготовлено 1500 шт. на суму 30000 грн. Продукцію переміщено до філії, у ТТН відображено її вартість 30000 грн. Фактична собівартість становить 21 грн/шт. (усього — 31500 грн). За підсумками місяця коригуються обороти за рахунками 23, 23 і 90 на суму 1500 грн (31500 - 30000).
Докладніше порядок застосування нормативного методу висвітлено у Методичних рекомендаціях з формування собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості, затверджених наказом Мінпромполітики від 09.07.2007 р. №373, пункти 485 — 544. Однак цей документ можна використовувати лише як методичний посібник для застосування нормативного методу формування собівартості алкогольної продукції.
Крім нормативного методу, п. 22 П(С)БО 9 передбачено оцінку вибуття запасів за цінами продажу. Але вона призначена для підприємств роздрібної торгівлі та ґрунтується на застосуванні середнього відсотка торговельної націнки товарів. Тож для підприємства, що виробляє алкогольну продукцію, а не веде роздрібну торгівлю нею, такий метод не годиться.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»