Наша компанія реалізує власну продукцію через мережу дистриб'юторів. Для доставки товарів до супермаркетів та магазинів дистриб'ютори використовують свої вантажні авто. Ми хочемо брендувати ці авто (розмістити на них свій логотип із рекламою). Чи затрати на брендування можна буде віднести до податкових витрат?
Брендування (від англійського слова «бренд» — товарний знак або товарна марка) неодмінно пов'язане з рекламою товару (продукції). Адже згідно зі ст. 1 Закону про рекламу1 реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена у будь-якій формі та у будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. А реклама на транспорті — це реклама, що, зокрема, розміщується на зовнішній та внутрішній поверхні транспортних засобів. Тож розміщення логотипу (торгової марки) та інформації про товари, роботи, послуги, які реалізує підприємство, на авто підпадатиме під визначення реклами. Адже все це сприяє обізнаності потенційних клієнтів про такі товари (чи компанію), що забезпечує зростання обсягів продажу товару.
1 Закон України від 03.07.96 р. №270/96-ВР «Про рекламу».
До речі, реклама на транспорті повинна відповідати вимогам безпеки та правил дорожнього руху (ч. 2 ст. 18 Закону про рекламу).
Крім того, забороняється розміщення на транспортних засобах реклами (ч. 4 ст. 18 Закону про рекламу):
— яка повторює чи імітує кольорографічні схеми спеціальних та оперативних транспортних засобів;
— із нанесенням світловідбивних матеріалів;
— яка супроводжується звуковими чи світловими сигналами.
Додатково заборонено розміщувати рекламу на скляних (прозорих) поверхнях авто, якщо такі матеріали не забезпечують безперешкодний огляд зі салону транспортного засобу.
У запитанні розглядається досить специфічна ситуація. Адже йдеться про брендування не власних авто, а таких, що належать дистриб'ютору. Як краще діяти у цьому випадку? Тут бачимо два варіанти.
Варіант 1. Укладаємо договір із дистриб'ютором про те, що він розмістить у себе на авто нашу рекламу. Відповідно до пп. 140.1.5 ПКУ, при визначенні об'єкта оподаткування враховуються такі витрати подвійного призначення, як витрати платника податку на рекламу. Тож вартість розміщення рекламної інформації на авто дистриб'ютора потрапить до податкових витрат. Але при цьому слід пам'ятати про п. 138.2 ПКУ, який вимагає належного документального підтвердження податкових витрат. Такими документами будуть акти наданих рекламних послуг.
Якщо договором надання рекламних послуг буде передбачено, що витрати на нанесення реклами на авто (шляхом наклеювання, фарбування тощо) несе замовник, то він матиме право віднести до витрат на рекламу ще й витрати на таке нанесення реклами (на підставі відповідних підтвердних документів). Звісно, можна домовитися з дистриб'ютором, що саме він залагодить усі організаційні моменти з розміщення реклами (брендування) на авто, а підприємство-замовник просто сплатить йому вартість рекламних послуг.
Відповідно до пп. «г» пп. 138.10.3 ПКУ, затрати на розміщення рекламної інформації на транспорті потрібно враховувати у складі податкових витрат на збут. А такі збутові витрати відносять до складу податкових витрат у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ) (про це див. далі).
У декларації з податку на прибуток підприємства, форма якої затверджена наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. №1213, такі витрати фіксують у рядку 06.2 «Витрати на збут».
Варіант 2. Укладаємо з дистриб'ютором договір оренди вантажних авто, на яких він розвозить товар (при цьому дистриб'ютор, крім послуг посередника з реалізації продукції, надаватиме транспортно-експедиційні послуги). I вже на ньому, як на службовому транспорті, розмістити рекламу.
У такому випадку постає запитання: а чи не вважатимуть у цьому разі витрати на брендування авто затратами на його ремонт? Вважаємо, ні. Судіть самі.
Ремонт — це комплекс операцій щодо відновлення справності або роботоздатності виробів та відновлення ресурсів виробів чи їх складових частин (див. п. 1.3 Положення №1021). Тож нанесення інформації на авто ремонтом назвати важко. Та й поліпшенням ОЗ така операція теж не буде, адже у розміщенні своєї реклами на орендованому авто зацікавлений лише орендар, а орендодавцю ця процедура не збільшить економічних вигід у майбутньому. До того ж, найімовірніше, при поверненні авто з оренди таку рекламу доведеться усунути. Тож і в цьому разі це просто витрати на рекламу.
1 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 р. №102.
У цьому варіанті ви понесете витрати на сплату орендної плати і доставку товарів покупцям. Але ці витрати також потраплять до податкових витрат на збут, відповідно до пп. «д» та «е» пп. 138.10.3 ПКУ, і знову ж у періоді понесення. Адже транспорт буде використовуватися для збуту власної продукції.
Бухгалтерський облік
Як перший, так і другий варіант нанесення реклами на авто у бухобліку відображають однаково — як витрати на збут. Так, у п. 19 П(С)БО 16 «Витрати» визначено, що до витрат на збут, зокрема, відносять витрати на рекламу, які відображають у періоді понесення за дебетом рахунка 93 «Витрати на збут».
Податок на додану вартість
ПДВ, сплачений при отриманні послуг з нанесення рекламної інформації на авто (та послуг з розміщення рекламної інформації на чужому авто), включають до податкового кредиту за загальними правилами. Якщо виконується умова використання такого об'єкта в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку та є податкова накладна, підприємство-замовник має право на податковий кредит (п. 198.3, п. 198.6 та ст. 201 ПКУ).
Приклад Підприємство — платник ПДВ і податку на прибуток на загальних підставах вирішило провести брендинг (розміщення власної реклами) вантажних авто свого дистриб'ютора. Для цього уклало договір з дистриб'ютором про надання площ авто для розміщення реклами про підприємство. У спеціалізованого підприємства замовлено послуги з розроблення та впровадження концепції брендування, нанесення реклами на вантажні авто. За ці послуги (брендування) сплачено 60000 грн (з ПДВ), а за рекламні послуги дистриб'ютора — 6000 грн (з ПДВ).
Таблиця
Облік витрат на брендування авто
№
з/п |
Зміст операції
|
Бухгалтерський облік
|
Сума, грн
|
Податковий облік
|
||
Д-т
|
К-т
|
Доходи
|
Витрати
|
|||
1.
|
Отримано послуги з брендування авто (складено акт прийманні-передачі послуг) |
93
|
631
|
50000
|
—
|
50000
|
2.
|
Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної |
641/ПДВ
|
631
|
10000
|
—
|
—
|
3.
|
Сплачено послуги брендування |
631
|
311
|
60000
|
—
|
—
|
4.
|
Отримано послуги з розміщення реклами (складено акт приймання-передачі послуг) |
93
|
631
|
5000
|
—
|
5000
|
5.
|
Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної |
641/ПДВ
|
631
|
1000
|
—
|
—
|
6.
|
Сплачено рекламні послуги |
631
|
311
|
6000
|
—
|
—
|
Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»