• Посилання скопійовано

Ремонт орендованих ОЗ в орендаря

Оренда — досить поширене явище у госпдіяльності підприємств1. Адже часто набагато вигідніше орендувати якийсь об'єкт ОЗ, ніж його придбати. Але не завжди орендований ОЗ відразу можна використовувати за призначенням. А ще буває, що після тривалого використання орендарем він втрачає свої властивості. Тоді слід провести ремонт такого активу. От саме про ремонт орендованих ОЗ і піде мова у цій статті.

У відносинах оренди, яким присвячено главу 58 ЦКУ, одним із найважливіших факторів є стан речі, яка передається в оренду або повертається з неї. Контроль за якістю наданого в оренду майна починається з моменту передачі від орендодавця до орендаря і документально засвідчується. Частиною 1 ст. 760 ЦКУ передбачено, що предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ). Отже, орендар повинен повернути орендоване майно у тому ж стані, в якому він його отримав. Тому стаття 776 ЦКУ свідчить, що поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом. Адже поточний ремонт — це ремонт, пов'язаний із підтриманням орендованого майна у первісному стані. Тому дозвіл від орендодавця на поточний ремонт орендованого майна не потрібен. Втім, як бачимо, у ст. 776 ЦКУ обумовлено: якщо встановлено договором, то поточний ремонт може проводити і орендодавець, або орендодавець може компенсувати орендареві витрати, пов'язані із поточним ремонтом. А от поліпшити річ, яка є предметом договору оренди (щодо її первісного стану, у якому вона передавалася в оренду), згідно зі ст. 778 ЦКУ, орендар може лише за згодою орендодавця. Дозвіл на здійснення ремонту (поточного чи поліпшення) може бути прописано або у договорі оренди, або в окремому листі (погодженні).

1 У статті розглядається ситуація обліку в підприємства — платника ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах.

Ремонт орендованого ОЗ

Податок на прибуток

Згідно з п. 146.12 ПКУ, суму витрат, пов'язаних з ремонтом та поліпшенням орендованого ОЗ у розмірі, що не перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів підприємства (орендаря) на початок звітного року, платник податку відносить до складу витрат. При визначенні загальної балансової вартості ОЗ орендаря не включається, зокрема, вартість орендованих об'єктів, зазначена в акті приймання-передачі від орендодавця (докладніше див. п. 146.11 ПКУ та «ДК» №7/2013).

Зауважимо, що в листі ДПСУ від 09.07.2012 р. №12372/6/15-1216 (див. «ДК» №38/2012) зазначено, що платник податків має право визначити порядок відображення вартості ремонтів та поліпшень об'єктів ОЗ у податковому обліку — або віднести їх до витрат у межах 10% ліміту згідно з п. 146.12 ПКУ, або збільшити первісну вартість умовного об'єкта ОЗ (про це — далі), навіть якщо згаданий ліміт повністю ще не використано.

Та все ж цілком можливо, що на дату проведення ремонту (поліпшення) орендованого ОЗ підприємство вже перевищило 10-відсотковий ліміт щодо витрат на ремонт ОЗ. У такому випадку, якщо договір оренди зобов'язує або дозволяє орендареві здійснювати ремонти та/або поліпшення об'єкта оренди (лізингу), частина вартості таких ремонтів та/або поліпшень у сумі, що перевищує суму, віднесену на витрати згідно з п. 146.12 ПКУ, амортизується орендарем як окремий об'єкт у порядку, встановленому для групи ОЗ, до якої належить об'єкт оренди, що ремонтується та/або поліпшується (п. 146.19 ПКУ). Тоді під час формування первісної вартості умовного об'єкта ОЗ також не враховується балансова вартість такого об'єкта ОЗ, за якою він обліковується на балансі орендодавця (абз. 2 п. 146.19 ПКУ). Але залишкова вартість умовного об'єкта орендованих ОЗ (у сумі проведених ремонтів, поліпшень за мінусом нарахованої амортизації) станом на початок звітного року враховується під час визначення згаданого вище ліміту суми ремонтів, яку можна віднести до податкових витрат.

Приклад 1 В оренду взято верстат з виробничою метою. На його ремонт витрачено 15000,00 грн. Балансова вартість ОЗ на початок року становить 100000,00 грн.

Отже, ліміт, у межах якого витрати на ремонт можна віднести до податкових витрат, становить 100000,00 х 10% = 10000,00 грн. Понадлімітна сума витрат на ремонт такого об'єкта (15000,00 — 10000,00 = 5000,00 грн) сформує первісну (амортизаційну) вартість умовного об'єкта ОЗ, який належатиме до 4-ї групи ОЗ (згідно з п. 145.1 ПКУ).

При амортизації умовного об'єкта ОЗ слід виконувати всі приписи ст. 145 ПКУ, зокрема встановити строк експлуатації з урахуванням мінімально дозволеного. Встановлюючи строк експлуатації орендованого відремонтованого об'єкта ОЗ у податковому обліку, варто його зафіксувати у відповідному наказі. При цьому встановлений строк експлуатації у податковому обліку може перевищувати строк дії договору.

Наприклад, договір оренди будівлі може бути укладено на 10 років, але мінімально допустимий строк експлуатації ОЗ 3-ї групи — 20 років. Тож у наказі орендар зобов'язаний встановити строк корисного використання умовного ОЗ (створеного з витрат на ремонт) не менше 20 років.

Якщо витрати на ремонт не перевищують 10-відсотковий ліміт (і не потрапляють до первісної вартості умовно створеного об'єкта ОЗ за рішенням платника податку, див. вище), то такі суми потраплять до певних витрат у податковому обліку, залежно від того, з якою метою використовується орендований ОЗ. Так, вони можуть потрапити до:

— собівартості виготовленої та реалізованої продукції (виконаних робіт, наданих послуг), якщо ОЗ використовувалися для виробничих та загальновиробничих потреб (п. 138.8 та абз. «г» пп. 138.8.5 ПКУ);

— адміністративних витрат, наприклад якщо орендований ОЗ є офісним приміщенням (абз. «в» пп. 138.10.2 ПКУ);

— витрат на збут, наприклад якщо орендований автомобіль використовується для доставки товарів покупцям (абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ);

— інших операційних витрат за ПКУ, якщо ОЗ використовується з іншою господарською метою (абз. «в» пп. 138.10.4 ПКУ).

Витрати на ремонт, які потраплять до податкової собівартості реалізованих товарів (виконаних робіт, наданих послуг), визнаються податковими витратами за датою визнання доходу від реалізації таких товарів (робіт, послуг) — п. 138.4 ПКУ. В усіх інших випадках такі витрати визнаються у звітному періоді, в якому їх було здійснено, згідно з правилами ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ). I всі витрати на ремонт потраплять до податкових за умови їх документального підтвердження (п. 138.2 ПКУ).

У декларації з податку на прибуток1 витрати на ремонт орендованих ОЗ відображаються відповідно до напряму їх використання, а саме:

— рядок 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)»;

— рядок 06.1 «Адміністративні витрати»;

— рядок 06.2 «Витрати на збут»;

— рядок 06.4 «Iнші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати». Також такі суми показують у рядку 06.4.38 додатка IВ до декларації з прибутку.

1 Податкова декларація з податку на прибуток підприємства, форму якої затверджено наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. №1213.

Податок на додану вартість

Суму вхідного ПДВ (сплаченого/нарахованого при здійсненні ремонту) включають до податкового кредиту з ПДВ у тих випадках, коли орендований ОЗ використовується в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку (п. 198.3 ПКУ). Звісно, ПК з ПДВ буде лише за наявності правильно оформленої податкової накладної чи інших документів, що дають право на ПК згідно з п. 201.11 ПКУ (п. 198.6 ПКУ). Датою виникнення права на податковий кредит з ПДВ буде дата тієї події, що відбулася раніше: або дата списання коштів з банківського рахунка на оплату витрат на ремонт орендованого ОЗ, або дата отримання товарів (робіт, послуг), використаних при ремонті орендованого ОЗ (п. 198.2 ПКУ).

Бухгалтерський облік

Бухгалтерській облік зазначених вище витрат залежить від того, чи понесені вони у зв'язку з ремонтом (поточним) орендованих ОЗ, чи у зв'язку з їх поліпшенням. Так, відповідно до п. 14 П(С)БО 7 «Основні засоби», первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта ОЗ.

А от згідно з п. 15 П(С)БО 7 витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат відповідного періоду.

Отже, витрати на підтримання орендованого ОЗ у тому стані, в якому його було отримано від орендодавця, відносяться до витрат того періоду, в якому вони були понесені. А витрати на поліпшення орендованого ОЗ порівняно зі станом, у якому його було отримано від орендодавця, амортизуються.

Якщо ремонтні роботи приводять до збільшення майбутніх економічних вигід від застосування орендованого об'єкта ОЗ, то витрати на ремонт спочатку потраплять на дебет субрахунка 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів». А після завершення ремонтних робіт суми з кредиту субрахунка 153 потраплять на дебет субрахунка 117 «Iнші необоротні матеріальні активи».

Якщо ж ремонт пов'язаний із підтриманням орендованого об'єкта ОЗ у робочому стані, то затрати на ремонт потраплять до витрат залежно від того, з якою метою використовують ОЗ, — на рахунок 23 «Виробництво», 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут», 94 «Iнші витрати операційної діяльності», 97 «Iнші витрати».

Приклад 2 Підприємство «Альфа» передало підприємству «Вітер» в оренду ОЗ — торговельне приміщення. Для організації торгівлі орендар провів ремонт приміщення (з дозволу орендодавця). Для цього було залучено сторонню будівельну компанію. Загальна вартість наданих ремонтних робіт становила 12000 грн (з ПДВ). Підприємство-орендар вже проводило ремонтні роботи зі своїми ОЗ і повністю використало 10-відсотковий ліміт (передбачений п. 146.12 ПКУ) віднесення затрат на ремонт до податкових витрат періоду. Тож слід створити умовний об'єкт ОЗ у податковому обліку. У бухобліку суми, витрачені на ремонт, привели до збільшення економічних вигід від використання орендованого ОЗ, тож такі витрати слід капіталізувати.

Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці 1.

Таблиця 1

Облік ремонту орендованого ОЗ


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Отримано послуги з ремонту орендованого приміщення (на підставі акта виконаних робіт)
153
685
10000
—*
2.
Відображено ПК з ПДВ на суму отриманих послуг
641
685
2000
3.
Оплачено ремонтні роботи будівельної компанії
685
311
12000
4.
Відображено вартість поліпшення (ремонту) у складі інших необоротних матеріальних активів
117
153
10000
* Вартість ремонту сформує первісну (амортизаційну) вартість умовного об'єкта ОЗ та відповідно амортизуватиметься за загальними правилами ПКУ.

Повернення відремонтованого об'єкта ОЗ орендодавцеві

Податок на прибуток

Згідно з п. 146.20 ПКУ, у разі повернення орендарем об'єкта оренди орендодавцеві внаслідок закінчення дії орендного договору такий орендар у звітному періоді, в якому відбувається повернення орендованого ОЗ, збільшує витрати на суму вартості, яка амортизується, за мінусом сум накопиченої амортизації окремого умовного об'єкта ОЗ (п. 146.16 ПКУ).

У декларації з прибутку такі витрати можна зазначити у рядку 06, а також у рядку 06.4.16 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IВ до декларації з прибутку.

Податок на додану вартість

Перше, що спадає на думку, це те, що оскільки відремонтований орендований ОЗ повернено власникові, орендар може говорити про ліквідацію умовного об'єкта ОЗ (створеного в сумі проведених ремонтів та поліпшень згідно з п. 146.11 ПКУ). Але чи можна тільки у податковому обліку ліквідувати ОЗ, якого, наприклад, немає у бухгалтерському обліку (на балансі платника ПДВ)? Так, це цілком можливо, адже визначення терміна «основні засоби» в ПКУ своє, власне, відмінне від того, яке застосовується в бухобліку. Отже, і ліквідація (а по суті, списання) ОЗ у податковому обліку — це окрема операція, яка може проводитися навіть тоді, коли в бухобліку такі умовні ОЗ не були відображені, як у випадку з поверненням орендованих ОЗ. Однак оскільки така ліквідація ОЗ у податковому обліку (за п. 146.20 ПКУ) відбувається не за власним бажанням орендаря, то, на нашу думку, нараховувати ПЗ з ПДВ за п. 189.9 ПКУ при цьому не потрібно.

Чимало бухгалтерів та експертів вважають, що при передачі відремонтованого ОЗ на суму проведеного ремонту (а саме на залишкову вартість створеного лише в податковому обліку об'єкта ОЗ) не потрібно нараховувати ПЗ. Адже при поверненні такого ОЗ орендар не здійснює постачання послуг з ремонту (жоден документ про це не свідчить). Орендодавцеві просто повертають його актив — і все. Та от податківці у роз'ясненнях в ЄБПЗ колись вказували на необхідність нарахування ПЗ з ПДВ на всю суму ремонту (але не нижчу за звичайну ціну), розглядаючи таку операцію як безоплатну передачу послуг з ремонту ОЗ. Тепер такого роз'яснення в ЄБПЗ немає, але це не гарантує того, що найближчим часом воно не з'явиться знову.

Є також позиція (і автор цієї статті її поділяє як один із фіскальних підходів до питання), що при поверненні відремонтованого ОЗ слід використовувати норми пункту 198.5 ПКУ. Ним передбачено, що платник ПДВ зобов'язаний нараховувати ПЗ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, за товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання або виготовлення яких суми сплаченого (нарахованого) ПДВ було включено до складу ПК, якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися в операціях, які не є госпдіяльністю платника податку. Після повернення відремонтованого ОЗ орендодавцеві ми вже не використовуємо його у госпопераціях. У цей момент, на думку автора, починає діяти п. 198.5 ПКУ. Згідно з п. 189.1 ПКУ база для нарахування ПЗ з ПДВ визначається виходячи із балансової (залишкової) вартості необоротного активу, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються операції згідно з п. 198.5 ПКУ. Тож саме на залишкову вартість умовного об'єкта ОЗ слід нарахувати ПЗ з ПДВ.

Вибір, як діяти, — за вами, шановні бухгалтери. Та для уникнення непорозумінь з цього питання варто отримати індивідуальне роз'яснення у своїй податковій інспекції.

Бухгалтерський облік

При поверненні орендованого відремонтованого ОЗ зі складу активів підприємства слід списати поліпшення ОЗ, які були капіталізовані. Залишкову вартість такого об'єкта списують до витрат періоду через кореспонденцію рахунків Д-т 976 «Списання необоротних активів» — К-т 117 «Iнші необоротні матеріальні активи».

Приклад 3 Підприємство «Вітер» повертає підприємству «Альфа» орендований ОЗ — торговельне приміщення (вартість за актом приймання-передачі при отриманні в оренду — 100000,00 грн) у зв'язку із завершенням договору оренди.

Підприємство «Вітер» проводило ремонт такого орендованого ОЗ (відповідно було створено умовний ОЗ). Залишкова вартість як у податковому, так і в бухгалтерському обліку на дату повернення становить 4000 грн, нарахована амортизація за період експлуатації — 6000 грн. Орендодавець не проводить компенсацію витрат орендаря на ремонт.

Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці 2.

Таблиця 2

Облік повернення відремонтованого ОЗ в орендаря


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Передано відремонтований об'єкт орендодавцеві
01
100000
4000*
2.
Списано залишкову вартість капіталізації ремонту
976
117
4000
3.
Списано суму амортизації ОЗ
117
132
6000
4.
Відображено нараховані ПЗ з ПДВ на залишкову вартість умовного ОЗ — 800 грн (4000 х 20%)
949
641
800
* У податковому обліку до витрат потрапляє залишкова вартість умовного об'єкта ОЗ, який повертають (згідно з п. 146.20 ПКУ).

Орендодавець компенсує витрати на ремонт

Податок на прибуток

Орендар та орендодавець має право прописати у договорі, хто та чиїм коштом проводитиме ремонт ОЗ, переданого в оренду (ст. 776 ЦКУ). Орендодавець завжди може компенсувати витрати орендаря з проведеного ремонту (ст. 778 ЦКУ). Це може бути компенсація всіх затрат або ж лише їх частини — як домовитесь. Та виникає запитання: як відображати в податковому та бухгалтерському обліку орендаря таку операцію?

Кошти, отримані як компенсація за проведений ремонт орендованого ОЗ, потраплять до доходу орендаря як у бухгалтерському, так і в податковому обліку. На це, зокрема, вказують податківці у листі ДПСУ від 23.01.2013 р. №1126/6/23-50-0114.

Для фіксації суми компенсації варто скласти звіт про понесені витрати (на компенсацію) або ж документ з іншою назвою, на ваш вибір, у якому зазначити найменування виконаних робіт та суму понесених витрат (до цього документа можна додати копії підтвердних документів по понесених орендарем витратах).

Дохід орендаря в сумі отриманої компенсації потрібно відобразити за датою нарахування, відповідно до правил визнання доходу у бухобліку (див. п. 137.16 ПКУ). Суму отриманого доходу варто показати в рядку 03.7 «Доходи від операцій оренди/лізингу» додатка IД до декларації з прибутку.

На нашу думку, оскільки передбачено, що витрати на ремонт буде компенсовано, то затрати орендаря на ремонт мають право потрапити до витрат як у бухгалтерському, так і в податковому обліку. Та виникає запитання: як саме у податковому обліку слід відображати такі витрати? Розгляньмо два варіанти.

Варіант 1. Зі суми витрат, які підлягають компенсації, не потрібно формувати первісну вартість умовного об'єкта ОЗ як у податковому, так і в бухгалтерському обліку, та й за певних умов (див. вище) відносити до витрат періоду. Адже в договорі передбачено, що нам такі витрати компенсують, а отже, фактично повернуть всі витрати на ремонт (поліпшення) ОЗ. Такі витрати варто відобразити (в періоді визнання доходу при отриманні компенсації за ремонт) в рядку 06.4.39 додатка IВ до декларації з прибутку.

Варіант 2. Деякі фахівці радять визнавати витрати на ремонт, понесені орендарем, незалежно від факту отримання компенсації від орендодавця, у порядку, прописаному у пунктах 146.11 та 146.12 ПКУ (тобто відносити до витрат періоду в межах 10-відсоткового ліміту або капіталізувати (а у подальшому амортизувати у порядку, зазначеному вище).

Обидві схеми відображення витрат, на нашу думку, відповідають чинному законодавству, тож яку з них обрати — вирішувати орендарю.

Податок на додану вартість

Оскільки має місце компенсація витрат на ремонт, вважаємо, що за загальним правилом першої події слід нарахувати ПЗ з ПДВ (п. 187.1 ПКУ) на договірну вартість, але не нижчу за звичайну ціну (таку думку колись висловлювали і податківці в ЄБПЗ). Деякі фахівці стверджують, що цього робити не потрібно, адже фактично орендар не надає послуги з ремонту та відповідно отримує за це не плату, а лише компенсацію понесених ним витрат. Але на практиці деякі податківці наполягають на необхідності нарахування ПЗ з ПДВ і вважають, що така операція за своєю суттю є оплатним постачанням ремонтних послуг (див. пп. 14.1.185 ПКУ). Тому обережним орендарям варто нарахувати ПЗ з ПДВ на суму компенсації та відповідно виписати ПН так, як у звичайному випадку постачання ремонтних послуг.

Бухгалтерський облік

Як ми вже зазначали, отриману від орендодавця компенсацію за ремонт/поліпшення орендованого ОЗ у бухобліку слід показати як дохід (див. п. 5 П(С)БО 15). Суму такого доходу треба відображати на рахунку 719 «Iнші доходи від операційної діяльності».

Щодо витрат, як і в податковому обліку, можливі два варіанти їх відображення. Обидва не суперечать чинному законодавству.

За першим варіантом понесені витрати на ремонт, які компенсуватимуться орендодавцем, не відносять до витрат (якщо це поточний ремонт) і не капіталізують (якщо ремонт визнано поліпшенням), як це передбачено за загальними правилами П(С)БО 7. Такі витрати на ремонт, на нашу думку, можна поставити до інших витрат операційної діяльності під час приймання (передачі) ремонтних робіт (від орендаря) (за звітом про понесені витрати). Вважаємо, що попередньо витрати на ремонт, які підлягають компенсації, варто акумулювати на рахунку 23, а потім віднести на дебет рах. 949 «Iнші витрати операційної діяльності».

За другим — відображати витрати на ремонт (поліпшення) ОЗ слід за загальними приписами П(С)БО 7 (про них ми згадували у частині відображення ремонту орендованих ОЗ).

Приклад 4 ТОВ «Юність» отримало в оренду від ТОВ «Міра» верстат. За договором орендар має право провести ремонт орендованого ОЗ. При цьому орендодавець повинен компенсувати 100% такого ремонту. Після проведення ремонту ТОВ «Юність» було сформовано звіт про понесені витрати (на компенсацію) на загальну суму 20000 грн (без ПДВ). Орендодавець протягом тижня сплатив за ремонт. За прикладом розглянемо перший варіант відображення витрат в обліку на ремонт орендованого ОЗ, які буде компенсовано.

Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці 3.

Таблиця 3

Облік компенсації за ремонт ОЗ


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Отримано акт від сторонньої організації про ремонт верстата (такі витрати буде компенсовано орендодавцем)
23
685
20000
2.
Відображено ПК з ПДВ на підставі податкової накладної від сторонньої організації
641
685
4000
3.
Надано звіт орендодавцеві про проведений ремонт (понесені витрати)
Віднесено до витрат затрати на ремонт
377
949
719
23
24000
20000
20000
20000
4.
Нараховано ПЗ з ПДВ на суму нарахованої компенсації (як постачання послуг)
719
641
4000
5.
Оплачено ремонтні послуги сторонньої організації
685
311
24000
6.
Отримано компенсацію за ремонт/поліпшення ОЗ від орендодавця
311
377
24000

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ЦКУ— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. №92.
  • П(С)БО 15 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну України від 29.11.99 р. №290.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру