Рішення Олександрівського районного суду м. Запоріжжя у справі №331/2715/25 від 11.09.2025.
Нагадаємо, що обов’язок з підвищення кваліфікації з військового обліку запровадили 2023 року і проходити таке підвищення кваліфікації треба раз на 5 років. Тобто теоретично штрафувати за відсутність підвищення кваліфікації мали б не раніше ніж 2028 року. Але на практиці штрафи за це вже подекуди трапляються.
Ще один з обов’язків роботодавців — щорічне звіряння з ТЦК списків персонального військового обліку. Теоретично не мали б штрафувати за те, що такого звіряння не відбулося, бо вас у графіку звіряння з ТЦК не було. Але на практиці і за це подекуди штрафують.
Приклад цього — коментоване рішення ВС.
Начальника відділу кадрів ПрАТ було притягнуто до відповідальності за адмінправопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП.
Штраф за цією нормою застосовується за порушення особою, відповідальною за ведення військового обліку, пунктів 12, 45, 46 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого Постановою КМУ №1487 від 30.12.2022, а також вимоги ч. 1 ст. 21 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Розгляньмо цю справу докладно.
Порядок проведення перевірки та складення протоколу
З’ясуймо, як суд описав саму перевірку та процедуру складення протоколу:
1. Перевірку проводив:
— начальник групи військового обліку солдатів і сержантів запасу ТЦК та СП;
— перевірка зафіксована в акті перевірки стану організації та ведення військового обліку у ПрАТ від 07.02.2025 №13.
2. У якому порядку проводили перевірку:
— це була планова перевірка, яка проводилась у межах повноважень ТЦК та СП відповідно до:
1) Постанови КМУ №1487 від 30.12.2022 «Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів»;
2) Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (ст. 21).
За результатами перевірки складено акт №13, у якому зафіксовано описані вище порушення.
На підставі акта 26.02.2025 складено протокол про адміністративне правопорушення.
3. Кого перевіряли:
— юрособу — ПрАТ;
— посадову особу — начальника відділу кадрів ПрАТ, на яку покладено обов’язки з ведення військового обліку на підприємстві.
4. Які порушення виявили:
згідно з актом та протоколом працівники ТЦК та СП вказали на порушення:
— п. 12 Порядку №1487 — особа, відповідальна за військовий облік, не пройшла підвищення кваліфікації;
— п. 45, 46 Порядку №1487 — не проводилося звіряння списків персонального військового обліку за 2024 рік із даними ТЦК та СП;
— абз. 10 п. 34 Порядку №1487 — не здійснювалося щорічне звіряння списків персонального обліку з обліковими документами ТЦК та СП.
На складений протокол начальниця відділу кадрів надала пояснення та заперечення:
— щодо відсутності порушення п. 12 Порядку №1487, адже особа, відповідальна за ведення військового обліку, пройде курс підвищення кваліфікації, проходить поглиблений курсу «сертифікований спеціаліст з ведення військового обліку на підприємстві» терміном навчання 120 годин, що підтверджується платіжною інструкцією про оплату курсу та рахунком. Навчання здійснюється за програмою, погодженою з Генштабом ЗСУ від Національного авіаційного університету (Державний університет КАІ). Проходження навчання потребує часу, у підсумку буде надано сертифікат державного зразка про результати навчання;
— щодо відсутності порушень вимог пункту 45, 46 Порядку, то ПрАТ не було включене до графіка звіряння, а тому порушити вимоги цих пунктів не могло.
Обидва ці моменти є дуже болючими для багатьох наших читачів. Ми багато пишемо про те, як підвищити кваліфікацію і хто цим займається, про графіки звіряння з ТЦК (наприкінці наведемо перелік найсвіжіших статей й новин) — й отримуємо безліч запитань. То ось вам приклад із практики: штраф усе-таки застосували, а що сказав щодо цього ВС, дізнаємось далі.
5. Як притягли до адміністративної відповідальності:
— 12.03.2025 начальник ТЦК та СП виніс постанову №466/1 за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП (порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію);
— накладено штраф 34 000 грн;
— постанову винесено без участі посадової особи ПрАТ, повідомлення про розгляд справи їй відразу не надіслано;
— начальник відділу кадрів отримала її щойно 30.04.2025.
Висновки суду: постанова незаконна, справа закрита
Суд наголосив на тому, що притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише при наявності в її діях складу адміністративного правопорушення, обов’язковими елементами якого є: об’єкт, об’єктивна сторона, суб’єкт, суб’єктивна сторона (вина). Відсутність хоча б одного з перелічених елементів унеможливлює склад правопорушення взагалі, а порушена справа підлягає закриттю.
1. Щодо звіряння облікових даних списків військового обліку.
Суд наголосив, що звіряння облікових даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які працюють у ПрАТ, з військово-обліковими документами районних (міських) ТЦК та СП здійснюється відповідно до графіка звіряння, затвердженого розпорядженням Запорізького міського голови. Так от у графіку, затвердженому розпорядженням Запорізького міського голови від 12.01.2024 №5р, звіряння для ПрАТ не передбачено.
Тому притягнення начальника відділу кадрів ПрАТ до адмінвідповідальності за невиконання абз. 10 п. 34, пп. 45, 46 Порядку №1487 є незаконним.
Якщо вас у графіку звіряння з ТЦК немає, то таке звіряння ви не проводите і вас за це штрафувати не повинні. Це підтверджує коментоване рішення ВС!
2. Щодо підвищення кваліфікації працівників ПрАТ.
Суд зауважує, що згідно з п. 12 Порядку №1487 саме ПрАТ, а не його посадова особа, щороку до 1 жовтня має визначити потребу в підвищенні кваліфікації працівників відповідальних за ведення військового обліку й укласти відповідний договір із закладами освіти, які провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки. Відповідно до вимог ст. 77 КАС України ТЦК та СП не доведено, що саме з вини начальника відділу кадрів ПрАТ не укладено договір із закладом освіти, який провадить освітню діяльність з підвищення кваліфікації.
Таким чином, притягнення саме посадової особи ПрАТ до адміністративної відповідальності за невиконання згаданої вимоги Порядку №1487 є незаконним.
ВС чомусь не наголосив на тому, що строки застосування штрафів за непроходження підвищення кваліфікації з військового обліку ще зарано застосовувати. Але цього разу штраф з особи, яка відповідає за ведення військового обліку, зняв.
Підсумуймо: суд детально дослідив обставини та встановив:
1. Порушення п. 12 Порядку №1487 стосується обов’язку підприємства, а не конкретної посадової особи, тому начальниця відділу кадрів ПрАТ не може бути відповідальною за неукладення договору про навчання.
2. Підприємство до винесення постанови вже скерувало працівницю на навчання, що підтверджено документами.
3. Щодо пунктів 45 — 46 Порядку, то звіряння не могло бути проведене, бо ПрАТ не включене до графіка, затвердженого розпорядженням Запорізького міського голови від 12.01.2024 №5р.
4. ТЦК,складаючи протокол, не вказав на абз. 10 п. 34 Порядку, але в постанові його додав, — що є порушенням ст. 7 та 280 КУпАП (розгляд лише у межах протоколу).
5. ТЦК не довів, що порушення сталися саме з вини особи, яка відповідає за ведення військового обліку у ПрАТ.
У підсумку суд скасував постанову від 12.03.2025 №466/1 про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП та закрив справу про адміністративне правопорушення.
Від редакції.
Судової практики за порушення правил ведення військового обліку практично немає. Тому коментована справа дуже важлива для нас.
Утім, ще раз звертаємо увагу на порушення вимоги Порядку №1487 щодо необхідності щороку до 1 жовтня визначити потребу в підвищенні кваліфікації працівників, відповідальних за ведення військового обліку, та укласти відповідний договір із закладами освіти, які провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки:
— відповідна норма (п. 12 Порядку №1487) набрала чинності щойно з 05.01.2023;
— підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, здійснюється не рідше ніж один раз на п’ять років;
— професійний стандарт «Інспектор з військового обліку» затверджений щойно 10.12.2024 (№1/12-24) наказом громадської організації «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління» (ЄДРПОУ 39826738) «Про затвердження проєкту професійного стандарту Інспектор з військового обліку». Це документ встановив вимоги до суб’єктів, уповноважених законодавством на присвоєння/підтвердження та визнання професійних кваліфікацій, а також кваліфікаційні вимоги для отримання кваліфікації інспектора з військового обліку;
— список ліцензованих навчальних закладів, які підвищують кваліфікацію з військового обліку у 2025 р. (ексклюзивно), ми вже надавали в «ДК» №43/2025.
Таким чином, на нашу думку, ТЦК та СП не можуть притягувати до адмінвідповідальності раніше, ніж через 5 років з дати набрання чинності Порядком №1487, тобто не раніше 05.01.2028.
Водночас у коментованій нами справі ПрАТ уклало договір щодо підвищення кваліфікації з ведення військового обліку ще до ухвалення постанови про притягнення начальника відділу кадрів до адмінвідповідальності за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП. Тож суд поклав в основу свого рішення саме цей факт.
Для найуспішнішого захисту посадової особи будь-якого підприємства надаємо зразок заперечень (можна використати як орієнтовну форму або для суду, або для відповіді на акт/протокол ТЦК) і алгоритм захисту відповідальної особи за ведення військового обліку на підприємстві.
Зразок заперечень (Завантажити)
Алгоритм захисту відповідальної особи
Перед перевіркою
1. Наказ про призначення відповідальної особи — зберігати в актуальному стані.
2. Положення про військовий облік у підприємстві — затвердити або оновити.
3. Перелік військовозобов’язаних, призовників, резервістів — перевірити.
4. Журнал обліку перевірок і звірянь — вести постійно.
5. Копія графіка звіряння (з міськради/РДА) — мати в наявності; якщо підприємства немає у графіку, зробити службову довідку про це.
Під час перевірки
1. Уточнити підставу перевірки та пред’явлення направлення/посвідчення перевіряльників.
2. Вести акт перевірки у двох примірниках — із зауваженнями.
3. У зауваженнях зазначити:
— що підприємство не включено до графіка звіряння;
— що навчання організовано/триває;
— що порушення усуваються.
Після перевірки
1. Надати лист-повідомлення про усунення порушень.
2. Якщо складено протокол, — подати письмові пояснення з посиланням на п. 12 Порядку №1487.
3. Зберегти всі докази скерування на навчання (платіж, договір, програма).
4. Якщо накладено штраф, — оскаржити постанову до суду протягом 10 днів (ст. 289 КУпАП).
5. У суді наполягати, що:
— обов’язок укладення договору про навчання лежить на підприємстві;
— вина не доведена;
— порушення не вносилися до протоколу;
— підприємство не включене до графіка звіряння.

