Воєнний стан та загальну мобілізацію знову продовжено
! Усім
21 жовтня прийнято в цілому закони:
— №4644-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації»;
— №4643-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Ними передбачено продовження воєнного стану та загальної мобілізації з 05:30 5 листопада 2025 року ще на 90 діб (тобто до 3 лютого 2026 року).
Закон України від 21.10.2025 №4644-ІХ
чинний з 05.11.2025
Закон України від 21.10.2025 №4643-IX
чинний з 31.10.2025
З 1 листопада — новий порядок оформлення відстрочок від мобілізації
! Військовозобов’язаним
Зміни до постанови КМУ від 16.05.2024 №560 передбачають:
1. автоматичне продовження відстрочок. Всі відстрочки, підстави для яких можна підтвердити в державних реєстрах або які не можуть змінитися з часом, будуть продовжуватись автоматично.
2. цифрову форму як основний спосіб оформлення. 9 типів відстрочок вже можна оформити онлайн у застосунку Резерв+. Перелік буде розширюватись.
3. перенесення подання паперових документів до Центрів надання адміністративних послуг. Для тих, чий тип відстрочки ще не цифровізований, а також для тих, хто не користується смартфоном або має паперові документи й недостатньо даних у державних реєстрах, з 1 листопада можна подати заяву про відстрочку в будь-якому зручному ЦНАП.
З 1 листопада паперова довідка про відстрочку з мокрою печаткою не потрібна. Тепер основним підтвердженням відстрочки є електронний військово-обліковий документ у застосунку Резерв+.
Якщо немає можливості скористатися застосунком, можна роздрукувати паперову версію. Отримати файл для друку можна:
— у застосунку Резерв+;
— через портал Дія;
— за потреби — звернутися за роздруківкою військового документа до ТЦК та СП (або ЦНАП, якщо йдеться саме про документ з відстрочкою).
Постанова КМУ від 24.10.2025 №1364
чинна з 01.11.2025
Бронювання працівників: оновлено критерії для Хмельницької області
! Роботодавцям
Облради продовжують оновлення критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади.
Хмельницька ОВА виклала у новій редакції Критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади.
Кількість критеріїв Хмельницької ОВА залишається без змін — 20.
Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників можна переглянути у довідниках від редакції:
— Таблиця 1. Галузеві критерії для бронювання (станом на 19.09.2025)
— Таблиця 2. Регіональні критерії для бронювання (станом на 10.10.2025)
Розпорядження Хмельницької ОВА від 10.10.2025 №999/2025-р
«Клуб білого бізнесу» по-новому: з 24 жовтня діють зміни до Порядку
! Платникам податків
Нагадаємо, що Мінфін вніс зміни до Порядку формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Зміни, внесені до Порядку №495, спрямовані на суттєве уточнення та деталізацію методології розрахунку критеріїв, необхідних для включення платників до Переліку з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Найважливішою зміною є перехід від квартального до щомісячного обліку даних для розрахунку середньої заробітної плати, що, ймовірно, підвищує вимоги до своєчасності та точності подання звітності (додаток 4 ДФ).
З 24 жовтня діє нова підстава для виключення з «Клубу». Якщо платник податків (ФОП на загальній системі оподаткування) не подав звітність, необхідну для розрахунку середніх показників, або наявна в податковій звітності платника податків арифметична та/або методологічна помилка при визначенні податкових зобов’язань з ПДФО від господарської діяльності, він вважається таким, що не відповідає критеріям. У старій редакції враховувалося лише неподання звітності.
Також внесені важливі технічні уточнення щодо одиниць виміру, використання актуальних форм звітності та деталізації КБК, що забезпечує більш точне та однозначне застосування Порядку. Крім того, розширено можливості взаємодії, включивши надання індивідуальних податкових консультацій для платників, внесених до Переліку.
Наказ Мінфіну від 29.08.2025 №445
чинний з 24.10.2025
Спрощено порядок закупівлі безпілотних систем, засобів РЕБ та їх частин для фронту
! Усім
За ініціативи Міністерства оборони військові частини відтепер зможуть напряму закуповувати як самі системи, так і їх складові. Уряд підтримав відповідні зміни до постанови, яка спрощує порядок закупівлі безпілотних систем, засобів РЕБ та їх частин для фронту.
Відтепер військові частини зможуть напряму закуповувати як самі системи, так і їх складові — електродвигуни, акумулятори та інші уніфіковані комплектуючі — без бюрократичних перешкод.
Досі закупівля компонентів дронів і РЕБ ускладнювалася через те, що постачальники змушені були збирати повний пакет документів на кодифікований виріб.
Після ухвалення Кабінетом Міністрів змін до Порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин, ці перепони знімаються.
Постанова КМУ від 22.10.2025 №1342
чинна з 28.10.2025
Уряд запровадив Реєстр сайтів продавців підакцизних товарів
! Продавцям підакцизних товарів
Затверджено Порядок створення та ведення Реєстру адрес веб-сайтів ліцензіатів, що здійснюють продаж підакцизних товарів шляхом електронної торгівлі.
Запровадження Реєстру має на меті створення прозорого механізму контролю за онлайн-продажами підакцизної продукції: пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.
Це рішення дозволить:
— захистити споживачів від нелегальної та контрафактної продукції;
— створити рівні та прозорі умови ведення бізнесу для легальних ліцензіатів;
— посилити державний контроль у сфері електронної торгівлі підакцизними товарами.
Реєстр стане єдиною державною базою відкритих даних із переліком вебсайтів легальних онлайн-продавців підакцизних товарів. Він міститиме інформацію про суб’єктів господарювання, які отримали відповідну ліцензію, адресу вебсайту, дату видачі та термін дії ліцензії.
Постанова КМУ від 22.10.2025 №1320
чинна з 24.10.2025
Уточнено правила державного нагляду у сфері азартних ігор та лотерей під час воєнного стану
! Операторам азартних ігор і лотерей
Кабмін вніс зміни до постанови від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану».
Зокрема, виключено норму, якою передбачено, що протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері організації та проведення азартних ігор та у лотерейній сфері здійснюються за рішенням Державного агентства ПлейСіті відповідно до ст. 10 Закону «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» та ст. 13 Закону «Про державні лотереї в Україні».
Водночас уточнено, що планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері організації та проведення азартних ігор, а також позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері лотерейної діяльності здійснюються протягом воєнного стану за рішенням Державного агентства ПлейСіті.
Постанова КМУ від 22.10.2025 №1318
чинна з 24.10.2025
Оновлено порядок виконання міжбанківських платіжних операцій
! Банкам
Національний банк оновив порядок виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті через Систему електронних платежів Національного банку (СЕП).
Регулятор встановив обов’язок учасників СЕП з 01 квітня 2026 року інформувати користувачів (у передбачений у договорі спосіб), зокрема:
— учасник СЕП, який відправляє кошти, повинен інформувати платника про те, що платіжну операцію виконано засобами СЕП, та про її універсальний унікальний ідентифікатор (англійською мовою Unique End-To-End Transaction Reference) (далі — UETR);
— учасник СЕП, який отримує кошти, — інформувати отримувача коштів про те, що платіжну операцію виконано засобами СЕП, та про її UETR;
— учасник СЕП, який відправляє кошти, — інформувати платника про відхилення платіжної операції іншим учасником СЕП або центром оброблення СЕП (із зазначенням причини) та про її UETR.
Такі новації підвищать прозорість платіжних операцій та дадуть змогу відстежувати етапи їхнього виконання.
Постанова НБУ від 24.10.2025 №130
набере чинності з 01.04.2026
Створення Національної установи розвитку для підтримки бізнесу та відновлення економіки України
! Усім
Президент підписав Закон «Про Національну установу розвитку», який спрямований на:
— вирішення проблем з фінансуванням релокованого бізнесу, підприємств у прифронтових регіонах, бізнесу внутрішньо переміщених осіб, а також проєктів з підвищеним рівнем ризику;
— залучення коштів приватних інвесторів та спрямування їх на відновлення економіки через різні фінансові інструменти;
— підтримку передусім малого та середнього підприємництва, яке опинилося у складних умовах, але має потенціал для відновлення та розвитку.
Окремо передбачено можливість підтримки інших категорій осіб (в тому числі і фізичних), які не мають доступу до фінансування на адекватних умовах або такий доступ ускладнений через кризу, недосконалість ринкових механізмів чи інші обставини.
Національна установа розвитку (НУР) — це державна спеціалізована інституція зі статусом «банку банків» та чітким мандатом на відновлення й структурну трансформацію економіки. Її головна місія — реалізація програм кредитування для відбудови країни.
Закон від 08.10.2025 №4622-IX
вводиться в дію з 01.01.2026
НБУ оновив моніторинг об’єктів оверсайта платіжної інфраструктури
! Учасникам платіжної інфраструктури
Національний банк оновив порядок проведення виїзного та безвиїзного моніторингу об’єктів оверсайта платіжної інфраструктури. Зокрема:
1. Уточнив перелік об’єктів оверсайта, виключивши з нього надавачів платіжних послуг та емітентів електронних грошей, які працюють поза межами платіжних систем, оскільки вони перейшли під виключну компетенцію нагляду;
2. Уточнив систему показників для безвиїзного моніторингу об’єктів оверсайта та порядок проведення безвиїзного моніторингу системно важливих платіжних систем, важливих платіжних систем та важливих технологічних операторів;
3. Уточнив термін «суттєві відхилення показників діяльності об’єкта оверсайта» під час подання об’єктами оверсайта статистичної звітності до Національного банку;
4. Запровадив можливість оформлення Національним банком матеріалів адміністративного провадження щодо застосування заходів впливу стосовно об’єкта оверсайта у разі виявлення за результатами виїзного / безвиїзного моніторингу порушень ним законодавства України;
5. Визначив день початку адміністративного провадження в адміністративній справі про застосування заходу впливу до об’єкта оверсайта на підставі результатів проведеного щодо нього моніторингу (із дня складення Національним банком довідки про виявлені порушення законодавства України за результатами безвиїзного моніторингу / довідки про виїзний моніторинг об’єкта оверсайта / акта про створення перешкод проведенню виїзного моніторингу) та порядок направлення зазначених вище документів об’єкту оверсайта;
6. Уніфікував вимоги та строки щодо оформлення документів за результатами виїзного моніторингу та обміну ними з об’єктом оверсайта.
Постанова НБУ від 20.10.2025 №129
чинна з 25.10.2025
Отримання лісорубних квитків під час реорганізації підприємств
! Лісовим господарствам
Кабінет Міністрів вніс зміни до Порядку реалізації експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в електронній формі.
Зміни дадуть змогу безперервно отримувати необхідні дозвільні документи для заготівлі деревини, навіть під час процесу злиття, приєднання чи перетворення підприємства. Це дозволить вчасно забезпечувати споживачів деревиною, у тому числі паливними дровами для населення. Це має критичне значення особливо в осінньо-зимовий період, коли ворог активно атакує енергетичну інфраструктуру України.
Прийняте рішення дозволяє уникнути бюрократичних зупинок у процесі видачі дозволів і гарантує безперебійність роботи системи навіть під час реорганізації державних підприємств.
Постанова розроблена для гарантування повноцінного функціонування постійних лісокористувачів під час реорганізації підприємств у межах виконання вимог Закону від 09.01.2025 №4196-IX.
Постанова КМУ від 22.10.2025 №1316
чинна з 23.10.2025
Митники застосовуватимуть бодікамери під час митного контролю
! Митним органам та суб’єктам ЗЕД
Мінфін затвердив Інструкцію з використання індивідуальних портативних відеокамер під час виконання службових обов’язків посадовими особами митних органів.
Ця Інструкція встановлює порядок зберігання, обліку, видачі, використання та приймання індивідуальних портативних відеокамер, які використовуються як складова частина програмно-технічного комплексу «Індивідуальні портативні відеокамери» технічних засобів митного контролю (далі — програмно-технічний комплекс), доступу до інформації, отриманої за результатами використання індивідуальних портативних відеокамер посадовими особами митних органів під час виконання заходів митного контролю, які проводяться митними органами щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, а також зберігання й доступу до інформації, отриманої за результатами використання індивідуальних портативних відеокамер.
Індивідуальна портативна відеокамера повинна бути ввімкнена та здійснювати відеофіксацію уповноваженими особами безперервно впродовж усієї робочої зміни під час виконання службових обов’язків.
Допускається вимкнення індивідуальної пртативної відеокамери у випадках, пов’язаних з виникненням у уповноваженої особи особистого приватного становища (відвідування вбиральні, перерви для приймання їжі).
Створювати будь-які перешкоди перед об’єктивом індивідуальної портативної відеокамери (закривати об’єктив рукою, одягом, іншими предметами тощо), які унеможливлюють здійснення відеофіксації під час зйомки, забороняється.
Наказ Мінфіну від 09.09.2025 №459
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 31.10.2025 не опублікований
Внесено зміни до нормативів обов’язкового техогляду транспортних засобів
! Водіям, суб’єктам проведення обов’язкового технічного контролю
МВС затвердило зміни до:
— Порядку ведення реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю;
— Порядку проведення моніторингу інформації про результати обов’язкового технічного контролю, що передається суб’єктами проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів до загальнодержавної бази даних;
— Порядку відеофіксації процесу перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу.
Зокрема, уточнено, що моніторинг проводиться з використанням Єдиного державного реєстру транспортних засобів після спливу 24 годин з накладення на протокол перевірки технічного стану транспортного засобу кваліфікованого електронного підпису уповноваженою особою суб’єкта проведення обов’язкового технічного контролю упродовж 10 робочих днів.
Крім цього, оновлено перелік підстав для визнання центром МВС протоколу обов’язкового технічного контролю недійсним.
Відповідно до змін відеозаписи процесу перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу зберігаються виконавцем протягом 3 місяців з дня проведення обов’язкового технічного контролю транспортного засобу (раніше було — протягом строку дії протоколу обов’язкового технічного контролю транспортного засобу).
Наказ МВС від 02.10.2025 №672
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 31.10.2025 не опублікований
